het katholiek basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Aanvang eerste leerjaar
Realisatie kindcentrum
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Verantwoordelijke Leni.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Een initiatief van.
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Loopbaanbegeleiding Inforonde voor de personeelsleden
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Toekomstgericht onderwijs
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Oudertevredenheidspeiling.  1. Onderwijsleerproces 2. Planmatige ondersteuning 3. Schoolcultuur 4. Samenwerking met ouders 5. Organisatiemanagement 6.
Regionale info basisonderwijs
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe pedagogisch handelen?
Experten in de derde graad Proefproject
Ontmoetingsschool Arum.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gelijke kansen op school: het kan!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
MEE maakt meedoen mogelijk
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
15 oktober 2014 KCD SOL.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Godsdienst in afstudeerstage
Heb jij ballen voor scrummen?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

het katholiek basisonderwijs Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen 13 mei 2015

uniek verbonden 13 mei 2015

13 mei 2015 Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie 13 mei 2015

Wat betekent dit voor jou? ‘Brede zorg’ Wat betekent dit voor jou? 13 mei 2015

Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Omgaan met verschillen tussen kinderen Gelijke onderwijs-kansen creëren Aanpak afstemmen op specifieke onderwijs-behoeften van kinderen 13 mei 2015

1.Omgaan met verschillen tussen kinderen Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Kwaliteitsvol onderwijs vanuit een krachtige leeromgeving Een veilig en positief leerklimaat Rijke ondersteuning en interactie Betekenisvolle taken aanbieden : werkelijkheidsnabij, vanuit en gericht op talenten, geloof in groeikracht, hoge verwachtingen, gezonde leerambitie … 13 mei 2015

2.Creëren van gelijke onderwijskansen voor alle kinderen Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg SES of hoe sluit de thuiscultuur aan bij de schoolcultuur? Vanuit de ‘contextkenmerken’ werken aan een GOK-beleid! Een schoolbeleid rond taal-vaardigheid, kansarmoede, diversiteit, … BREDE school = samenwerken aan een leer- en leefomgeving Groeikansen optimaliseren vanuit samenwerking en overleg Actief betrekken van en werken aan communicatie met OUDERS = een warm en open schoolklimaat! 13 mei 2015

verbonden Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie 2 3 4 5 1 uniek 13 mei 2015

Wat betekent dit voor jou? ‘Geïnspireerde zorg’ Wat betekent dit voor jou? 13 mei 2015

‘Geïnspireerde zorg’ Wat? Wie? Waarom? Hoe? Waaruit? Wanneer? Waarvan? 13 mei 2015

Tijdens een personeelsvergadering verkent het team verschillende uitgaven die een hulp zouden betekenen bij het uitbouwen van de differentiatie op school. 13 mei 2015

Oudercontacten 13 mei 2015 Bekijk de steekkaart. Bespreek in kleine groep. Eerste indruk? Wat is bruikbaar voor jou? Wat ontbreekt er? Wat heb je nodig om met de steekkaart aan de slag te gaan? 13 mei 2015

Kindcontacten 13 mei 2015 Bekijk de steekkaart. Bespreek in kleine groep. Eerste indruk? Wat is bruikbaar voor jou? Wat ontbreekt er? Wat heb je nodig om met de steekkaart aan de slag te gaan? 13 mei 2015

het katholiek basisonderwijs C. J. Wijnaendts Francken Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen Jongetje met examen zoekt jongetje met mazelen om samen te spelen. C. J. Wijnaendts Francken 13 mei 2015