Toelatingsexamen arts & tandarts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Advertisements

FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Contingentering en Toelatingsexamen Prof. B. Himpens.
Esther van der Putten Projectleider LOI
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Examen 2015 bb, kb.
De eisen aan de (aankomende) student
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Examen tl 2015.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Hartelijk Welkom Ouderavond vwo 6 DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015.
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Informatiebijeenkomst GOL
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
aantrekkingskracht van informatica
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Ijkingstoets?! Verplichte niet-bindende toelatingsproef?!
Ouderavond Havo 5 Vwo 5 Vwo 6
HET EXAMENJAAR 5 HAVO, 6 VWO.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Voorlichting Havo klas 4 van droom naar werkelijkheid
Ouderavond havo 5 / vwo 5/ vwo 6
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
<Naam bijeenkomst>
Transcript van de presentatie:

Toelatingsexamen arts & tandarts VLOR Seminarie: Toetsen bij de overgang van SO naar HO 31 januari 2018 Jan Eggermont

Waarover we het zullen hebben Positionering van het toelatingsexamen arts en tandarts Verandering toelatingsexamen in 2018 Samenstelling en slaagcriteria Het toelatingsexamen cijfermatig bekeken Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Aandachtspunten, reflecties, gouden raad Dank

1. Positionering van het toelatingsexamen oriëntering  ijking  toelating niets oriënteringsproef ijkingsproef toelatingsproef niet-verplicht niet-verplicht verplicht verplicht niet-bindend niet-bindend niet-bindend bindend

1. Positionering van het toelatingsexamen oriëntering  ijking  toelating niets oriënteringsproef ijkingsproef toelatingsproef niet-verplicht niet-verplicht verplicht verplicht niet-bindend niet-bindend niet-bindend bindend numerus clausus cesuur numerus fixus vergelijkend Toelatingsexamen arts en tandarts 1997-2017 vanaf 2018

Willekeurig voorbeeld De lat hoog leggen… Hoe moeilijker de proef, des te Groter de positief predictieve waarde Minder vals positieven Meer vals negatieven Willekeurig voorbeeld

1. Positionering van het toelatingsexamen Maatschappelijk: planning medisch aanbod Sociale Wet planning medisch aanbod 29 april 1996 “…groeit er vandaag een brede maatschappelijke consensus rond de stelling dat het hoge aantal artsen ook verder reikende negatieve consequenties heeft. Het overaanbod werkt een dynamiek van medische consumptie in de hand, die nefaste effecten heeft op ons stelsel van ziekteverzekering. Bovendien wordt de kwaliteit van de zorgverstrekking bedreigd…” “De sociale wet van 29 april 1996 voert op federaal vlak de mogelijkheid in dat de federale regering het aantal artsen dat toegang krijgt tot het beroep contingenteert…” “Deze sociale wet plaatst de Gemeenschappen, bevoegd voor onderwijs en opleiding, derhalve voor een loodzware verantwoordelijkheid.” Commissie Onderwijs Vlaams Parlement 20.06.1996 Federaal 1996 Vlaanderen Decreet: bijkomende toelatingsvoorwaarde vanaf 1997-1998 24 juli 1996

1. Positionering van het toelatingsexamen Politieke context: federaal + gemeenschap Sociale Wet planning medisch aanbod 29 april 1996 KB contingent beroepstitels HA en SA KB contingent toegang tot opleiding HA en SA KB contingent tot en met 2018 (minima) KB verlenging contingent tot 2020 KB verlenging contingent tot 2023 Federaal 1996 1997 2001 2002 2003 2008 2010 2012 2013 2017 Vlaanderen Decreet: bijkomende toelatingsvoorwaarde vanaf 1997-1998 24 juli 1996 BVR houdende toelatingsexamen A/TA inc examenreglement Decreet: herstructurering hoger onderwijs in VL “Bologna” decreet Decreet: codex hoger onderwijs Art. II. 187 Decreet: aanpassing codex HO Vergelijkend examen

2. Verandering toelatingsexamen in 2018 1997 - 2017 2018 en later Doelgroep arts 1 gemeenschappelijk examen voor arts en tandarts Afzonderlijke examens voor arts en tandarts Aantal examensessies per jaar 2 juli en augustus 1 juli Type examen Absolute cesuur Numerus clausus Vergelijkend examen Numerus fixus Vastgestelde startquota Neen 1102 voor opleiding arts 135 voor opleiding tandarts (gelijke behandeling ex aequo’s) Inschrijvingsvoorwaarden Slagen op het toelatingsexamen + diploma SO voor 31 december Gunstige rangschikking + diploma SO voor 30 september

3. Samenstelling en slaagcriteria Toelatingsexamen 2017 Kennis en Inzicht in Wetenschappen Informatie Verwerven en Verwerken 60 meerkeuzevragen met giscorrectie Wiskunde: 15 vragen Fysica: 15 vragen Chemie: 15 vragen Biologie: 15 vragen Slaagcriterium: ≥ 10/20 60 meerkeuzevragen met giscorrectie Communicatieproef: 20 vragen Stilleestekstproef: 40 vragen 20 vragen open boek 20 vragen gesloten boek Slaagcriterium: ≥ 10/20 Bijkomend slaagcriterium: totale score ≥ 22/40

