Wat als? Gedaalde toegang voor G(MANO) naar RTJ-BJB wordt gecorrigeerd dmv Oproep Eén gezin- Eén plan Zie de 2 documenten tbv vergadering Kerngroep RTJ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale Jeugdhulp in Oost-Vlaanderen
Advertisements

Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Informatieronde voor partners buiten IJH
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Zijn er al effecten te zien in de samenwerking CLB – school ?
Ontmoetingsdagen – – Verwelkoming
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Integrale Jeugdhulp Aan de slag.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Het profiel van het OCJ het OndersteuningsCentrum Jeugdzorg
BREDE INSTAP cindy MDT Toegangspoort JAC Probleem gebonden hulp TCK
‘WESTDAG’ IJH EN ROL VAN HET CLB Hulpverleningslandschap is grondig veranderd zowel inhoudelijk als organisatorisch CLB binnen IJH-landschap.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
Nele Desmet (Kinderrechtswinkel vzw) Studievoormiddag 3 december 2015 Juridisch kader van de rechten van minderjarigen en ouders in de integrale jeugdhulp.
DE WERKING VAN DE GEMANDATEERDE VOORZIENINGEN: OCJ en VK
Jeugdparket Antwerpen, afdeling Antwerpen
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen.
Het werken met en gebruiken van het A-document. Intersectorale toegangspoort Voor vragen naar Niet Rechtstreeks Toegankelijke Jeugdhulp (NRTJ) Twee stappen.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek.
Top Australië, maandag 24 maart Australië Australië ligt, met een oppervlakte van bijna 8 miljoen vierkante kilometer, “Down Under” omringd door.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Hulpprogramma Crisisjeugdhulp Verhaal van samenwerking: Crisismeldpunt draaischijf van crisisnetwerk IJH.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken I.s.m. Informant/Jongerenbegeleiding In opdracht van.
« Omgaan met verontrusting: een gedeelde zorg » OCJ Vl-Brabant/Brussel
Workshop 7.   Maatschappelijke noodzaak: verandering in het landschap.  Kennismaking met de gemandateerde voorzieningen: wat kan de aanmelder verwachten.
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken I.s.m. Informant/Jongerenbegeleiding In opdracht van.
PAKKETMAATREGELEN Bianca Roos 19 november Pakketmaatregelen 1. Financiële consequenties contractering  Doorgerekende kortingen  Acties VGN  Resultaten.
Perspectief beschermd wonen en opvang Raadscommissie gem. Dordrecht
Landelijke raad 16 juni 2012 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen. Het opnemen van nieuwe rollen Nieuwe rollen: o De contactpersoon-aanmelder (toegangspoort) o Samenwerking met.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Stappen die gezet kunnen worden bij verontrusting Perspectief vanuit de Gemandateerde Voorzieningen.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Bestemmingsplan Kindcentrum Zeeland Voorbereidende Vergadering, 6 maart 2012 Dia 1 BESTEMMINGSPLAN KINDCENTRUM ZEELAND.
Samenwerken met jeugdhulpregie in de intersectorale toegangspoort.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
INFORMATIE OVER PPL-INNOVATIEPROJECTEN
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Jeugdhulp 2.0 W1 ZWVL Eén gezin, één plan – klankbordgroep
Groot Forum 05/02/2018.
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Inhoud Contextueel kader Beleidsdocumenten
Welkom in Leuven Noord Ga op zoek naar het blad van jouw partnergroep (lokale besturen, beroepsbeoefenaars, diensten en centra, ggz-partners, erkende verenigingen.
Dialoog, Reflectie en Actie 2019
Kindreflex  Info IROJ.
Dialoog, Reflectie en Actie 2019
Transcript van de presentatie:

Wat als? Gedaalde toegang voor G(MANO) naar RTJ-BJB wordt gecorrigeerd dmv Oproep Eén gezin- Eén plan Zie de 2 documenten tbv vergadering Kerngroep RTJ 17/10 en IROJ 12/10 vertrekkend van Kerngroep Verontrusting 22/9 Zie Vlaams antwoord 16/10 op IROJ beleidssignaal 23/5 mbt afgenomen toegang voor G(MANO)

Wat als : toegang RTJ-BJB voor gerechtelijke jeugdhulp terug op nivo vooraf aan IJH komt Meetfactor: aantal gestarte CB/jaar Nu : 1/3 (SDJRB) Meetfactor: gemiddelde wachttijd van gerechtelijk geïndiceerden CB/dag Nu : X 3 (JRB) Meetfactor ‘aantal gestarte CB gerechtelijk/jaar’ : een correctie naar de startdatum IJH betekent ‘terug naar 50 gestarte CB gerechtelijk/jaar’. Dit is het voorbije jaar doorgedaald naar ongeveer een 20-tal Meetfactor ‘gemiddelde wachttijd’ is een afgeleide van diverse factoren. Met vergelijkbare factoren als heden kan met ‘plus 30’verwacht dat de wachttijd gerechtelijk halveert naar gemiddeld 1 jaar of minder.

