Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018
Opbouw De werking van de hersenen Het autisme spectrum Verklarende theorieën Aanpak in de klas * structuur (in tijd, communicatie en dagelijks leven) * puzzel van vijf * visualiseren
De werking van de hersenen
Autisme is een informatieverwerkingsstoornis in de hersenen Verwerking van informatie via de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) verloopt anders. Verwerking van emotionele prikkels
Wouter
Gedragskenmerken van autisme aan de hand van 5 gebieden 12/26/2018
Gebieden waarin gedragskenmerken worden onderverdeeld Sociale interactie: omgang met andere mensen Verbale en non-verbale communicatie Flexibiliteit in gedrag en belangstelling Spel en verbeelding Zintuiglijke prikkelverwerking en waarneming.
Het autismespectrum Van DSM IV naar DSM V: Van verschillende vormen van autisme naar “een autisme spectrum stoornis”
Verklaringen 1. Centrale Coherentie (CC) 2. Executieve Functies (EF) 3. Theory of Mind (TOM)
Deel of geheel?
Centrale Coherentie
Marieke
Executieve functies
Dik
Werkstuk maken Weektaak maken Aankleden bij gym
Theory of mind
Arjan en Marieke
Wat hebben kinderen met autisme nodig in de klas? Structuur in tijd en communicatie Structuur in activiteit: Geef me de vijf Visuele ondersteuning
Structuur in tijd
Structuur in communicatie Geef de leerling de tijd om de informatie te verwerken “puzzeltijd” Beperk wat je zegt tot de kern; korte zinnen Vermijd dubbelzinnig en figuurlijk taalgebruik Stel geen vraag als je geen “nee” wilt horen Laat de leerling weten wat je wel wilt zien, niet wat je niet wilt zien Zorg dat de leerling je kan horen en zien als je tegen hem praat
Structuur in activiteit Puzzel uit: Geef me de 5 van C. de Bruin Wat moet er gebeuren? Waar moet ik het doen? Hoe moet ik dat doen? Met wie moet ik het doen? Wanneer moet het af zijn?
Visualiseren verwerken van verbale informatie is moeilijker beelden blijven beter hangen de zelfstandigheid wordt bevorderd non-verbale hulp (plaatjes of tekst ) is makkelijker af te bouwen dan verbale ondersteuning (woorden)
Omgeving beter begrijpen door gebruik te maken van visualisaties door middel van Pictogrammen/plaatje/tekst gebruiken als geheugensteun Werken met (individueel) weekoverzicht of dagprogramma Aangeven van volgorde van handelingen binnen een activiteit (bijv. rekentaak, aankleden gym) Creëren van vaste plekken voor vaste activiteiten
Samenvatting en conclusie Door de andere hersenwerking heeft een “normale” aanpak vaak onvoldoende effect Aanpassingen zijn nodig in: - Tijd, communicatie, activiteit - Het gebruiken van visuele ondersteuning
Vragen?