Bekostigingssystematiek acute psychiatrie per

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Advertisements

Financiering van innovatieve zorg
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Veranderingen in de GGZ 2014
Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar?
  Droogbed (+) cursus.
HIC - financiën Het is puzzelen Kees van Aart, GGZ Breburg
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Een vloeiende GGZ. Inhoud presentatie Hoe zijn we hier gekomen? Hoe zijn we hier gekomen? Waar naar toe? Waar naar toe? Het verdere proces Het verdere.
Ondersteuning inkoop Jeugd-GGZ
Kernprocessen van de Act methodiek
Werkagenda budget jeugdhulp vanaf 2015
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Bekostiging huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
VNG Project - Declaratie Jeugd
PGB 2015 Motieven PGB Trekkingsrecht Hoe Zorgbeschrijving
Beschermd wonen Overlegtafel 16 oktober Reacties op de RO BW  Foutje geslopen in definitie BW, is weer aangepast  Verder meerdere kleine aanpassingen.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Jeugd GGZ de (administratieve) keten
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Agenda Waar voor dienen de productcodes? Uitgangspunten
Informatiebijeenkomst Openbare Aanbesteding Kleine Aanbieders
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Perspectief van de cliënt
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Vraag: verwachtingen vooraf
Rechtmatigheidseisen verantwoording Jeugdzorg en WMO oktober.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Ledenbijeenkomst Zorgzwaartebekostiging Toelating en contractering VGN 7 november 2008 Tineke Donga.
Eigen bijdrage voor GGZ Friesland. Inleiding De overheid heeft fikse bezuinigingen aangekondigd. De geestelijke gezondheidszorg wordt daar behoorlijk.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
1 De Klant aan het Roer Contractering en inkoop AWBZ-zorg 2010 Univé- VGZ- Trias- Zorgkantoren.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
Financiën 3 decentralisaties
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2018
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Aanbesteding jeugdteams
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Hoofd- en onderaannemerschap
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Processchema gegevensaanlevering GGZ Kwaliteitsstatuut
Uitfasering DBC’s Stap voor stap.
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Planning inkoopprocedure Wlz 2016
Marktconsultatie beschermd thuis
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
Op naar acute ggz
Acute psychiatrie in het algemeen ziekenhuis
Beoordelingslocatie Kennemerland
Centrale melding-en triage
Administratie in de huisartsenpraktijk
DBC: Diagnose behandel combinatie DOT: DBC op weg naar transparantie
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Bekostigingssystematiek acute psychiatrie per 1-1-2019

Opbouw Regioplan en regievoerder Verdeelsleutel Volmacht Bekostigingssystematiek algemeen Crisis-DBC’s Budgetformulier Afspraken 2019 Tijdpad Voorbeelden

Regioplan Alle leeftijden 1 regievoerder per regio Welke ketenpartners zijn betrokken? Wie doet wat? Financiële paragraaf (budgetformulier) voor ZVW

Acute psychiatrie ZVW 1.Afspraken in de regio over NIET acute keten.   Acute psychiatrie ZVW 1.Afspraken in de regio over NIET acute keten. 2.Afspraken met gemeenten over crisis-jeugd Onverzekerden, toeristen, illegalen, binnenlopende 18-

Voorbeeldregio Q Regio Q is een –qua oppervlakte- grote regio buiten de randstad. In deze randstad is het –vanwege de aanrijtijden- nodig om 2 beoordelingslocaties in te richten. Zorgaanbieder A is de regievoerder van de regio. Zij hebben een eigen crisisdienst op één locatie. En zij doen voor de hele regio de (telefonische) triage. De andere beoordelingslocatie is ondergebracht bij een ziekenhuis SEH/ PAAZ (zorgaanbieder B). De PAAZ heeft ook een beperkt aantal crisisbedden. In de regio draagt een grote jeugdzorginstelling (zorgaanbieder C) zorg voor de 24/7/365 crisisopvang van jeugdigen en jongvolwassenen (ook klinisch). Daarnaast heeft de PUK in de regio (zorgaanbieder D) een bed beschikbaar, en zijn er met de verslavingsinstelling (zorgaanbieder E) afspraken gemaakt met betrekking tot consultatie en beschikbaarheid van een crisisbed.

Inkoop in representatie ZVW Budgetformulier uit regioplan. Met alle ZVW- kosten van alle ketenpartners Crisis-DBC’s binnen budget van alle ketenpartners

Voorcalculatie (t-1) Voorlopige kosten: kosten triagist + (voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling * voorlopig aandeel omzet patiënten volwassenen (Zvw 18+) MINUS voorlopige opbrengsten Verschil?: bevoorschotting! Regievoerder deelt met ketenpartners

Verdeelsleutel Voorlopig opbrengstresultaat = voorlopig budget kosten triagist1 + (voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling * voorlopig aandeel omzet patiënten volwassenen (Zvw 18+) – voorlopige opbrengsten (Zvw) De voorlopige omzet volwassenen (18+) en jeugdigen (18-) wordt bepaald door het verwachte aantal patiënten per prestaties (crisis-dbc’s binnen budget) te vermenigvuldigen met de vaste tarieven zoals deze door de NZa zijn vastgesteld voor de acute psychiatrische hulpverlening voor volwassenen (Zvw 18+).

