Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner Robbin Slingerland – P2C
Onderwerp: meervoudige intelligentie Intelligentie: de bekwaamheid om te leren en om problemen op te lossen. Volgens Gardner kan dit op verschillende (= meervoudige) manieren en kan je dus op verschillende gebieden ‘intelligenter’ zijn dan op andere gebieden. O.a. Sternberg en Guilford hadden het idee van meerdere intelligenties al eerder geopperd. Verschil met Gardner; theorie uitgebreid met motoriek en muzikaal als intelligentie. Door meerdere intelligenties toe te passen kunnen kinderen beter en op verschillende manieren leren.
Wat is intelligentie? Een biopsychologisch potentieel om informatie te verwerken, dat in werking kan worden gesteld in een culturele situatie om problemen op te lossen of producten te scheppen die van waarde zijn in een cultuur. Intelligenties zijn dus geen dingen die kunnen worden gezien of geteld. Het zijn daarentegen vermogens – waarschijnlijk neutrale – die wel of niet worden geactiveerd, afhankelijk van de waarden in een bepaalde cultuur, de kansen die die cultuur biedt, en de persoonlijke beslissingen die individuen en/of hun families, leraren en anderen nemen. *blz. 39
Welke intelligenties zijn er? Verbaal/linguïstische / taalslim Logisch/mathematisch / rekenslim Visueel/ruimtelijk / beeldslim Ritmisch/muzikaal / muziekslim Kinestetische/lichamelijk / beweegslim Interpersoonlijk / samenslim Intrapersoolijk / zelfslim Natuurgericht / natuurslim
Thematiek De bedoeling van de schrijver is om de essentie van het besef en de toepassing van meervoudige intelligenties duidelijk te maken. Dit doet aan de hand van verschillende onderzoeken, en de resultaten daarvan, die hij hiervoor heeft gedaan. De essentie is: Mensen hebben een breed scala aan capaciteiten. Wanneer iemand op een bepaalde gebied een groot vermogen heeft, zegt dat niets over diens capaciteiten op andere gebieden. (blz. 36) Het menselijk intellect kan beter voorgesteld worden als een reeks betrekkelijk gescheiden vermogens, dan als een multifunctionele machine die met een gestaag vermogen presteert, onafhankelijk van de inhoud of de context. (blz. 37)
Beoordeling Waardevol boek, niet alleen voor deze opdracht maar ook voor je eigen vorming (toepassen in stage/praktijk) In het boek is hoofdstuk 9 toegewijd aan MI in het onderwijs. In deze tijd van het onderwijs moet je steeds meer oog hebben voor het individuele kind. Met meervoudige intelligentie kan je dit makkelijker en sneller bereiken en kunnen alle leerlingen meedoen. Het helpt je om de uniciteit te vieren in je les/klas. Gardner heeft het boek zelf geschreven, waardoor het boek echt de kern van meervoudige intelligentie is. Echter; doordat Gardner dit boek geschreven moet je soms kritisch zijn en de nieuwe ontwikkelingen op dit gebied bijhouden (ondanks dat hij dit zelf in de laatste paar hoofdstukken ook doet).