Wat als : toegang RTJ-BJB voor Manohulp gelijk is aan toegang niet-Manohulp? Meetfactor: aantal gestarte CB/jaar vgl Mano en niet-Mano Nu : 1/10 (OCJ/CBJ) Meetfactor: gemiddelde wachttijd geïndiceerden Mano vgl niet-Mano/dag Nu : X 3 (OCJ) Herinnering : het aantal gestarte CB is gedaald van 140/jaar vanuit CJB naar 14/jaar vanuit OCJ. Een correctie naar de startdatum IJH wordt itt gerechtelijk niet als realistisch geacht. De Gemandateerd voorzieningen Limburg (OCJ en VK) bepleiten een kwantitatieve stijging van het aantal gestarte CB voor de niet-gerechtelijke vragen, zowel voor de niet-vrijblijvende Mano als voor ‘vrijwillige vragen via alle andere aanmelders (CLB, GGZ, … Brede instap, Crisis, ….) Ingeval CB kwantitatief versterkt (in dit voorstel op IROJ 7/11 : +30) ook voor alle niet-gerechtelijke vragen (GV en alle andere aanmelders) dan stelling : gelijke toegang voor MANO/alle andere aanmelders samen. Meetfactor ‘gestarte CB/jaar Mano’ : verwacht mag worden dat het aantal gestarte CB Mano minstens terug eenvijfde wordt in vgl CBJ.

Wat als ? Deze correctie voor G(Mano) naar RTJ-BJB gebeurt met behoud van de toegenomen toegang naar RTJ-BJB voor alle andere aanmelders (nietGV/JRB) sinds IJH? En de toegang naar RTJ-BJB voor alle aanmelders (GV/JRB/alle andere aanmelders) kwantitatief versterkt. Gedurende 3 jaren IJH is de betekenis van de beschikbaarheid van de module CB BJB voor vele andere aanmelders in praktijk aangetoond. Evidence based practice? Het realiseren van volumeafspraken CB mbt 1) gerechtelijke jeugdhulp en 2) MANO kan daarom best gepaard gaan met een versterking van de CB op vraag van alle andere vrijwillige aanmelders. Enkel in dat geval leidt ‘gelijke toegang voor Mano en ‘alle anderen’ effectief tot enige correctie tbv GV.

Dan … 60 modules CB breedsporig in plus Bij voorkeur in te zetten in de gehele provincie opdat de correctie G(Mano) ook in de niet gekozen zones geen verminderde toegang voor andere aanmelders tot gevolg zou hebben De invulling van deze 60 modules breedsporig, door wie, waar en vooral ook wat kan verder geconcretiseerd worden in de regio’s en ikv de samenwerkingsovereenkomsten. Per regio : +30 . Hierdoor kunnen de volumeafspraken Gerechtelijk en Mano voor gans de provincie (ook Zuid en Noord) gerealiseerd (olievlek!), wordt tegelijk de toegang voor alle andere aanmelders in de besliste regio’s kwantitatief versterkt en gaan de toegang voor alle aanmelders in de regio’s Noord en Zuid er ten minste niet op achteruit. De invulling van deze 30 modules/ regio, dwz door welke vzw’s en van welke sector(en) en vooral de (creatieve) wijze waarop en het veelvoud van gezinnen dat daarmee kan worden geholpen is onderwerp van concretisering in de samenwerkingsovereenkomsten. Om de volumeafspraken mbt gerechtelijk en Mano te realiseren moet er daarbij over gewaakt dat iniatiefnemers in de matrix van de module ‘begeleiding’ niet beperken tot ‘vrijwillig’ en ‘gemotiveerd’ maar eveneens inzetten op ‘niet vrijblijvend’ en ‘gerechtelijk’. Zie hiervoor de fiches ontwikkeld in de Kerngroep RJT.