Toelatingsexamen arts & tandarts VLOR Seminarie: Toetsen bij de overgang van SO naar HO 31 januari 2018 Jan Eggermont
Waarover we het zullen hebben Positionering van het toelatingsexamen arts en tandarts Verandering toelatingsexamen in 2018 Samenstelling en slaagcriteria Het toelatingsexamen cijfermatig bekeken Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Aandachtspunten, reflecties, gouden raad Dank
1. Positionering van het toelatingsexamen oriëntering ijking toelating niets oriënteringsproef ijkingsproef toelatingsproef niet-verplicht niet-verplicht verplicht verplicht niet-bindend niet-bindend niet-bindend bindend
1. Positionering van het toelatingsexamen oriëntering ijking toelating niets oriënteringsproef ijkingsproef toelatingsproef niet-verplicht niet-verplicht verplicht verplicht niet-bindend niet-bindend niet-bindend bindend numerus clausus cesuur numerus fixus vergelijkend Toelatingsexamen arts en tandarts 1997-2017 vanaf 2018
Willekeurig voorbeeld De lat hoog leggen… Hoe moeilijker de proef, des te Groter de positief predictieve waarde Minder vals positieven Meer vals negatieven Willekeurig voorbeeld
1. Positionering van het toelatingsexamen Maatschappelijk: planning medisch aanbod Sociale Wet planning medisch aanbod 29 april 1996 “…groeit er vandaag een brede maatschappelijke consensus rond de stelling dat het hoge aantal artsen ook verder reikende negatieve consequenties heeft. Het overaanbod werkt een dynamiek van medische consumptie in de hand, die nefaste effecten heeft op ons stelsel van ziekteverzekering. Bovendien wordt de kwaliteit van de zorgverstrekking bedreigd…” “De sociale wet van 29 april 1996 voert op federaal vlak de mogelijkheid in dat de federale regering het aantal artsen dat toegang krijgt tot het beroep contingenteert…” “Deze sociale wet plaatst de Gemeenschappen, bevoegd voor onderwijs en opleiding, derhalve voor een loodzware verantwoordelijkheid.” Commissie Onderwijs Vlaams Parlement 20.06.1996 Federaal 1996 Vlaanderen Decreet: bijkomende toelatingsvoorwaarde vanaf 1997-1998 24 juli 1996
1. Positionering van het toelatingsexamen Politieke context: federaal + gemeenschap Sociale Wet planning medisch aanbod 29 april 1996 KB contingent beroepstitels HA en SA KB contingent toegang tot opleiding HA en SA KB contingent tot en met 2018 (minima) KB verlenging contingent tot 2020 KB verlenging contingent tot 2023 Federaal 1996 1997 2001 2002 2003 2008 2010 2012 2013 2017 Vlaanderen Decreet: bijkomende toelatingsvoorwaarde vanaf 1997-1998 24 juli 1996 BVR houdende toelatingsexamen A/TA inc examenreglement Decreet: herstructurering hoger onderwijs in VL “Bologna” decreet Decreet: codex hoger onderwijs Art. II. 187 Decreet: aanpassing codex HO Vergelijkend examen
2. Verandering toelatingsexamen in 2018 1997 - 2017 2018 en later Doelgroep arts 1 gemeenschappelijk examen voor arts en tandarts Afzonderlijke examens voor arts en tandarts Aantal examensessies per jaar 2 juli en augustus 1 juli Type examen Absolute cesuur Numerus clausus Vergelijkend examen Numerus fixus Vastgestelde startquota Neen 1102 voor opleiding arts 135 voor opleiding tandarts (gelijke behandeling ex aequo’s) Inschrijvingsvoorwaarden Slagen op het toelatingsexamen + diploma SO voor 31 december Gunstige rangschikking + diploma SO voor 30 september
3. Samenstelling en slaagcriteria Toelatingsexamen 2017 Kennis en Inzicht in Wetenschappen Informatie Verwerven en Verwerken 60 meerkeuzevragen met giscorrectie Wiskunde: 15 vragen Fysica: 15 vragen Chemie: 15 vragen Biologie: 15 vragen Slaagcriterium: ≥ 10/20 60 meerkeuzevragen met giscorrectie Communicatieproef: 20 vragen Stilleestekstproef: 40 vragen 20 vragen open boek 20 vragen gesloten boek Slaagcriterium: ≥ 10/20 Bijkomend slaagcriterium: totale score ≥ 22/40
3. Samenstelling en slaagcriteria Toelatingsexamen vanaf 2018 Kennis en Inzicht in Wetenschappen Generieke competenties 40 meerkeuzevragen met giscorrectie Wiskunde: 10 vragen Fysica: 10 vragen Chemie: 10 vragen Biologie: 10 vragen Slaagcriterium: ≥ helft 40 meerkeuzevragen met giscorrectie CLEAR: 15 vragen situational judgement test VAARDIG: 25 vragen stilleestekst 15 vragen open boek 10 vragen gesloten boek Slaagcriterium: ≥ helft Leerstof!!! 2e en 3e graad ASO Rangschikking geslaagden ifv totaal resultaat Gunstige rangschikking tem 1102 (arts) of 135 (tandarts)