18- / 18+ Net zo goed als dat een 18- cliënt binnen kan komen op een ‘gewone’ crisisdienst, moet een 18+ cliënt –in het kader van doorlopende zorg- ook terecht kunnen bij een jeugdcrisisdienst. Daarom is het van belang dat deze jeugdcrisisdiensten (in welke vorm dan ook) in het regioplan benoemd worden. En dat het voor deze zorgaanbieders ook mogelijk moet zijn om crisis-DBC’s voor budgethouders te kunnen declareren.

Volmacht Regievoerder regelt contractueel afspraken met ketenpartners (gevolmachtigden) Informeert zorgverzekeraar welke zorgaanbieders dat zijn Maakt afspraken over volumes/omzet/tarieven middels budgetformulier Gevolmachtigden kunnen zelf declareren Periodiek overzichten aanleveren aan regievoerder

Crisis-DBC’s

Crisis-DBC binnen budget DBC’s met bandbreedtes Verblijf D-H Vast tarief Max 3 dagen Alleen door/namens gebudgetteerde zorgaanbieder (regievoerder) Max 1 crisis-DBC binnen budget tegelijk open. Er mogen geen crisis-DBC’s binnen en buiten budget tegelijk open staan. Zorgtype 303 Geen diagnose nodig Alleen activiteiten crisis-DBC Geen beschikbaarheidscomponent. Beschikbaarheid wordt middels budget geregeld

Crisis-DBC buiten budget 25 dagen Geen onderdeel regioplan Geen beschikbaarheidscomponent Regels ‘zoals nu’.

Schonen instellingsbudget Maak inzichtelijk voor crisis dbc's geopend in 2017 wat de procentuele verhouding is tussen de uitvoerde verrichtingen en verblijfsdagen in de acute ggz tot 72 uur (= 3 kalenderdagen) en de acute ggz na 72 uur volgens de definitie, zoals gehanteerd in de beleidsregel ‘budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening’ van de Nza. DUS reken met KALENDERDAGEN!!!!. De toeslag voor beschikbaarheid wordt 100% toegerekend aan de eerste 72 uur. In de prestaties na 72 uur is er geen mogelijkheid om een afspraak te maken over de beschikbaarheidskosten.

Samenwerking met andere sectoren

Budgetformulier

Budget 2-zijdig indienen Vrije marge Accountantsverklaring (protocol volgt) Bevoorschotting Regievoerder heeft regie over budget

Regievoerder   Toelating WTZi, waaruit blijkt dat zij (acute) GGz mogen leveren en aantoonbaar voldoen aan de vereisten voor deze toelating (zover deze toelating niet al eerder is gedeeld tussen partijen). Op grond van het uitvoeringsbesluit WTZi dienen zorgaanbieders van acute GGz te beschikken over een toelating voor behandeling van gedragswetenschappelijke aard in verband met een psychiatrische aandoening (artikel 1.2 Uitvoeringsbesluit WTZi nummer 14). Inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de statuten van de inschrijvende zorgaanbieder (zover deze inschrijving en stukken niet al eerder zijn gedeeld tussen partijen). Een bij het Zorginstituut Nederland ingeschreven Kwaliteitsstatuut GGZ (zover dit kwaliteitsstatuut GGZ niet al eerder is gedeeld tussen partijen). Een gezamenlijk regioplan (conform format GGZ Nederland, zie ook 3.2.5) 5. Een budgetaanvraag overeenkomstig de regelgeving van de NZa. Deze budgetaanvraag dient aan te sluiten op de informatie zoals opgenomen in het regioplan. 6. Een door de budgethouder getekende bestuursverklaring acute GGZ 2019 (getekend door een tekenbevoegde bestuurder). 7. Een overzicht voor de partners uit het regioplan waarin inzicht wordt geboden in de procentuele verhouding in 2017 tussen de uitvoerde verrichtingen in de acute ggz tot 72 uur en de acute ggz na 72.

Tijdpad 1 juli ‘18: NZa publiceert budgetformulier 1 sept ‘18: inleveren bij verzekeraar 12 nov ‘18: tweezijdig indienen bij NZa Uiterlijk 12 febr ‘19: beschikking voorlopig budget 1 april ‘20: NZa publiceert aanvraagformulier definitief budget 1 juli ‘20: tweezijdig indienen bij Nza 1 okt ‘20: beschikking definitief budget

Informatie De regels voor de acute ggz zijn vastgesteld. https://www.nza.nl/zorgsectoren/geestelijke-gezondheidszorg-ggz-en-forensische-zorg-fz/nieuws/2018/06/26/regelgeving-2019-voor-de-ggz-en-forensische-zorg-vastgesteld https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_242280_22/1/ De informatieproducten (gebruikersdocumenten, toelichting validatieregels en toelichting codelijsten) en de tabellen (beslisboom, kenmerkende factoren, codelijsten en validatieregels) van zowel de ggz als de fz kunt u vanaf 29 juni 2018 vinden op http://werkenmetdbcs.nza.nl. Het budgetformulier staat op de website: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_243261_22/1/

