Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Grote en kleine kwaliteit
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Presentatie productvoorstellen
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Reflecteren en een knoop
Regionalisatie Oost Brabant
Reflectie.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Visie op hoogrisico- laagvolume chirurgie Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis IKNO, 13 november 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Strategie en positionering
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Van boekhouder naar BoekMeester!
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Van Knarrenhof naar Knarrenfonds? Hoe verbind je voordelen van wonen en zorg in coöperaties? Qualify Self · Open Space· 2 december 2015 · Achmea Zeist.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Relevant voor patiënt en therapeut? Klinimetrie in Abakus.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB Presenteer je stagebedrijf
De waarde van Zorgkaart Nederland
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Les 1: Brainstorm en kennismaken
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Conclusies evaluatie Regieraden
WELKOM bij de workshop van team Economie & Ondernemen (E&O)
Loskomen van taal Defusie.
Parkinson KinetiGraph PKG horloge
Reflector Big Five Personality
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Binnenvaart.
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Transcript van de presentatie:

Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam Data en benchmarken Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam

Wie zijn wij… Een fysiotherapeut die “iets” met data doet…. Een “dataverzamelaar” in een fysiotherapiepraktijk…

Even voorstellen… Karien Zuidam Kwaliteits- en organisatiemanager FysioExpert, Haarlem Bewegingswetenschapper

Wat moet je er mee? Benchmarken in de praktijk Meerwaarde van Benchmarken Benchmarken met de LDK Delen van ervaringen  Op naar Next Practice voortdurende ontwikkeling

Benchmarken is hot! Landelijke database Kwaliteit Minimale Dataset Value Based Healthcare  van volume naar waarde gerichte inkoop van zorg VBHC: aanname dat als men zich richt op het creeeren van waarde, de kwaliteit stijgt en de kosten dalen. Inzicht in uitkomsten (op verschillende niveau’s) stimuleert ontwikkeling en daardoor verbetering. Porter: waarde = gezondheidsuitkomst voor de patient / geïnvesteerde euro  objectieve uitkomstmaten. De kwaliteit van de dienstverlening wordt bepaald door de gebruiker en niet dor de dienstverlener. Waarde gaat in essentie over uitkomsten die relevant zijn voor de patient en de kosten die nodig zijn om de uitkomsten te realiseren. Risicoprofielen

“U bent bij mij aan het beste adres” Maar…., Waar blijkt dat uit?

“Mijn klanten zijn altijd tevreden” 8,5 8,8 9,2

“Ik behaal goede resultaten”

“Ik behaal goede resultaten”

“Ik behaal goede resultaten” Cardioexpert

“Klanten komen altijd bij mij terug” Omdat ze tevreden zijn….? Of…, Omdat de klacht niet helemaal verholpen was….?

Benchmark geeft betekenis Inzicht in je prestaties creeert mogelijkheden tot ontwikkeling en verbetering  next practice

Benchmarken op organisatieniveau Medewerkerstevredenheid Effectiviteit Doelmatigheid Dossierkwaliteit

Wat is er voor nodig… Uniformeer werkwijze (zorgplansystematiek) Maak afspraken en controleer deze Maak het team én vooral een coördinator binnen het team verantwoordelijk Het gaat niet vanzelf…!

Valkuilen Check en act wordt vaak vergeten; blijven controleren en bijsturen Verzamelen om het verzamelen Stel een doel voor ogen; wat wil je er mee doen?! Wat moet het je opleveren

Valkuilen Verzamelen om het verzamelen  Stel een duidelijk doel; wat wil je er mee?! Wat wil ik weten?! Wat moet ik dan daarvoor doen?! Leuk en aardig allemaal, maar wat moet/kan ik er mee als fysiotherapeut ?!  Michael

Eerste kennismaking met LDK (1)

Eerste kennismaking met LDK (2) Staafdiagrammen, grafieken, Tabellen

Inzichten op praktijkniveau Wat haal ik eruit?(1) Inzichten op praktijkniveau Inzicht in gebruik meetinstrumenten

Wat haal ik eruit?(2) Aantal voorbeelden: Inzicht in effectiviteit therapie middels verschil baseline- en eindmeting Inzicht op gebied aantal behandelingen bij bijv. rugpatienten. Dossierkwaliteit Verbeterprocessen en PDCA cyclus

Wat haal ik eruit?(3) Voorbeelden: Behandelingen 2016 2017 1-3 15,4% 4-9 23,1% 26,9% 10-21 38,5% 42,3% >21 11,5%

Wat haal ik eruit?(1) Inzichten op individueel-/therapeutniveau Aantal voorbeelden: Beperkte informatie beschikbaar Dossierkwaliteit Meetinstrumenten

Valkuilen Uitkomst grafieken afhankelijk van Uniformiteit bij invullen dossiers. volledigheid invullen dossiers. Interpreteren grafieken en cijfers. Onvoldoende inzicht per therapeut op de verschillende onderdelen. Afsluiten dossiers ‘Oude dossiers’ Langdurige behandeltrajecten chronische klachten.

Samenwerking praktijken Visitatie Peer review Dossierkwaliteit:

Bedankt voor uw aandacht! Vragen…?