De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Informatievoorziening maatschappelijk domein
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Gezamenlijk de crisis door
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Agenda voor een Nationaal Programma Preventie NPP Inzet NPHF Federatieraad mei 2013.
21 mei 2012 benut de kansen - safety first digitale en veilige gemeente.
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Zorg nieuwe stijl.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
KCC4ALL.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Winstpakkers en vraagbundeling
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Sterke stem van de uitvoering over (digitale)dienstverlening
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
De wereld van de gemeente
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Gemeentelijke monitor Sociaal Domein
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Roger van Boxtel Anders werken bij de lokale Overheid 17 maart 2011.
De rode draad en de lokale aanpak Beleidsplannen decentralisaties.
De sociale wijkteams in Leiden
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Katern GEMMA Mobiel.
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Statistieken en meer…. Statistieken en meer… Je kan pas verbeteren als je weet…..
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Nedgraphicsdag 18 september 2012
BTN 11 februari 2015 Indra Henneman
Kadernota sociaal domein
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
TF & FlexOVL Mogelijkheden & consequenties voor uw gemeente
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’ over kwartier minder dan Theo en Hans, gaat ten koste van het reclameblok. Kernvraag presentatie in aankondiging “Wat is de rol van de burger zelf in de processen?. Hoe kan de rol van de burger worden vertaald in de processen die de gemeente hanteert?” Kern van de presentatie: Noodzakelijk om burger meer en meer zelf in het proces te laten doen: Behoefte van de burger zelf (regelt alle zaken meer en meer digitaal) Benutten zelfredzaamheid van de burger Vanuit efficiency-overwegingen (bezuinigingen, terugtredende overheid) Toenemende vergrijzing ambtenarenkorps (toenemend gebrek aan capacititiet en kwaliteit) Vraag die opdoemt met toenemende mogelijkheden geautomatiseerde ondersteuning wat er straks van de gemeente overblijft?

De ambitie Mei 2013 ambitie Kabinet “Volledig digitale overheid in 2017”

Wat ging vooraf? 1998 Minister Roger van Boxtel Actieplan Elektronische Overheid Webwijzer Award In 2002 minimaal een kwart van de overheidsdienstverlening digitaal Monitor Overheid.nl 2005 VNG Commissie Gemeentelijke Dienstverlening Uiterlijk 2015 80% eerste contact burger direct afgehandeld 2011 i-NUP Overheidsbrede implementatieagenda voor dienstverlening en e-Overheid Februari 2015 Presentatie Digiprogramma door ‘Digicommissaris’ 2001 Stichting ICTU ”een beter presterende overheid door verbetering van digitale processen” 2007 Antwoord@ (VDP, VNG en ICTU)” 2008 Kabinet “Actieprogramma Dienstverlening en e-overheid Nationaal Uitvoeringsprogramma betere Dienstverlening en e-Overheid (NUP) Mei 2014 Aanstelling Nationaal Commissaris Digitale Overheid 17 jaar digitale dienstverlening binnen/vanuit de Nederlandse overheid Niet opsommen of voorlezen, maar aangeven dat we met zijn allen al een tijdje bezig zijn. i-NUP is per 1-1-2015 beeindigd Digicommissaris is Bas Eenhoorn TITLE PRESENTATION December 25, 2018

De behoefte van de burger? Volgende dia’s Noodzakelijkheid om burger zelf meer in het proces te laten doen De burger regelt zijn zaken digitaal en verwacht dit ook van de overheid, die wil dus zelf meer doen Nadruk vanuit de 3D’s op zelfredzaamheid van de burger

Generation XYZ Huidige generatie wellicht nog behoefte aan face-to-face, maar Generation XYZ? Noodzaak aandacht overheid voor mobile en social media

Noodzaak efficiënter werken Voortdurende bezuinigingen op uitgaven overheid (o.a. voorzieningen), maar ook op uitvoeringskosten. Noodzaak op andere manier te gaan werken, meer te automatiseren en burger zelf in te schakelen (de burger aan de knoppen)

Vergrijzing ambtenaren Toenemende vergrijzing ambtenaren, noodzaak werk te automatiseren en aan burger over te dragen.

Toepassing binnen het sociaal domein E-Dienstverlening sociaal domein Centric : Koppelvlakken: Starten werkproces en terugkoppeling status Voorinvulling formulieren Tonen uitkeringsspecificatie en jaaropgave Mutaties en periodieke verklaringen ….. Complete oplossingen Snelbalie Burgerportaal “Mijn Overzicht, Mijn Regie, Mijn Inkomen” Centric biedt complete oplossingen voor e-dienstverlening binnen sociale domein, maar ontsluit haar systemen t.b.v. e-dienstverlening ook via koppelvlakken. Koppelvlakken zoveel mogelijk gebaseerd op standaarden (linkje naar presentatie Hans) Verschillende mogelijkheden al langer beschikbaar. Op de sheet aantal voorbeelden. Snelbalie Bijzondere Bijstand draait inmiddels ook al weer paar jaar (volledig digitaal door burger zonder tussenkomst ambtenaar) Nu bezig met: Burgerportaal “Mijn overzicht, Mijn regie, Mijn Inkomen” cocreatie met Alphen a.d. Rijn. Snelbalie Levensonderhoud (pilot samen met Schagen/Kop van Noord-Holland en Almere; productiegereed)

Wordt dit de nieuwe ambtenaar? Wat betekent dit voor de rol van de ambtenaar?

Paspoort uit de muur? Tijdens congres Burgerzaken 2.0 in 2010 gaf Marcel Bullinga aan dat ambtenaren niet langer verstrekkers van paspoorten zullen zijn, maar handelaren in identiteiten die je als Febo-kroketten uit de muur kunt trekken. Leuk als link naar de presentatie van Marcel na het debat.

Wat betekent dit voor de gemeente? Focus op specifieke taken die niet geautomatiseerd kunnen worden Regierol en inkoop

afsluiting