Praktijkgericht onderzoek Respons contactmoment 3 26/27 februari 2018
Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)
Kinderen zijn spontane onderzoekers Akkoord / niet akkoord? Waarom wel? (gelijkenis?) Waarom niet? (verschil?) Gebruik je kennis over onderzoeksmethoden (definitie, concept, jouw omschrijving in eigen woorden, …) om in dit debat een mening te vormen.
Definitie - breed www.vandale.be/opzoeken
Methode – definitie onderzoek “inschakelen van onze zintuigen om informatie te verzamelen” “op een systematische, nauwkeurige en door spelregels bepaalde werkwijze” [Kinderen als spontane onderzoekers]
"Play is the highest form of research." ~ Albert Einstein
Sorteren sorteren wie zijn best doet zal het leren
Zintuigen inzetten! Welke zintuigen passen bij welke onderzoeksmethoden? Sorteer en orden!
Gestandaardiseerde toets Observatie Interview Focusgroep Documentonderzoek Vragenlijst Gestandaardiseerde toets of
Onderzoeksmethoden gericht inzetten! Welke onderzoeksmethode past bij welke casus? Sorteer en orden.
Oefening: voorstelling van je eigen onderzoeksmethode Stel elk om de beurt in 1 minuut de onderzoeksmethode uit je artikel voor (bij meerdere: kies 1). Doe dit zo concreet mogelijk: Bij wie werd de methode uitgevoerd (deelnemers: aantal, omschrijving, …) Hoe werd de methode concreet uitgevoerd (verschillende stappen, uitwerking, …) Waarom werd deze methode uitgevoerd (link met het onderzoeksdoel en de bijhorende vraag) De andere spelers geven na 1 minuut punten (zij beoordelen volgens beoordelingskader): Beschrijving en uitwerking onderzoeksmethode: zie beoordelingskader onderzoeksrapport 1 2 Foute argumentatie of erg vaag Correcte link met de eigen onderzoeksvraag blijkt uit duidelijke argumentatie maar concrete uitwerking ontbreekt. Correcte link met de eigen onderzoeksvraag blijkt uit duidelijke argumentatie en gedetailleerde uitwerking wordt beschreven. (ik zou het onmiddellijk kunnen nadoen)
Link naar het onderzoeksrapport Opdracht: “Formuleer ook 1 onderzoeksmethode om informatie te verzamelen als antwoord op je onderzoeksvraag. Welke methode zou je inzetten? Waarom? En hoe zou je aanpak er concreet uit zien (concreet recept)?” Inzicht: er is niet altijd een juist of fout, meerdere methoden kunnen ingezet worden om data te verzamelen en een zelfde onderzoeksvraag te beantwoorden. Belangrijk voor je onderzoeksrapport: argumenteren waarom een bepaalde onderzoeksmethode geschikt is om data te verzamelen en jouw onderzoeksvraag te beantwoorden + concreet beschrijven hoe een onderzoeksmethode zou uitgevoerd worden.
Mijn onderzoeksvoorstel: pitch! Ga in 2 rijen staan 1 minuut: persoon A vertelt onderzoeksvraag, strategie en voorstel methode 1 minuut: persoon B stelt kritische vragen of doet suggestie. 1 minuut: persoon B vertelt onderzoeksvraag, strategie en voorstel methode. 1 minuut: persoon A stelt kritische vragen of doet suggestie.
Aandacht! Jullie vulden de APA referentie in naar jullie onderzoeksartikel in het google formulier … maar … Lees de APA richtlijnen goed en pas ze toe. Zie cursus O&I + website mediatheek: https://www.arteveldehogeschool.be/informatievaardigheden/files/RefererenvolgensAPA.pdf
Orakel aan het woord Antwoorden op vooraf gestelde vragen in deze groep.
Uitzwaaimoment “Go home with”: “Be prepared for”: Formuleren onderzoeksmethode voor jouw onderzoeksrapport. “Be prepared for”: Sessie 4: kritische vriend voor studenten BP (zie roostering). D-day 16/03/18: indienen onderzoeksrapport