Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Reynell Taaltest en autisme
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Werken aan zorg Thema autisme.
Van begrijpen naar begeleiden
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
ASS in de levensloop: onderzoek
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Ik heb iets van autisme of zo
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Is de vereniging auti-proof?
Planborden en dag- /weektaken
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Het syndroom van Asperger
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
voor familie en vrienden van
Autisme Spectrum Stoornissen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
waarneming en regeling !
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Prikkelverwerkingspatronen
Luisteren en begrijpen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Executieve functies Marije Ruben.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
© UNIEK IN DE KLAS.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Prikkelverwerking bij autisme
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Denken en doen.
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018

Opbouw De werking van de hersenen Het autisme spectrum Verklarende theorieën Aanpak in de klas * structuur (in tijd, communicatie en dagelijks leven) * puzzel van vijf * visualiseren

De werking van de hersenen

Autisme is een informatieverwerkingsstoornis in de hersenen Verwerking van informatie via de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) verloopt anders. Verwerking van emotionele prikkels

Wouter

Gedragskenmerken van autisme aan de hand van 5 gebieden 12/26/2018

Gebieden waarin gedragskenmerken worden onderverdeeld Sociale interactie: omgang met andere mensen Verbale en non-verbale communicatie Flexibiliteit in gedrag en belangstelling Spel en verbeelding Zintuiglijke prikkelverwerking en waarneming.

Het autismespectrum Van DSM IV naar DSM V: Van verschillende vormen van autisme naar “een autisme spectrum stoornis”

Verklaringen 1. Centrale Coherentie (CC) 2. Executieve Functies (EF) 3. Theory of Mind (TOM)

Deel of geheel?

Centrale Coherentie

Marieke

Executieve functies

Dik

Werkstuk maken Weektaak maken Aankleden bij gym

Theory of mind

Arjan en Marieke

Wat hebben kinderen met autisme nodig in de klas? Structuur in tijd en communicatie Structuur in activiteit: Geef me de vijf Visuele ondersteuning

Structuur in tijd

Structuur in communicatie Geef de leerling de tijd om de informatie te verwerken “puzzeltijd” Beperk wat je zegt tot de kern; korte zinnen Vermijd dubbelzinnig en figuurlijk taalgebruik Stel geen vraag als je geen “nee” wilt horen Laat de leerling weten wat je wel wilt zien, niet wat je niet wilt zien Zorg dat de leerling je kan horen en zien als je tegen hem praat

Structuur in activiteit Puzzel uit: Geef me de 5 van C. de Bruin Wat moet er gebeuren? Waar moet ik het doen? Hoe moet ik dat doen? Met wie moet ik het doen? Wanneer moet het af zijn?

Visualiseren verwerken van verbale informatie is moeilijker beelden blijven beter hangen de zelfstandigheid wordt bevorderd non-verbale hulp (plaatjes of tekst ) is makkelijker af te bouwen dan verbale ondersteuning (woorden)

Omgeving beter begrijpen door gebruik te maken van visualisaties door middel van Pictogrammen/plaatje/tekst gebruiken als geheugensteun Werken met (individueel) weekoverzicht of dagprogramma Aangeven van volgorde van handelingen binnen een activiteit (bijv. rekentaak, aankleden gym) Creëren van vaste plekken voor vaste activiteiten

Samenvatting en conclusie Door de andere hersenwerking heeft een “normale” aanpak vaak onvoldoende effect Aanpassingen zijn nodig in: - Tijd, communicatie, activiteit - Het gebruiken van visuele ondersteuning

Vragen?