Budgetformulier regio Q Zorgaanbieder A (budgethouder) Fte tbv beschikbaarheid triage, beoordeling en ambulante behandeling Fte verslavingsarts (inhuur via zorgaanbieder E) X-aantal beschikbare crisisbedden Fte tbv beschikbaarheid behandeling bij klinische opname (overige parameters laat ik hier buiten beschouwing) Zorgaanbieder B (PAAZ) Fte tbv beschikbaarheid triage, beoordeling en ambulante behandeling Fte tbv beschikbaarheid behandeling bij klinische behandeling Zorgaanbieder C (Jeugd) Fte tbv beschikbaarheid 18+ Zorgaanbieder D (PUK) 1 beschikbaar crisisbed Zorgaanbieder E (Verslavingsinstelling) 1 beschikbaar crisisbed

Voorbeelden Client K komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van zorgaanbieder A (regievoerder). Daar vindt beoordeling en ambulante behandeling plaats. Cliënt blijft na drie dagen in zorg binnen hetzelfde team. Zorgaanbieder A declareert 1 Crisis-DBC binnen budget (zonder deelprestaties voor verblijf). En daarna een vervolg DBC (evt eerst een crisisvervolg DBC). Client L komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van de ziekenhuis (budgethouder B). Daar vindt beoordeling en klinische behandeling plaats. Na drie dagen blijft cliënt in zorg bij de PAAZ. Zorgaanbieder A declareert niets. Zorgaanbieder B declareert 1 Crisis-DBC binnen budget, met deelprestatie verblijf (3 nachten). Daarna wordt een klinische vervolg DBC geopend.

Voorbeelden, vervolg Client M komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van zorgaanbieder A (regievoerder). Zij verzorgen de beoordeling. Na de beoordeling (op dag 1) volgt de conclusie dat crisisopname bij de verslavingsinstelling (zorgaanbieder E) gewenst is. Klinische opname op een crisisbed volgt, en na de drie dagen blijft de cliënt in behandeling binnen hetzelfde team. Zorgaanbieder A declareert geen crisis-DBC binnen budget (want er mogen er geen 2 tegelijk open staan). Zorgaanbieder E declareert een crisis-DBC binnen budget, met deelprestatie verblijf. Daarna wordt een klinische vervolg DBC geopend. Client N komt wordt meteen na de triage (bij zorgaanbieder A) geplaatst op een crisisbed van zorgaanbieder D. Zij doen de beoordeling en de klinische behandeling. Na de drie dagen is de cliënt nog in crisis en kan nog geen diagnose gesteld worden. Cliënt blijft klinisch in zorg bij zorgaanbieder D. Zorgaanbieder A declareert niets. Zorgaanbieder D declareert een crisis-DBC binnen budget, met deelprestatie verblijf. Na 3 dagen wordt een vervolg crisis-DBC geopend.

Nog meer voorbeelden Client O (18,5 jaar) is in behandeling bij zorgaanbieder C. Gedurende het weekend raakt hij in crisis. Conform afspraken meldt hij zich bij zorgaanbieder C. Daar vindt triage, beoordeling en ambulante behandeling plaats. Zorgaanbieder C declareert een crisis-DBC binnen budget. Zodra de crisis onder controle is, wordt de crisis-DBC gesloten en vindt verdere registratie plaats in de openstaande (gewone) DBC. Uiterlijk na 3 dagen. Cliënt P komt na triage (door zorgaanbieder A) binnen op de beoordelingslocatie van zorgaanbieder A (regievoerder). Bij de beoordeling wordt de expertise ingeroepen van een verslavingsarts van zorgaanbieder E. Na de beoordeling vindt ambulante behandeling plaats. De verslavingsarts wordt ingehuurd door zorgaanbieder A. Hij schrijft dus gewoon mee in de Crisis-DBC binnen budget van zorgaanbieder A. Zorgaanbieder A declareert een crisis-DBC binnen budget, daarna evt een vervolg DBC.

En dan… Eens per maand sturen zorgaanbieders B, C, D en E een overzicht naar zorgaanbieder A van hun gedeclareerde omzet. Zodat zorgaanbieder A kan zien in welke mate het jaar-budget wordt uitgenut. In principe vindt er geen aanpassing van het budgetformulier gedurende het jaar plaats. Het budget is wat het is. Datgene wat in het budgetformulier omschreven is, past bij de inhoudelijke visie van het regioplan. En er kan en mag dus ook vanuit gegaan worden dat de beschikbaarheid vorm krijgt zoals afgesproken. Wanneer de situatie in een regio echter fors verandert tov de t-1 inschatting (bv door sluiting van een ggz-locatie / niet AZC in de regio, of andere grote en aanwijsbare veranderingen) kan zorgaanbieder A (namens de andere partijen in de regio) het gesprek voeren met de representerend verzekeraar om het budgetformulier evt aan te passen. Bij de nacalculatie blijkt of de declaraties aansluiten bij het budgetformulier. Een eventueel verrekeningsbedrag wordt door zorgaanbieder A gedeeld met de overige zorgaanbieders.