Dyscalculiebeleid in de praktijk:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond.
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Dyscalculie.
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Informatie avond groep 8
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Over rekenen gesproken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
. Rekenen.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Informatieavond groep 8
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
WELKOM i. Informatieavond leerjaar 2 TH teamleider klas 1 en 2 TH Gerco van ‘t Spijker Coördinator onderbouw Mirjam Wolf.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Dyslexiebeleid Open Huis.
Melanchthon De Blesewic
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Kiezen voor de toekomst
Studiekeuzes van uw kind
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Reken- / wiskundebeleid
Studiekeuzes van uw kind
Voorlichtingsavond 4 mavo
Dyscalculie presentatie
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Dyscalculie presentatie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Dyscalculiebeleid in de praktijk: actief of passief ? Sébastien Brunekreef 6-10-11

1/22 Programma Voorstellen Wettelijke kaders Filmpjes Screenen Referentieniveaus rekenen Wettelijke kaders Passend onderwijs Artikel 55: Examenbesluit Filmpjes Screenen Remediëren

2/22 Voorstellen Docent wiskunde Remedial teacher Een webmaster

3/22 Dyscalculie: zeer ingrijpend voor in het dagelijks leven

4/22 Zorgplicht Per 1 augustus 2012* gaat de zorgplicht voor scholen in. Scholen en schoolbesturen worden dan verplicht te zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. * Wetsvoorstel moet nog worden aangenomen

Referentieniveaus rekenen (1) 5/22 Referentieniveaus rekenen (1) De wet "Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen" is op 1 augustus 2010 in werking getreden. Bron: Staatscourant Hierin staat beschreven wat leerlingen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan op het gebied van taal en rekenen moeten kennen en kunnen. 2F: VMBO 3F: HAVO/VWO

Referentieniveaus rekenen (2) 6/22 Referentieniveaus rekenen (2) Rekentoets VO 4 Domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden vanaf schooljaar 2013-2014 onderdeel van het eindexamen ongeacht het feit of wiskunde wel of niet in het profiel of sector zit Problemen zijn te verwachten voor VMBO (Zorg en welzijn, Economie; zonder wiskunde) HAVO (C&M) Dyscalculici Hoe de rekentoets er uit gaat zien, is nu nog niet bekend Rekenmachine?

Passief-actief continuüm 7/22 Passief-actief continuüm Actief screenen & Remediëren Actief screenen Remediëren Minimale inspanning Niets doen

Passief-actief continuüm 8/22 Passief-actief continuüm Actief screenen Actief screenen Remediëren Remediëren Minimale inspanning Minimale inspanning Minimale inspanning Minimale inspanning Niets doen

‘Legitieme’ redenen om niets te doen 9/22 ‘Legitieme’ redenen om niets te doen We geloven niet in het bestaan van dyscalculie We hebben de kennis niet in huis De directeur/ rector verleent geen toestemming Het past niet binnen de visie van de school We hebben (nog) geen leerlingen met dyscalculie binnen de school Er bestaat nog geen dyscalculie protocol voor in het VO …………………………………… Niets doen

10/22 Minimale inspanning Leerlingen met een dyscalculieverklaring extra tijd (20%) verlenen bij toetsen Leerlingen met een dyscalculieverklaring kunnen 30 minuten extra tijd krijgen op het Centraal Schriftelijk Examen Artikel 55 van het examenbesluit: Afwijking wijze van examineren Zie: examenblad.nl Niets doen Minimale inspanning

Screenen op dyscalculie 11/22 Screenen op dyscalculie Actief screenen Niets doen Minimale inspanning

Actief screenen op dyscalculie (1) 12/22 Actief screenen op dyscalculie (1) Risico analyse in de brugklas uitvoeren 1. Tempo Test Rekenen Actief screenen 2. Dyscalculia Screener

13/22 Dyscalculia Screener 5 toetsonderdelen Reactiesnelheid Subiteren Visuele misleiding Optellen Vermenigvuldigen

Actief screenen op dyscalculie (2) 14/22 Actief screenen op dyscalculie (2) Docenten wiskunde nemen TTR af ná 1 wiskunde hoofdstuk VWO (onderbouw): ≤ 104 LWOO-VMBO-gl (1e klas): ≤ 83 Actief screenen Remedial teacher neemt de Dyscalculia Screener af 6 maanden rt en probleem nog steeds hardnekkig -Doorsturen naar psycholoog/orthopedagoog

Remediëren van dyscalculie 15/22 Remediëren van dyscalculie Actief screenen Remediëren Niets doen Minimale inspanning

Remediëren van dyscalculie (1) 16/22 Remediëren van dyscalculie (1) Bewustzijn docent STICORDI Remediëren Metacognitie Subiteren

17/22

18/22

STICORDI - maatregelen 19/22 STICORDI - maatregelen Benadruk sterke kanten 1. STimuleren (Pedagogisch) Belonen voor inspanningen, niet voor resultaten 2. COmpenseren Pre-teaching Extra tijd bij toetsen Rekenmachine 3. Remediëren Hulp op maat (Handelingsleertheorie) Ezelsbruggetjes 4. DIspenseren Geen onvoorbereide sommen op bord maken Rekenfouten niet of minder mee laten wegen

20/22 Remediëren Handelingsmodel 1. Concreet handelen in werkelijkheidssituatie 2. Voorstellen - concreet 3. Voorstellen - schematisch 4. Symboliseren Goed reken-wiskunde onderwijs Begripsvorming Betekenisverlening Conceptontwikkeling Strategieontwikkeling Automatisering en vlot leren rekenen Flexibel toepassen ERWD-protocol, 2011

Voor meer achtergrondinformatie 21/22 Voor meer achtergrondinformatie http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie

Bedankt voor jullie aandacht! 22/22 Bedankt voor jullie aandacht!