PLECHTIGE ONDERTEKENING 4 MEI 2007
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair programma Welkom Het profiel van een brugfiguur Voorstelling van het charter Ouderlijk gezag en betrokkenheid op school Toespraak door Frank Vandenbroucke, Vlaams minister van onderwijs Plechtige ondertekening Receptie Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Rudy Coddens Schepen van onderwijs Gent WELKOM Rudy Coddens Schepen van onderwijs Gent Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair BEROEPSPROFIEL BRUGFIGUUR IN HET ONDERWIJS Onderzoekers: Helena Op den Kamp Guy Van Gyes Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Een beroepsprofiel Beroepsprofiel: Wat doet hij of zij? Welke capaciteiten heeft hij of zij hiervoor nodig? Kenmerken: In kaart brengen van taken en activiteiten Detecteren van benodigde kennis, vaardigheden en attitudes Klemtoon ligt op gemiddelde beroepsbeoefenaar Generaliserende aanpak: eenheid in verscheidenheid Werkwijze Interviews Groepsgesprekken Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Resultaat Het beroepsprofiel ‘brugfiguur in het basisonderwijs’ omvat: duiding van het beroep takenprofiel kerncompetenties arbeidsorganisatorische aspecten belastende arbeidsomstandigheden toekomstige evoluties Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Takenprofiel Doelstelling: Het in overeenstemming brengen van leerprestaties, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van kansarme en/of allochtone kinderen met zijn of haar persoonlijke capaciteiten en persoon(lijkheid) Pijlers: Ouders Team Leerlingen Buurt Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Takenprofiel - opzet Ondersteunend: Administratieve taken Eigen kwalificaties op peil houden/uitbreiden UITVOEREND Ouders Team Leerlingen Buurt Voorbereidend: Info uitgangssituatie werkcontext Zich blijvend kenbaar maken als ‘brugfiguur’ Organiserend: Overleg en afstemming werk met anderen binnen school Overleg en afstemming werk met anderen buiten school Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Takenprofiel – uitvoerende taken Voorbeeld uitvoerende taken richting ouders: De (eerste) contactlegging met ouders Ondersteuning van informatie en communicatie naar ouders Begeleiding en ondersteuning van ouders Het bevorderen van contact en ontmoeting tussen ouders en leerkrachten Het stimuleren van ouderparticipatie Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Takenprofiel - voorbeeld Uitvoerende taak: de (eerste) contactlegging met ouders Activiteiten Bijzondere kennis en/of vaardigheden Het mee organiseren en uitvoeren van drempelverlagende activiteiten, bijvoorbeeld: -schoolpoortcontacten -koffie- en onthaalmomenten -huisbezoeken -opendeur-, openklasdagen -… Beschikken over sociale en communicatieve vaardigheden Initiatief durven nemen Zich flexibel opstellen Beschikbaar zijn Beschikken over informatie over de uitgangssituatie: basiskennis over de kansarmoedeproblematiek Kunnen denken en handelen rekening houdend met de uitgangssituatie Kunnen observeren Aanwezigheid op school- en buurtactiviteiten Zichzelf en zijn of haar functie bij de ouders en bij de buurt kenbaar maken als ‘brugfiguur’ Op eigen initiatief op ouders toestappen met bijzondere aandacht voor kansengroepen en uitleggen wat ze van de ‘brugfiguur’ kunnen verwachten Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Kerncompetenties Uit takenprofiel 9-tal kerncompetenties geformuleerd Toelichten aantal kerncompetenties: Sociale vaardigheden Communicatieve vaardigheden Rekening houden met de context van kansarmoede en de leefwereld van ouders Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Sociale vaardigheden De essentie voor een ‘brugfiguur’ is weten op welke manier contact met anderen gelegd moet worden Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Sociale vaardigheden Enkele voorbeelden: Respect hebben voor anderen en dit zowel verbaal als non-verbaal kunnen uiten; Zich kunnen inleven in de leefwereld van anderen en de manier van handelen daarbij aanpassen; Initiatief durven nemen in het leggen van contacten met onbekenden; Grenzen kunnen aangeven; Respectvol om kunnen gaan met informatie die in vertrouwen wordt