Gedrag
Weet je dit? Een stekelbaarsvrouw legt weinig eieren.Een haring legt heel veel kleine eieren. Waarom heeft de ene soort veel eieren, terwijl een andere soort een weinig eieren legt? Hoe weet een hond, dat hij de grens van een territorium heeft overschreden? Waarom zien baby's er altijd zo lief en schattig uit?
Gedrag Gedrag is een reactie op Die waarneembare veranderingen waarneembare veranderingen in je omgeving Die waarneembare veranderingen noemen wij een prikkel Gedrag is alles wat een mens of dier doet!!!
Voorbeelden gedrag Pinguïn filmpje Walvis filmpje Een dier leeft in voortdurende wisselwerking met z'n omgeving. Zintuigen zorgen dat informatie over de omgeving in de hersenen terecht komt. Die informatie wordt in de hersenen beoordeeld en verwerkt, waardoor het dier met gedrag kan reageren op veranderingen om hem heen. Bekijk de filmpjes maar eens. Pinguïn filmpje Walvis filmpje
Beschrijven gedrag Gebruik geen gevoelens Goed = de hond gromt en ontbloot zijn tanden Slecht = de hond is boos Gedrag bestaat uit verschillende handelingen Imponeergedrag = borst naar voren, hoofd naar boven, armen uit elkaar
Prikkels Uitwendige prikkels Inwendige prikkels
Sleutelprikkel Filmpje zilvermeeuw Supranormale prikkel
Aangeboren of aangeleerd Zowel het uiterlijk als het gedrag van een dier berusten op een wisselwerking tussen de genetische aanleg en invloeden uit het milieu. Bij sommige gedragingen overheerst de erfelijkheid, terwijl andere gedragingen vrijwel helemaal aangeleerd zijn. Big Kuiken
Leren Aangeleerd – beloning en straf- Imiteren Oefenen Inzicht
Samen leven Territorium Rangorde Baltsgedrag Conflictgedrag Ambivalent gedrag 2 soorten gedrag in 1 vb dreigen Omgericht gedrag Zelfde gedrag op ander voorwerp vb steen aanvallen Als je boos bent deur dicht slaan Overspronggedrag Totaal ander gedrag vb bij ruzie veren poetsen Als je zenuwachtig bent op je hoofd krabben Rangorde Dominant Onderdanig Baltsgedrag
Beschrijving van gedrag Maak een nauwkeurige beschrijving van de omgeving waarin het dier onderzocht is. Maak een nauwkeurige beschrijving van het onderzochte dier (ook geslacht, leeftijd etc) Bestudeer eerst langere tijd het gedrag van het dier. Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk de waargenomen handelingen. Ook gedragingen die normaal lijken omschrijven. Zie voorbeeld volgende dia
Beschrijven gedragselementen Afkorting Omschrijving eten et kauwende beweging met voedsel in de bek graven gr met de voorpoten wordt grond weggewerkt, af en toe met een achterwaartse beweging van de achterpoten snuffelen sn met snuit aan materiaal snuffelen krabben kr een van de poten krabt het eigen lichaam enz
Protocol tijd handeling 0.00 zit 0.15 loopt 1.12
Protocol 2 tijd hond 1 hond 2 0.00 zit staat 0.12 loopt . 0.54 . krabt . 0.54 . krabt 1.01 snuffelt 1.45 blaft
Frequentie-analyse
Opdracht reclame Met behulp van reclameboodschappen proberen fabrikanten en bedrijven hun producten aan de man te brengen. Sommige bedrijven zoals McDonald`s en Coca-Cola besteden erg veel geld aan reclame en zijn mede daardoor bekend over de hele wereld. Reclame kan het gedrag van mensen beïnvloeden. Reclames proberen je over te halen om een bepaald product te kopen. Als je een reclame wilt maken moet je weten voor welke doelgroep je deze reclame maakt. Als een reclame speciaal voor jongeren is gemaakt, bijvoorbeeld een computerspelletje of een hippe spijkerbroek, zijn jongeren de doelgroep voor deze reclame. De doelgroep van een antirimpelcrèmereclame zullen waarschijnlijk dertigers en veertigers zijn. Het is belangrijk dat je weet voor welke doelgroep je reclame maakt. Een reclame voor tieners zal waarschijnlijk totaal anders zijn dan een reclame voor dertigers of veertigers.
wat ga je doen? Je gaat zelf in een groepje van 4 of 5 personen een reclame maken. De reclameboodschap(pen) die je met je groepje maakt moet(en) in totaal minstens 1 minuut duren. hoe ga je te werk? - Bedenk een product dat met uiterlijk te maken heeft (dit kan bijvoorbeeld make-up, kleding, zonnebrillen, mobieltjes, tatoeëring, piercing, e.d. maar ook antipuistjesgel of deodorant zijn). - Bepaal de doelgroep. Zijn dit kinderen, tieners, volwassenen of juist ouderen. Misschien is je reclame juist bedoeld voor huisvrouwen, skaters, brildragers, o.i.d. - Schrijf de reclame volledig uit! Geef ook aan wie wat wanneer moet zeggen. - Persoon 1: "Deze nieuwe... ...is fantastisch". - Persoon 2: "Ook nu... ...te koop". enz. - Als je tijd over hebt kun je de reclame alvast oefenen.