4. Het toelatingsexamen arts & tandarts cijfermatig bekeken Wie neemt deel? Wie slaagt voor het examen? Vergelijking deelname en slaagcijfers van subgroepen Instroom vanuit studierichtingen secundair onderwijs Doorstroom in opleiding arts en tandarts … http://www.powerpointhintergrund.com
Evolutie aantal deelnemers en geslaagden Toelatingsexamen 1997-2017
Wie neemt deel aan het examen (2017)? 6323 unieke deelnemers 67% vrouwen; 33% mannen 36% referentiegroep 18 j + Belgisch diploma SO in jaar van deelname 26% vijfdejaars SO 88% Belgen
Wie slaagt er (2017)? Algemeen slaagpercentage: 22% slaag% mannen > slaag% vrouwen In absolute aantallen: V > M Referentiegroep: 34% Vijfdejaars SO: 1% Belgen > buitenlanders
Studierichting SO (referentiegroep) Aantal deelnemers en geslaagden in 2017 39% 6% 42% 22% 47%
Doorstroom naar opleiding arts en tandarts Studievoortgang in opleiding arts en tandarts Geslaagd start opleiding 85% Start bachelor bachelordiploma 92% 86% Start bachelor masterdiploma 88% Ter vergelijking: studievoortgang academische bachelors in Vlaanderen - ongeveer 50% behaalt bachelordiploma in ≤ 7 jaar
5. Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Tijdsverloop 2017 november mei juni juli & aug september december Opstellen van vragen kwaliteitsbewaking Getrapt proces: team van vraagopstellers examencommissie goedkeuring Nakijken van de vragen op Moeilijkheidsgraad: inhoud + tijd Conformiteit met het leerstofoverzicht voor KIW Taalgebruik en verwoording voor IVV/GC Drukken van Boekjes … 2 examens Itemanalyse resultaten Vaststelling resultaten Vrijgave resultaten Inzage in examen + sleutel Online voor KIW en stilleestekst Ter plaatse voor communicatie Betwistingen en beroep Intern: examencommissie Extern: Raad van State
5. Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Tijdsverloop 2018 november mei juni juli & aug september december Opstellen van vragen kwaliteitsbewaking Getrapt proces: team van vraagopstellers examencommissie goedkeuring Nakijken van de vragen op Moeilijkheidsgraad: inhoud + tijd Conformiteit met het leerstofoverzicht voor KIW Taalgebruik en verwoording voor IVV/GC Drukken van Boekjes … 1 examen Itemanalyse resultaten Vaststelling resultaten Vrijgave resultaten Inzage Intern beroep Extern beroep Raad van State
5. Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Organisatie en logistiek +/- 5.000 deelnemers per examensessie / 7.000 of meer in 2018? +/- 250 medewerkers Centrale locatie: Brussel Tot 4 paleizen in BXL Expo Budget: +/- 500k €/j Aandacht voor Rustige examensfeer Veiligheid Welzijn van deelnemers vlotte organisatie sleutel tot succes Nieuws.vtm.be
6. Aandachtspunten, reflecties, gouden raad Opvolgen van de doelmatigheid Het toetsen van de bekwaamheid van de studenten om de opleiding met succes af te ronden In overeenstemming met de planning medisch aanbod: tekort of te veel aan artsen/tandartsen in vervolgopleiding Selectie van studenten die goede artsen/tandartsen zullen worden Neveneffecten van het examen: diversiteit Gender: meisjes (die pas uit secundair onderwijs komen) doen het minder goed dan jongens Deelnemers uit etnisch-culturele minderheden doen het minder goed Longitudinale monitoring van de uitkomst Analyse van cijfers Maatregelen? wetenschappelijk onderzoek
6. Aandachtspunten, reflecties, gouden raad Voorbereiding op het examen: hoe de weg vinden? In eerste instantie: secundair onderwijs Aanvullend: initiatieven van Vlaamse faculteiten geneeskunde Privé-initiatieven op de vrije markt: wisselend in kwaliteit en prijs Opstellen van een high stakes examen Validiteit en betrouwbaarheid van examen Vooraf inschatten van de moeilijkheidsgraad Robuust examen dat standhoudt in juridische procedures Mogelijke discrepantie tussen leerstofoverzicht en praktijk in de klassen Transparantie in leerstof & traject naar examen Onderwijskundige ondersteuning van examencommissie Uittesten van examen?
7. Tot slot: dank Deelnemers Leden van de examencommissie Medewerkers van AHOVOKS