gegeven; … Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Communicatieve vaardigheden De ‘brugfiguur’ moet kunnen terugvallen op zijn of haar communicatieve vaardigheden Een voortdurende afweging van hoe boodschappen bij anderen overkomen Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Communicatieve vaardigheden Enkele voorbeelden: Goede vragen kunnen stellen; Boodschappen kunnen verwoorden en overbrengen; Aftoetsen of mensen de boodschap begrepen hebben; Feedback kunnen geven en ontvangen; Actief kunnen luisteren; … Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Rekening houden met de context van kansarmoede en de leefwereld van ouders De ‘brugfiguur’ vervult een signaalfunctie naar team toe Expliciteren leefwereld van (kansarme) ouders Actief mee opvolgen dat situaties aansluiten bij leefwereld (kansarme) ouders Enkele voorbeelden: Sluit het taalgebruik bij communicatie aan bij alle ouders? Hoe worden ouders benaderd die niet bij school betrokken zijn? Zijn activiteiten aangepast aan het volledige doelpubliek van de school? … Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Rekening houden met de context van kansarmoede en de leefwereld van ouders Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Arbeidsorganisatorische aspecten Wat zorgt voor verschillen in de beroepsuitoefening? Voltijds of halftijds Positie in het team Beginnende beroepsbeoefenaar Wat maakt het werk van de ‘brugfiguur’ zwaar? Emotioneel belastend Onzekere toekomst Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Toekomst Verwachte (mogelijke) evolutie Gevolg(en) voor het beroep Integratie van ‘brugfiguur’-concept in het zorgbeleid in het Vlaams onderwijs Recurrente financiering, grotere werkzekerheid, regionale uitbreiding functie Verfijning van de indicatoren voor de toewijzing ‘brugfiguur’ aan school continuïteit ‘Brugfiguren’ structureel en/of op projectmatig werkzaam binnen een school Wijzigingen in de primaire doelgroep; type kansarme gezinnen kan veranderen Expertise onderhouden en verder uitbouwen omgang verscheidenheid van doelgroepen Accentverschuivingen in taakverdeling tussen actoren/functies binnen en buiten school Minder leerlinggericht, meer buurtgericht, grotere samenwerking met sociale organisaties Stijgende complexiteit Toenemend belang van diploma Opkomst van ‘ervaringsdeskundige in armoede en sociale ongelijkheid’ Verrijkend in samenwerking met ervaren ‘brugfiguur’ Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Getuigenissen van brugfiguren Semra Cakar Riet Slock Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
CHARTER VOOR EEN GOEDE COMMUNICATIE MET OUDERS Chris Frigne Nora Madani Ludwina Reyniers Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
historiek van het charter ‘zuurstof voor het LOP’ Rondetafelgesprek Werkgroep ‘Kansen’ Keuze van het thema ‘communicatie’ Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair goede communicatie Verkenning van het thema ‘Hebben wij als ouder in de armoede een plaats op school’ De Zuidpoort Getuigenissen van ouders Boodschap van ouders Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair werken met het charter Stimulerende werking Engagement van het schoolteam Continuïteit School = professionele partner Tevredenheidsonderzoek = aanbod Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair getuigenissen Nora, mama van 6 kinderen (9, 11, 14, 16, 17 en 19 jaar) Ludwina, mama van 2 kinderen (12 en 16 jaar) Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair inhoud van het charter Ouders natuurlijke ouders nieuwsamengestelde gezinnen ouders die niet zelf voor hun kinderen kunnen of mogen zorgen voogden,pleegouders, opvoeders en begeleiders School = schoolteam Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Onze school zorgt ervoor dat de ouders zich van bij de inschrijving welkom voelen doet blijvend inspanningen om ouders uit te nodigen, ook al gingen zij daar in het verleden niet op in geeft begrijpelijke en correcte informatie aan ouders over de schoolkosten, betaling en eventueel sociale voorzieningen Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Onze school toont interesse en respect voor elke ouder zorgt ervoor dat het schoolreglement voor alle ouders begrijpelijk is wil de culturele achtergrond en gezinssituatie van elke leerling leren kennen om daar op school en in de klas passend gebruik van te maken Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Onze school erkent de ouder als opvoedingspartner erkent ook de ouder die niet zelf voor zijn of haar kind kan zorgen Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair en nu aan de slag Suggesties Goede voorbeelden www.lop.be Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
