Methodisch werken in de dagelijkse werking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienst Time Out Projecten
Advertisements

Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Sybe Bijleveld Advies Trends in de jeugdzorg Vanuit het perspectief van de financier Ede, 10 juni 2010.
Efficiënt besturen in de social profit
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Visie Mensontwikkeling WSD
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Diseasemanagement in de praktijk
Methodisch handelen bij intake screeningsinstrument re-integratie WWB SZW Extra dagen Marieke Blommesteijn Gejo Duinkerken Roeland van Geuns.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Theoretische modellen mbt middelenmisbruik gebruik / misbruik Ontwikkeling van het probleem Samenkomen van beïnvloedende factoren Van Dijk Problemen in.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Werken aan kwaliteitsverbetering
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
H.
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Begeleidingsplannen GGZ
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Eenvoudig rookstopadvies en korte motiverende interventie op de eerste lijn Werkgroep werk Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
‘Ouders als behandelaars’
Congres Appreciative Inquiry
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
binnen Passend Onderwijs
Indicatoren jeugddelinquentie Gemeenschapsinstelling De Kempen.
Forensische 2B-teams Beernem - Sint-Niklaas - Zelzate.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
GG6 2.0: een integraal behandelprogramma voor lvb plegers van seksueel grensoverschrijdend gedrag Van pionieren naar bewezen effectief. P. Spee & A.M.L.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Begeleiding bij Werkplekleren
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
28 september 2012 studiedag efficiëntie en effectiviteit
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

Methodisch werken in de dagelijkse werking NPT (Nieuwe Perspectieven bij Terugkeer) dienst Raïdho als praktijkvoorbeeld Hans Dieleman Psycholoog en NPT-begeleider Raïdho Goedele Plovie Verantwoordelijke Mobiele Diensten Jeugdzorg Emmaüs 26-12-2018 Jeugdzorg Emmaüs

NPT-dienst Raïdho Intensieve ambulante trajectbegeleiding Minderjarigen die een ernstige MOF (als misdrijf omschreven feit) gepleegd hebben Traject gedurende en na vrijheidsberoving Focus op voorkomen van recidive Duurtijd: gemiddeld 9 maanden Inzet van de NPT-methode Integratie van diagnostiek in de dagelijkse werking

Visie op evidence based werken Ruime benadering van EBP

Visie op evidence based werken Holistisch

Methodisch werken

Wat maakt NPT methodisch? Evaluatie Programma-evaluatie (zijn we effectief?) Proces-evaluatie (zijn we efficiënt?) Diagnostiek voor programma-evaluatie Diagnostiek ter onder-steuning begeleiding Diagnostiek voor de screening Ondersteuning voor de methode: Programmahandleiding 1. Gefaseerd traject tot gedragsverandering 2. Basishouding en basisinterventies 3. Specifieke interventies Theoretisch onderbouwd model gedragstheoretisch what works principes criminogene factoren coping relapse Opleiding medewerkers

Methodisch werken in de praktijk F3: Gemeenschapsinstelling 1 contact per week 3 maanden F4: Context 3 contacten per week F5: Context Screening: Selecteren van juiste doelgroep adhv (contra-)indicaties Inhoudelijke ondersteuning begeleiding Programma- evaluatie: Evolutie van risico op recidive Evolutie van denkpatronen en relevante criminogene factoren Opbouwen werkrelatie Terugblikken Versterken van inzichten Versterken van competenties Perspectief scheppen Toepassen Verantwoordelijkheid opnemen Op eigen kracht verder gaan Motiverende gespreksvoering Dossiergegevens, SORC, balans opmaken, vooruitblikken,… Situationeel leiding geven Gezinsinterventies, SORC, chaining mindmap,…

Kracht van methodisch werken voor begeleiders

Uitdagingen m.b.t. methodisch werken

Studiedag SAMENWERK EN Evolueren naar een academische werkplaats door en voor cliënten, hulpverleners en wetenschappers. 7 februari 2013