Bekostigingssystematiek acute psychiatrie per 1-1-2019
Opbouw Regioplan en regievoerder Verdeelsleutel Volmacht Bekostigingssystematiek algemeen Crisis-DBC’s Budgetformulier Afspraken 2019 Tijdpad Voorbeelden
Regioplan Alle leeftijden 1 regievoerder per regio Welke ketenpartners zijn betrokken? Wie doet wat? Financiële paragraaf (budgetformulier) voor ZVW
Acute psychiatrie ZVW 1.Afspraken in de regio over NIET acute keten. Acute psychiatrie ZVW 1.Afspraken in de regio over NIET acute keten. 2.Afspraken met gemeenten over crisis-jeugd Onverzekerden, toeristen, illegalen, binnenlopende 18-
Voorbeeldregio Q Regio Q is een –qua oppervlakte- grote regio buiten de randstad. In deze randstad is het –vanwege de aanrijtijden- nodig om 2 beoordelingslocaties in te richten. Zorgaanbieder A is de regievoerder van de regio. Zij hebben een eigen crisisdienst op één locatie. En zij doen voor de hele regio de (telefonische) triage. De andere beoordelingslocatie is ondergebracht bij een ziekenhuis SEH/ PAAZ (zorgaanbieder B). De PAAZ heeft ook een beperkt aantal crisisbedden. In de regio draagt een grote jeugdzorginstelling (zorgaanbieder C) zorg voor de 24/7/365 crisisopvang van jeugdigen en jongvolwassenen (ook klinisch). Daarnaast heeft de PUK in de regio (zorgaanbieder D) een bed beschikbaar, en zijn er met de verslavingsinstelling (zorgaanbieder E) afspraken gemaakt met betrekking tot consultatie en beschikbaarheid van een crisisbed.
Inkoop in representatie ZVW Budgetformulier uit regioplan. Met alle ZVW- kosten van alle ketenpartners Crisis-DBC’s binnen budget van alle ketenpartners
Voorcalculatie (t-1) Voorlopige kosten: kosten triagist + (voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling * voorlopig aandeel omzet patiënten volwassenen (Zvw 18+) MINUS voorlopige opbrengsten Verschil?: bevoorschotting! Regievoerder deelt met ketenpartners
Verdeelsleutel Voorlopig opbrengstresultaat = voorlopig budget kosten triagist1 + (voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling * voorlopig aandeel omzet patiënten volwassenen (Zvw 18+) – voorlopige opbrengsten (Zvw) De voorlopige omzet volwassenen (18+) en jeugdigen (18-) wordt bepaald door het verwachte aantal patiënten per prestaties (crisis-dbc’s binnen budget) te vermenigvuldigen met de vaste tarieven zoals deze door de NZa zijn vastgesteld voor de acute psychiatrische hulpverlening voor volwassenen (Zvw 18+).
18- / 18+ Net zo goed als dat een 18- cliënt binnen kan komen op een ‘gewone’ crisisdienst, moet een 18+ cliënt –in het kader van doorlopende zorg- ook terecht kunnen bij een jeugdcrisisdienst. Daarom is het van belang dat deze jeugdcrisisdiensten (in welke vorm dan ook) in het regioplan benoemd worden. En dat het voor deze zorgaanbieders ook mogelijk moet zijn om crisis-DBC’s voor budgethouders te kunnen declareren.
Volmacht Regievoerder regelt contractueel afspraken met ketenpartners (gevolmachtigden) Informeert zorgverzekeraar welke zorgaanbieders dat zijn Maakt afspraken over volumes/omzet/tarieven middels budgetformulier Gevolmachtigden kunnen zelf declareren Periodiek overzichten aanleveren aan regievoerder
Crisis-DBC’s
Crisis-DBC binnen budget DBC’s met bandbreedtes Verblijf D-H Vast tarief Max 3 dagen Alleen door/namens gebudgetteerde zorgaanbieder (regievoerder) Max 1 crisis-DBC binnen budget tegelijk open. Er mogen geen crisis-DBC’s binnen en buiten budget tegelijk open staan. Zorgtype 303 Geen diagnose nodig Alleen activiteiten crisis-DBC Geen beschikbaarheidscomponent. Beschikbaarheid wordt middels budget geregeld
Crisis-DBC buiten budget 25 dagen Geen onderdeel regioplan Geen beschikbaarheidscomponent Regels ‘zoals nu’.
