Pilot Maatschappijwetenschap-pen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

•Mysterieuze foto’s 10minuten •Waarom deze workshop? 5minuten •Uitleg didactisch model 35minuten •Hoor/werkcolleges •Zelfstandig werken •Samenwerkend leren.
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Van levensverhaal naar levensboek
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
De nieuwe syllabus scheikunde
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Kenmerken van de concept contextbenadering
NLT modules en excellentiebevordering
André Chaigneau 11 maart 2013 Keuzes.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
havo wiskunde A Tom Eitjes
INFORMATIEAVOND JENA 3 VM. Inhoud 1Vervolgopleiding 2Uitstroomvariant 3Vakkenpakket 4Overgangsregeling vmbo3-vmbo4 5Examenprogramma 6Rekentoets 7Hoe kom.
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Studiekeuzes van uw kind
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Onderwijs Ondersteunend Personeel
23 maart 2017 profilering.
Maatschappij Wetenschappen
POWL, Domeinspecifiek Leren
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Het Keuzevak maatschappijkunde
Transcript van de presentatie:

Pilot Maatschappijwetenschap-pen Docentendag maatschappijleer 11 februari 2011 Lieke Meijs (l.meijs@slo.nl)

Indeling workshop 2. Vragen en reacties 1. Wat maakt het nieuwe examenprogramma Maatschappijwetenschappen anders? 2. Vragen en reacties 3. Materiaal t.b.v pilot: welke keuzes zijn gemaakt?

Het nieuwe examenprogramma Ontwikkeling van het vak: Van periode met vormingsdoelen, via kennisdoelen (examen) naar burgerschapsvorming (maatschappijleer) en naar het nieuwe vak maatschappijwetenschappen (concept/contextbenadering). Kenmerken van het vak: meer wetenschap dan leer; basis in sociologie en politicologie; meer eigenheid in vergelijking met maatschappijleer; verschil havo en vwo aangescherpt; meer theoretische en meer empirisch door de hoofdrol die hoofd- en kernconcepten spelen in de analysevaardigheid.

Wat moet de concept-contextbenadering brengen? Bètavakken: streven naar betekenisvol onderwijs door contexten een belangrijke rol te laten spelen. Maatschappijwetenschappen: versterken van de rol van concepten in het vak (benaderingswijzen teveel beperkingen); Wisselwerking tussen concepten en contexten staat centraal: transfer van concepten van de ene naar de andere context.

Verschil tussen het huidige en nieuwe programma Huidige programma Nieuwe programma Vakspecifieke benadering invalshoeken Concept contextbenadering CE domeinen 3 waarvan 2 wisselend Vaste domeinen SE Domeinen 2/3 thema’s 1/2 domeinen m.b.t. actualiteit Verschil havo en vwo Enkele eindtermen meer, moeilijkheidsgraad Andere contexten, ander beheersingsniveau

Andere vwo contexten dan havo domeinen hoofdconcepten Havo context Vwo context Cultuur en socialisatie vorming B: Samenlevings- vormen B: Religie Sociale verschillen verhouding C: Maatschappelijke verschillen C: Machtsverhou-dingen in de wereld Staat en samenleving binding D: Veiligheid D: Natievorming en de rol van de staat Maatschappelijke ontwikkelingen verandering E: Media E: De wording van de moderne westerse samenleving

Hoofd- en kernconcepten Huidige programma: losse begrippen 1 SK PK P K H Nieuwe programma: sociologische (SK) en politicologische kernconcepten (PK) rondom een hoofdconcept (H) 2

Contexten Context Samenlevingsvormen 3 SK PK PK SK H2 PK SK H2 H1

Contexten SK PK H2 3 Context Maatschappelijke verschillen PK SK H3 SK

Contexten SK PK ? 3 SE domein Actualiteit PK SK ? SK

Conceptueel leren denken Nieuwe uitdaging voor het vak, met meer nadruk op hogere denkvaardigheden; Uitdaging voor nieuw materiaal, met meer nadruk op hoofd- en kernconcepten; Meer ruimte in het programma voor actualiteit.

Uitgangspunten bij de materiaalontwikkeling Flexibel digitaal materiaal waar docenten uit kunnen kiezen, met ruimte voor eigen didactiek: - b.v. vertrekkend vanuit opdrachten om zelf op zoek te gaan; - b.v. vertrekkend vanuit basismateriaal, m.b.v. verkennende opdrachten; Scheiding tussen basismateriaal en aanvullingen (verdiepend, of keuze); Keuze voor actualiteit: - hele schooljaar door actualiteiten items; - grotere actualiteiten opdracht; Onderzoek doen voor vwo: steeds blokjes van onderzoeksvaardigheden.