OUDER, JE BENT EN BLIJFT HET! Werkgroep Onderwijs De Zuidpoort Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair De Zuidpoort : vereniging waar ‘armen’ het woord nemen armen: zijn in het web van de armoede geraakt hebben weinig kansen worden vaak onvoldoende gehoord, gerespecteerd en betrokken zijn erg bezorgd over de toekomst van hun kinderen ! Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Armoede is meer dan weinig geld hebben Chantal getuigt… Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Werkgroep Onderwijs : noteert ervaringen van ouders werkt met brochure “Hebben wij als ouders in de kansarmoede ook een plaats op school ?” presentatie met ervaringen, voorstellen en getuigenissen project ‘Ouder, je bent het en blijft het !’ Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Project : ouders bij wie de kinderen niet of niet dagelijks thuis opgroeien ervaringen en boodschappen van de ouders Patrick getuigt… Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Wat zeggen de ouders ? wij zijn weinig zichtbaar in onderwijs wij voelen ons aan de kant staan, buitengesloten Betrokken kunnen zijn bij ons kind dat school loopt, is ook voor ons een recht ! Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Wat zeggen de ouders ? we voelen ons gekwetst en bekeken en vooral niet meer gezien als ouder we verlangen naar erkenning van de school de school kan het verschil maken en ons betrekken als evenwaardige partners Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair Wat zeggen de ouders ? men ziet ons als afwezig en onverschillig, maar dat is vaak maar schijn we hebben te maken met problemen, met schaamte en ons buitengesloten voelen… of met schrik geef ons erkenning en perspectief ! Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Dialoog van de Werkgroep : ouderbijeenkomsten vier secundaire scholen, alle brugfiguren en CLB’s rondetafelgesprek 23 maart 2007 veel bereidheid en zorg We geloven in dialoog en gezamenlijke aanpak ! Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Aanbevelingen uit rondetafel : Het belang van ons kind staat op de eerste plaats ! recht op betrokkenheid alle ouders leren hun rechten kennen maatwerk is nodig tijd en vertrouwen juridisch kader als houvast vertrouwenspersonen Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair zorgcoördinator met duidelijk profiel instap extra verzorgen ondersteuning door CLB’s voor school, ouders, brugfiguren,… eerstelijnsfunctie van CLB dialoog is nodig over beroepsgeheim, discretieplicht en meldingsplicht meer samenwerking tussen onderwijs en welzijn Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Ons boek ‘Ouder, je bent het en je blijft het ! Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
TOESPRAAK VAN FRANK VANDENBROUCKE Vlaams minister van onderwijs Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
COMMUNICATIE SCHOOL – OUDERS IS CRUCIAAL VOLLEDIGE TEKST COMMUNICATIE SCHOOL – OUDERS IS CRUCIAAL www.vandenbroucke.be Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
PLECHTIGE ONDERTEKENING Minister Frank Vandenbroucke, voor de scholen Burgemeester Daniël Termont, voor de ouders Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
PLECHTIGE ONDERTEKENING Chris Frigne, voorzitter werkgroep Jean Pierre Verhaeghe, voorzitter LOP Gent Basis Marc Spoelders, voorzitter LOP Gent Secundair Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair
Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair RECEPTIE Wij nodigen van elke school een personeelslid en een ouder uit om tijdens de receptie het charter te ondertekenen. Scholen vergeten niet het materiaal bij het buitengaan af te halen. Werkgroep Kansen LOP Gent Basis & Secundair