Schonen instellingsbudget Maak inzichtelijk voor crisis dbc's geopend in 2017 wat de procentuele verhouding is tussen de uitvoerde verrichtingen en verblijfsdagen in de acute ggz tot 72 uur (= 3 kalenderdagen) en de acute ggz na 72 uur volgens de definitie, zoals gehanteerd in de beleidsregel ‘budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening’ van de Nza. DUS reken met KALENDERDAGEN!!!!. De toeslag voor beschikbaarheid wordt 100% toegerekend aan de eerste 72 uur. In de prestaties na 72 uur is er geen mogelijkheid om een afspraak te maken over de beschikbaarheidskosten.
Samenwerking met andere sectoren
Budgetformulier
Budget 2-zijdig indienen Vrije marge Accountantsverklaring (protocol volgt) Bevoorschotting Regievoerder heeft regie over budget
Regievoerder Toelating WTZi, waaruit blijkt dat zij (acute) GGz mogen leveren en aantoonbaar voldoen aan de vereisten voor deze toelating (zover deze toelating niet al eerder is gedeeld tussen partijen). Op grond van het uitvoeringsbesluit WTZi dienen zorgaanbieders van acute GGz te beschikken over een toelating voor behandeling van gedragswetenschappelijke aard in verband met een psychiatrische aandoening (artikel 1.2 Uitvoeringsbesluit WTZi nummer 14). Inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de statuten van de inschrijvende zorgaanbieder (zover deze inschrijving en stukken niet al eerder zijn gedeeld tussen partijen). Een bij het Zorginstituut Nederland ingeschreven Kwaliteitsstatuut GGZ (zover dit kwaliteitsstatuut GGZ niet al eerder is gedeeld tussen partijen). Een gezamenlijk regioplan (conform format GGZ Nederland, zie ook 3.2.5) 5. Een budgetaanvraag overeenkomstig de regelgeving van de NZa. Deze budgetaanvraag dient aan te sluiten op de informatie zoals opgenomen in het regioplan. 6. Een door de budgethouder getekende bestuursverklaring acute GGZ 2019 (getekend door een tekenbevoegde bestuurder). 7. Een overzicht voor de partners uit het regioplan waarin inzicht wordt geboden in de procentuele verhouding in 2017 tussen de uitvoerde verrichtingen in de acute ggz tot 72 uur en de acute ggz na 72.
Tijdpad 1 juli ‘18: NZa publiceert budgetformulier 1 sept ‘18: inleveren bij verzekeraar 12 nov ‘18: tweezijdig indienen bij NZa Uiterlijk 12 febr ‘19: beschikking voorlopig budget 1 april ‘20: NZa publiceert aanvraagformulier definitief budget 1 juli ‘20: tweezijdig indienen bij Nza 1 okt ‘20: beschikking definitief budget
Informatie De regels voor de acute ggz zijn vastgesteld. https://www.nza.nl/zorgsectoren/geestelijke-gezondheidszorg-ggz-en-forensische-zorg-fz/nieuws/2018/06/26/regelgeving-2019-voor-de-ggz-en-forensische-zorg-vastgesteld https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_242280_22/1/ De informatieproducten (gebruikersdocumenten, toelichting validatieregels en toelichting codelijsten) en de tabellen (beslisboom, kenmerkende factoren, codelijsten en validatieregels) van zowel de ggz als de fz kunt u vanaf 29 juni 2018 vinden op http://werkenmetdbcs.nza.nl. Het budgetformulier staat op de website: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_243261_22/1/
Budgetformulier regio Q Zorgaanbieder A (budgethouder) Fte tbv beschikbaarheid triage, beoordeling en ambulante behandeling Fte verslavingsarts (inhuur via zorgaanbieder E) X-aantal beschikbare crisisbedden Fte tbv beschikbaarheid behandeling bij klinische opname (overige parameters laat ik hier buiten beschouwing) Zorgaanbieder B (PAAZ) Fte tbv beschikbaarheid triage, beoordeling en ambulante behandeling Fte tbv beschikbaarheid behandeling bij klinische behandeling Zorgaanbieder C (Jeugd) Fte tbv beschikbaarheid 18+ Zorgaanbieder D (PUK) 1 beschikbaar crisisbed Zorgaanbieder E (Verslavingsinstelling) 1 beschikbaar crisisbed
Voorbeelden Client K komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van zorgaanbieder A (regievoerder). Daar vindt beoordeling en ambulante behandeling plaats. Cliënt blijft na drie dagen in zorg binnen hetzelfde team. Zorgaanbieder A declareert 1 Crisis-DBC binnen budget (zonder deelprestaties voor verblijf). En daarna een vervolg DBC (evt eerst een crisisvervolg DBC). Client L komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van de ziekenhuis (budgethouder B). Daar vindt beoordeling en klinische behandeling plaats. Na drie dagen blijft cliënt in zorg bij de PAAZ. Zorgaanbieder A declareert niets. Zorgaanbieder B declareert 1 Crisis-DBC binnen budget, met deelprestatie verblijf (3 nachten). Daarna wordt een klinische vervolg DBC geopend.
