Praktijkgericht onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Observeren en rapporteren
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Medmec04 – Engagement Les 5
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Marktonderzoek als proces
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Thema Roos van Leary in de klas
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Onderhouden met Werktuigen en machines
Visie en strategie Les 4: strategie.
Observeren rapporteren
Ethiek in de branche social work
Praktijkgericht onderzoek
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Methodiek Observeren.
Praktijkgericht onderzoek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
PROEVERIJ.
Praktijkgericht onderzoek
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Praktijkgericht onderzoek
department Educational studies
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht onderzoek Respons contactmoment 3 26/27 februari 2018

Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)

Kinderen zijn spontane onderzoekers Akkoord / niet akkoord? Waarom wel? (gelijkenis?) Waarom niet? (verschil?) Gebruik je kennis over onderzoeksmethoden (definitie, concept, jouw omschrijving in eigen woorden, …) om in dit debat een mening te vormen.

Definitie - breed www.vandale.be/opzoeken

Methode – definitie onderzoek “inschakelen van onze zintuigen om informatie te verzamelen” “op een systematische, nauwkeurige en door spelregels bepaalde werkwijze” [Kinderen als spontane onderzoekers]

"Play is the highest form of research." ~ Albert Einstein

Sorteren sorteren wie zijn best doet zal het leren

Zintuigen inzetten! Welke zintuigen passen bij welke onderzoeksmethoden? Sorteer en orden!

Gestandaardiseerde toets Observatie Interview Focusgroep Documentonderzoek Vragenlijst Gestandaardiseerde toets of

Onderzoeksmethoden gericht inzetten! Welke onderzoeksmethode past bij welke casus? Sorteer en orden.

Oefening: voorstelling van je eigen onderzoeksmethode Stel elk om de beurt in 1 minuut de onderzoeksmethode uit je artikel voor (bij meerdere: kies 1). Doe dit zo concreet mogelijk: Bij wie werd de methode uitgevoerd (deelnemers: aantal, omschrijving, …) Hoe werd de methode concreet uitgevoerd (verschillende stappen, uitwerking, …) Waarom werd deze methode uitgevoerd (link met het onderzoeksdoel en de bijhorende vraag) De andere spelers geven na 1 minuut punten (zij beoordelen volgens beoordelingskader): Beschrijving en uitwerking onderzoeksmethode: zie beoordelingskader onderzoeksrapport 1 2 Foute argumentatie of erg vaag Correcte link met de eigen onderzoeksvraag blijkt uit duidelijke argumentatie maar concrete uitwerking ontbreekt. Correcte link met de eigen onderzoeksvraag blijkt uit duidelijke argumentatie en gedetailleerde uitwerking wordt beschreven. (ik zou het onmiddellijk kunnen nadoen)

Link naar het onderzoeksrapport Opdracht: “Formuleer ook 1 onderzoeksmethode om informatie te verzamelen als antwoord op je onderzoeksvraag. Welke methode zou je inzetten? Waarom? En hoe zou je aanpak er concreet uit zien (concreet recept)?” Inzicht: er is niet altijd een juist of fout, meerdere methoden kunnen ingezet worden om data te verzamelen en een zelfde onderzoeksvraag te beantwoorden. Belangrijk voor je onderzoeksrapport: argumenteren waarom een bepaalde onderzoeksmethode geschikt is om data te verzamelen en jouw onderzoeksvraag te beantwoorden + concreet beschrijven hoe een onderzoeksmethode zou uitgevoerd worden.

Mijn onderzoeksvoorstel: pitch! Ga in 2 rijen staan 1 minuut: persoon A vertelt onderzoeksvraag, strategie en voorstel methode 1 minuut: persoon B stelt kritische vragen of doet suggestie. 1 minuut: persoon B vertelt onderzoeksvraag, strategie en voorstel methode. 1 minuut: persoon A stelt kritische vragen of doet suggestie.

Aandacht! Jullie vulden de APA referentie in naar jullie onderzoeksartikel in het google formulier … maar … Lees de APA richtlijnen goed en pas ze toe. Zie cursus O&I + website mediatheek: https://www.arteveldehogeschool.be/informatievaardigheden/files/RefererenvolgensAPA.pdf

Orakel aan het woord Antwoorden op vooraf gestelde vragen in deze groep.

Uitzwaaimoment “Go home with”: “Be prepared for”: Formuleren onderzoeksmethode voor jouw onderzoeksrapport. “Be prepared for”: Sessie 4: kritische vriend voor studenten BP (zie roostering). D-day 16/03/18: indienen onderzoeksrapport