Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Armoede is … Sieg Monten
Social work: Het verschil dat jij maakt.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Actieplan Huis van het Kind Haspengouw Antennepunt Heers.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
ViaVia Info-presentatie
Verwijzen naar kookboek.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Groot worden met te weinig kansen.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Visie ontwikkeling
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Lokaal loket kinderopvang
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Waarom leerlingenparticipatie?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Doepakket "Kinderopvang voor iedereen" Samen aan de slag voor een meer toegankelijke kinderopvang

Sociale functie (datum)

Belang van de kinderopvang Waarom is kinderopvang belangrijk? Even nadenken: brainstorm

Belang van de kinderopvang voor … KINDEREN Zorg dragen voor het welbevinden van elke kind, zowel emotioneel als fysiek Rijke ontplooiingskansen voor elke kind bieden Handelen, spelen, experimenteren, taal… Erkennen van en bijdragen tot verbondenheid met kinderen, volwassenen en de wereld rondom hen Realiseren van gelijke kansen voor kinderen (en hun ouders) OUDERS Samen de opvoeding gestalte geven Ouders ondersteunen in hun opvoedingsverantwoordelijkheid Maatschappelijke participatie mogelijk maken Erkennen en bijdragen aan relatie tussen ouders onderling

Niet zomaar kinderopvang… Internationaal wetenschappelijk onderzoek toont aan dat kwaliteitsvolle kinderopvang essentieel is om kinderen alle kansen te geven en dat het positieve effecten heeft op de verstandelijke, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Kinderopvang die niet aan bepaalde kwaliteitsvoorwaarden voldoet kan, daarentegen, negatieven effecten hebben die groter zijn bij kinderen uit gezinnen met een lage socio-economische achtergrond elke kind bieden Kinderopvang kan van grote betekenis zijn voor kinderen in armoede en bijgevolg een belangrijke rol spelen in de strijd tegen armoede.

Kwaliteitsvolle kinderopvang is sociale kinderopvang kinderopvang bereidt kinderen voor op het leven in de samenleving. Het is een oefenplaats voor samenleven. kinderopvang is een plek waar kinderen en hun ouders leren omgaan met de maatschappelijke diversiteit. Ze leren er open staan voor anderen en hun manier van zijn en leven. kinderopvang gaat uitsluiting van kansengroepen tegen en bevordert maatschappelijke participatie. Dat vereist dat deze gezinnen ook daadwerkelijk aanwezig kunnen zijn in de opvang én dat die voor hen betekenis- en waardevol is. Het voorrangsbeleid is eén van de belangrijke hefbomen in het realiseren van een toegankelijke kinderopvang. Inclusie is een opdracht van ieder opvang

Sociale functie concreet… Toegankelijkheid: belang van de voorrangsregels Flexibiliteit Aanpakken van drempels Ontmoetingsplaats voor ouders en actieve participatie voor alle gezinnen Regiospecifiek en context gebonden werken Aandacht voor netwerkvorming tussen ouders …

Weetje Vlaamse kinderopvang is nu nog te weinig toegankelijk voor kansarme gezinnen: kinderen uit armere gezinnen en uit gezinnen met een migratie-achtergrond hebben nog altijd maar half zo veel kansen om een goede en betaalbare plek te vinden dan leeftijdsgenootjes uit de middenklasse.

Inspirerende praktijken DVD Childcare stories Samen bekijken van deze DVD. Noteer individueel: Welke noden en verwachtingen hebben ouders? Welke antwoorden heeft de opvang voor de noden en verwachtingen van ouders?

Pauze: 5 min

Tijd voor actie! Aan welke nood/verwachting van ouders wil ik een beter antwoord geven? Zoek personen die rond dezelfde nood of verwachting willen werken. Stel samen een actiefiche op. Richtvragen daarbij: Wordt er al iets gedaan rond deze nood / verwachting als individuele voorziening en als LOK? Wat kunnen wij nog meer doen? Wat zijn de uitdagingen ?  Wat hebben wij nodig om de uitdaging aan te gaan en aan deze nood tegenmoet te komen of deze verwachting waar te maken? Wie kan wat doen, op welk niveau? Vb individuele voorziening ,samenwerking tussen voorzieningen, LOK, andere partners….

Tijd voor actie (bis)! 1. Plenaire voorstelling van de actiefiches per groepje Vragen voor de groep:  Hoe worden de fiches opgevolgd?  Welke acties kunnen we samen verder opnemen?  2. Opstellen van een  collectieve actiefiche Vragen voor de groep:   Kunnen we deze fiche aan één persoon/organisatie toevertrouwen voor verdere opvolging? Vb: kan dit een vast agendapunt worden voor volgende bijeenkomsten…? Of een (half)jaarlijkse evaluatie?