Voorbeelden, vervolg Client M komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van zorgaanbieder A (regievoerder). Zij verzorgen de beoordeling. Na de beoordeling (op dag 1) volgt de conclusie dat crisisopname bij de verslavingsinstelling (zorgaanbieder E) gewenst is. Klinische opname op een crisisbed volgt, en na de drie dagen blijft de cliënt in behandeling binnen hetzelfde team. Zorgaanbieder A declareert geen crisis-DBC binnen budget (want er mogen er geen 2 tegelijk open staan). Zorgaanbieder E declareert een crisis-DBC binnen budget, met deelprestatie verblijf. Daarna wordt een klinische vervolg DBC geopend. Client N komt wordt meteen na de triage (bij zorgaanbieder A) geplaatst op een crisisbed van zorgaanbieder D. Zij doen de beoordeling en de klinische behandeling. Na de drie dagen is de cliënt nog in crisis en kan nog geen diagnose gesteld worden. Cliënt blijft klinisch in zorg bij zorgaanbieder D. Zorgaanbieder A declareert niets. Zorgaanbieder D declareert een crisis-DBC binnen budget, met deelprestatie verblijf. Na 3 dagen wordt een vervolg crisis-DBC geopend.
Nog meer voorbeelden Client O (18,5 jaar) is in behandeling bij zorgaanbieder C. Gedurende het weekend raakt hij in crisis. Conform afspraken meldt hij zich bij zorgaanbieder C. Daar vindt triage, beoordeling en ambulante behandeling plaats. Zorgaanbieder C declareert een crisis-DBC binnen budget. Zodra de crisis onder controle is, wordt de crisis-DBC gesloten en vindt verdere registratie plaats in de openstaande (gewone) DBC. Uiterlijk na 3 dagen. Cliënt P komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van zorgaanbieder A (regievoerder). Bij de beoordeling wordt de expertise ingeroepen van een verslavingsarts van zorgaanbieder E. Na de beoordeling vindt ambulante behandeling plaats. De verslavingsarts wordt ingehuurd door zorgaanbieder A. Hij schrijft dus gewoon mee in de Crisis-DBC binnen budget van zorgaanbieder A. Zorgaanbieder A declareert een crisis-DBC binnen budget, daarna evt een vervolg DBC.
En dan… Eens per maand sturen zorgaanbieders B, C, D en E een overzicht naar zorgaanbieder A van hun gedeclareerde omzet. Zodat zorgaanbieder A kan zien in welke mate het jaar-budget wordt uitgenut. In principe vindt er geen aanpassing van het budgetformulier gedurende het jaar plaats. Het budget is wat het is. Datgene wat in het budgetformulier omschreven is, past bij de inhoudelijke visie van het regioplan. En er kan en mag dus ook vanuit gegaan worden dat de beschikbaarheid vorm krijgt zoals afgesproken. Wanneer de situatie in een regio echter fors verandert tov de t-1 inschatting (bv door sluiting van een ggz-locatie / niet AZC in de regio, of andere grote en aanwijsbare veranderingen) kan zorgaanbieder A (namens de andere partijen in de regio) het gesprek voeren met de representerend verzekeraar om het budgetformulier evt aan te passen. Bij de nacalculatie blijkt of de declaraties aansluiten bij het budgetformulier. Een eventueel verrekeningsbedrag wordt door zorgaanbieder A gedeeld met de overige zorgaanbieders.