3. Samenstelling en slaagcriteria Toelatingsexamen vanaf 2018 Kennis en Inzicht in Wetenschappen Generieke competenties 40 meerkeuzevragen met giscorrectie Wiskunde: 10 vragen Fysica: 10 vragen Chemie: 10 vragen Biologie: 10 vragen Slaagcriterium: ≥ helft 40 meerkeuzevragen met giscorrectie CLEAR: 15 vragen  situational judgement test VAARDIG: 25 vragen  stilleestekst 15 vragen open boek 10 vragen gesloten boek Slaagcriterium: ≥ helft Leerstof!!! 2e en 3e graad ASO Rangschikking geslaagden ifv totaal resultaat Gunstige rangschikking tem 1102 (arts) of 135 (tandarts)

4. Het toelatingsexamen arts & tandarts cijfermatig bekeken Wie neemt deel? Wie slaagt voor het examen? Vergelijking deelname en slaagcijfers van subgroepen Instroom vanuit studierichtingen secundair onderwijs Doorstroom in opleiding arts en tandarts … http://www.powerpointhintergrund.com

Evolutie aantal deelnemers en geslaagden Toelatingsexamen 1997-2017

Wie neemt deel aan het examen (2017)? 6323 unieke deelnemers 67% vrouwen; 33% mannen 36% referentiegroep 18 j + Belgisch diploma SO in jaar van deelname 26% vijfdejaars SO 88% Belgen

Wie slaagt er (2017)? Algemeen slaagpercentage: 22% slaag% mannen > slaag% vrouwen In absolute aantallen: V > M Referentiegroep: 34% Vijfdejaars SO: 1% Belgen > buitenlanders

Studierichting SO (referentiegroep) Aantal deelnemers en geslaagden in 2017 39% 6% 42% 22% 47%

Doorstroom naar opleiding arts en tandarts Studievoortgang in opleiding arts en tandarts Geslaagd  start opleiding 85% Start bachelor  bachelordiploma 92% 86% Start bachelor  masterdiploma 88% Ter vergelijking: studievoortgang academische bachelors in Vlaanderen - ongeveer 50% behaalt bachelordiploma in ≤ 7 jaar

5. Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Tijdsverloop 2017 november  mei juni juli & aug september  december Opstellen van vragen  kwaliteitsbewaking Getrapt proces: team van vraagopstellers  examencommissie  goedkeuring Nakijken van de vragen op Moeilijkheidsgraad: inhoud + tijd Conformiteit met het leerstofoverzicht voor KIW Taalgebruik en verwoording voor IVV/GC Drukken van Boekjes … 2 examens Itemanalyse resultaten Vaststelling resultaten Vrijgave resultaten Inzage in examen + sleutel Online voor KIW en stilleestekst Ter plaatse voor communicatie Betwistingen en beroep Intern: examencommissie Extern: Raad van State

5. Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Tijdsverloop 2018 november  mei juni juli & aug september  december Opstellen van vragen  kwaliteitsbewaking Getrapt proces: team van vraagopstellers  examencommissie  goedkeuring Nakijken van de vragen op Moeilijkheidsgraad: inhoud + tijd Conformiteit met het leerstofoverzicht voor KIW Taalgebruik en verwoording voor IVV/GC Drukken van Boekjes … 1 examen Itemanalyse resultaten Vaststelling resultaten Vrijgave resultaten Inzage Intern beroep Extern beroep Raad van State

5. Het toelatingsexamen procesmatig bekeken Organisatie en logistiek +/- 5.000 deelnemers per examensessie /  7.000 of meer in 2018? +/- 250 medewerkers Centrale locatie: Brussel Tot 4 paleizen in BXL Expo Budget: +/- 500k €/j Aandacht voor Rustige examensfeer Veiligheid Welzijn van deelnemers vlotte organisatie  sleutel tot succes Nieuws.vtm.be

6. Aandachtspunten, reflecties, gouden raad Opvolgen van de doelmatigheid Het toetsen van de bekwaamheid van de studenten om de opleiding met succes af te ronden In overeenstemming met de planning medisch aanbod: tekort of te veel aan artsen/tandartsen in vervolgopleiding Selectie van studenten die goede artsen/tandartsen zullen worden Neveneffecten van het examen: diversiteit Gender: meisjes (die pas uit secundair onderwijs komen) doen het minder goed dan jongens Deelnemers uit etnisch-culturele minderheden doen het minder goed Longitudinale monitoring van de uitkomst Analyse van cijfers Maatregelen?  wetenschappelijk onderzoek

6. Aandachtspunten, reflecties, gouden raad Voorbereiding op het examen: hoe de weg vinden? In eerste instantie: secundair onderwijs Aanvullend: initiatieven van Vlaamse faculteiten geneeskunde Privé-initiatieven op de vrije markt: wisselend in kwaliteit en prijs Opstellen van een high stakes examen Validiteit en betrouwbaarheid van examen Vooraf inschatten van de moeilijkheidsgraad Robuust examen dat standhoudt in juridische procedures Mogelijke discrepantie tussen leerstofoverzicht en praktijk in de klassen Transparantie in leerstof & traject naar examen Onderwijskundige ondersteuning van examencommissie Uittesten van examen?

7. Tot slot: dank Deelnemers Leden van de examencommissie Medewerkers van AHOVOKS