Ontheming: wat werkt en wat helpt?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
feedback als leidend principe
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Ouders en Kinderen Centraal
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Positieve psychologie
Ludo Daems.
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Paulien Verfaillie 1 BaO c Alternatieve maatregelen Bijzondere jeugdbijstand.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
John P. Kotter Harvard Business School
Congres Appreciative Inquiry
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Competentiegericht leren vmbo
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Competentieprofielen
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De context in een therapeutische dagkliniek voor ouderen Het belang, De uitdagingen, De spanningsvelden, Onze evolutie Slide 2 Marijke Verheyden – Sandra.
Groepsdynamiek 1.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
SPIRITUALITEIT & SOBERHEID 25 APRIL 2008 Tine Van Regenmortel VEERKRACHT & BASISHOUDING.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Wat is jeugdwelzijnswerk?
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Motiveren: de ins en outs!
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Bouw aan je veerkracht.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
JEUGDzorg - voor wie?.
Ontwikkeling, wij als EBS
Richting geven aan Teamontwikkeling
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Een lerende en adaptieve organisatie
Jongerenwerking La Vie
Herstellend handelen – hergo introductie
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Ontheming: wat werkt en wat helpt? Alba vzw Sophie Boddez & Stef Smits

Oikotenmethode > Alba Inleiding

Doelgroep Jongeren in moeilijkheden 16-18 jaar JRB of OCJ Perspectief arm Doelgroep

Vicieuze cirkel doorbreken, hoop brengen en nieuwe perspectieven openen Weerbaarheid verhogen, probleemoplossend vermogen en een positief zelfbeeld versterken De verbindingen herstellen van de jongere met zichzelf, zijn omgeving en de maatschappij om zo zijn kansen op integratie te verhogen Doelstellingen

Empowerende, krachtgerichte benadering  met een nadruk op zelfverantwoordelijkheid en zorg en de mogelijkheid hun toekomst in eigen handen te nemen, zonder de individuele kwetsbaarheden uit het oog te verliezen Herstelgerichte  benadering : zowel in het werken aan verbinding als in het omgaan met wat gebeurt tijdens de tocht, regels en afspraken Participatief (met respect voor het eigen verhaal van alle betrokkenen) Met geloof in de kracht en het effect van authentieke relaties en ontmoetingen basisprincipes

Ontheming Uprooting Séjours de rupture Ontheemding - ontheming Langdurig weg zijn in een volledig andere context In de hoop op een positieve verandering Uprooting = het weggaan uit zijn vertrouwde omgeving Andere omgeving Andere rol : i.c. pelgrim Andere aspecten van zichzelf leren kennen Daagt uit om andere strategieën en copingsmechanismen te ontwikkelen Ontheming Uprooting Séjours de rupture

Werkzame factoren van ontheming Vrijwilligheid Eenvoud van het basiskader Stappen Natuur Uitdaging Tijd & ruimte / vrijplaats Overeenkomst (~contract) Ontmoetingen 1-op-1 begeleiding Positief verhaal Werkzame factoren van ontheming

Vrijwilligheid Motivatiebrief (als signaal van eigen keuze) Startpunt voor krachtgerichte benadering Aanmoediging om de toekomst in eigen handen te nemen Aantrekkelijke verandering in perspectief/externe druk Vrijwilligheid

Eenvoud van het basiskader 4 basisregels: geen smartphone – elke meter te voet – respect voor elkaar en voor de wet 3 maanden stappen Vreemde omgeving Op eigen kracht Beperkt budget Symbolisch krachtige bestemming In het hier en nu – weinig afleiding: gedachten en emoties worden meer zichtbaar en toegankelijk Eenvoud van het basiskader

Stappen Toegankelijke en eenvoudige activiteit Op eigen kracht : zelfverantwoordelijkheid ‘Simpel’ met erg duidelijke structuur > regelmaat: geeft gevoel van controle Introspectie/reflectie Metafoor voor het leven Inherente uitnodiging naar introspectie Stappen

Natuur Rust Intense ervaringen Elementen om te accepteren Uitdagingen om te overwinnen Natuur

Uitdaging Grootse onderneming, niet op maat, maar grensverleggend Bewondering/trots/nieuwsgierigheid Uitdaging

Tijd en ruimte / vrijplaats Afstand nemen Heling Nieuwe perspectieven ontwikkelen Bij jezelf komen Paradox van de vrijheid Experimenteren/speelruimte Vrijplaats: grote ‘speelruimte’ verkleint kans op ‘reactance’ Vrijplaats: creëren van een pedagogische plek - openen van de wereld – ‘inter-esse’ Vrijplaats = onbezette ruimte Tijd en ruimte / vrijplaats

De overeenkomst Het kader, niet het scenario Onvoorspelbaarheid en het onverwachte = essentiële elementen Doelstellingen? Overeenkomst als “beloven” en creëren van nieuwe openheid. Eigen beleving – verbintenis - engagement – verwachting – hoop De overeenkomst

Alle partijen gelijkwaardig : ruimte voor ieders verhaal Jongere als verantwoordelijke partner, gedragen door anderen Conflictueuze familierelaties : paradox van de afstand Verbindend : gedragenheid en gemeenschappelijkheid creëren (Neuzen in dezelfde richting) De overeenkomst

1-op-1 begeleiding Individuele benadering Herstelgericht Niet-professionele/geschoolde begeleiders - eenmalig, ook voor begeleider - presentie - gelijkwaardige relatie (persoon <-> job) - strategie van de ontwapening Gesteund door pedagogisch team dat projecten omkadert 1-op-1 begeleiding

Ontmoetingen Constructief en onbekend Rechtstreekse feedback Ont-moeting: ruimte voor authenticiteit Ontmoetingen

Positief verhaal Een nieuw en ander verhaal naast het andere Krachten die aanwezig zijn versterken De held in je eigen verhaal Positieve ervaringen verhogen veerkracht Resilience (Cyrulnik): trauma hoeft ons niet te verlammen – focussen op moeilijkheden die al zijn overwonnen Gevierd met aankomstfeest: positief verhaal in de verf gezet – wall of fame Positief verhaal