RÜya Bijeenkomst 3 ouders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Opvoeden in de puberteit
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
straffen en belonen vanuit de montessori visie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
GPO CULTUUR EN MEDIA DOOR TAYSON HICKS, ASMARA PAPA EN NOËLLE DOODEMAN.
Volksuniversiteit Zwolle
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Alcohol, roken en opvoeding
Liefde en relaties.
OGW op de Firtel.
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Welkom Allemaal! Naam van leraar – Klas X. Welkom in klas x! Ik ga je iets vertellen over klas x en ons klaslokaal.Ik ga je iets vertellen over klas x.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hartelijk Welkom!.
Opvoedingssymposium JBGG
Connectief Connectief.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Pubers en sociale media
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Aangeboren of aangeleerd?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Aangeboren of aangeleerd?
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
Liefde en relaties.
Workshop Smakelijke eters
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

rÜya Bijeenkomst 3 ouders

Programma 1. Welkomen en introductie 2. Kennismaking 3. Leefwerelden en identiteitsontwikkeling Pauze 4. Tips 5. Afsluiting en vooruitblik

dOELEN Verschil in oriëntatie tussen ouders en dochters inzichtelijk en bespreekbaar maken Herkenning ophalen en bewust maken wat de invloed van de culturele achtergrond in de Nederlandse context is Inzicht bieden van- en vergroten van het inzicht in de opvoedingspraktijk van Turkse gezinnen Vergroten van inzicht in problemen die zich mogelijk kunnen voordoen

kENNISMAKING Wat is je naam? Uit hoeveel personen bestaat je gezin, hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn ze? Heb je hobby’s of werk je? Wat verwacht je van deze bijeenkomst?

Leefwerelden van meiden De leefwerelden worde behandelt en vergeleken met de thuissituatie. Er worden vier leefwerelden behandelt: thuissituatie school, straat, buurt/social media.

Leefwereld Is de omgeving waarin men zich dagelijks bevind, voorbeelden: school, thuis, de straat, sportvereniging, moskee etc. Ongeschreven regels: kunnen worden uitgelegd als ‘afspraken’ of ‘gebruiken’. Denk aan normen en waarden die binnen een gezin maar vooral binnen de Turkse cultuur gelden. Gençlerin ve velilerin (ebeveyn) toplumsal çevreleri  Ev  Okul - Sokak  Spor ve hobi - Sosyal Medya Toplumsal çevre ile kast edilen gençlerin ve ailelerin ait oldukları çeşitli oluşumlar. Ve dahi bu farklı oluşumlardaki yazılı olmayan kuralların farklı ortamlarda nasıl dışa vurulduğu. Bu kapsamda gençlerin dahil oldukları toplumsal çevrelerin kimlik gelişimine etkisi de ele alınacaktır.

Thuissituatie Elke ouder geeft de opvoeding die zij/hij als goed ervaart met eigen culturele waarden en normen. De ongeschreven regels kunnen bewust of onbewust invloed hebben op uw kind. Welke ongeschreven regels heeft u meegegeven aan uw kind? Hoe was uw puberteit en wat heeft u geleerd van uw ouders? In Nederland de Turk , in Turkije de Nederlander. Culturele achtergrond, kleding, eten, omgangsvormen (handdruk, oogcontact etc) Religieuze achtergronden (moslim of niet, praktiserend of niet)

school Overstap van basisschool naar middelbare school Meiden worden eerder volwassen Nieuwe ervaringen, omgeving, vrienden etc. Verschillen tussen de Turkse en de Nederlandse cultuur Ga in op de Turkse onderwijssysteem (school).

Straat (cultuur) - De straat kent een eigen cultuur. Het begrip respect is anders op straat dan binnen het grotere systeem > de samenleving. Ik-cultuur word een wij- cultuur, meiden willen ergens bij horen. Belangrijk: De straat cultuur is nu anders dan vroeger. Denk bijvoorbeeld aan sociale media. roken, nieuwe klederdacht, alcohol / softdrugs (25 cent). Relatie (verkering) Gedoogbeleid: mag niet, maar zien het wel toe. Sociale controle Nederlandse normen en waarden en regels. Ontdekken waar je bij hoort, bij wie?

Mola vakti 15 min

Sociale media

Sociale media Vroeg in aanmerking met sociale media Sociale media identiteit > het opzoeken van spanning Wat is sexting en grooming (voorbeelden) Invloed van sociale media op de meiden

Identiteitsontwikkeling Wat kunnen we doen om onze dochter, die zich in de puberteit bevind, beter te begrijpen? Hoe pakken jullie dit aan en zouden jullie dit met ons willen delen? Er zijn risico’s op sociale media, kunt u met uw dochter hierover praten? Kimlik gelişimi hangi yaş döneminde vuku buluyor, ebeveynler bunun farkına nasıl varıyor ve buna ne gibi bir (davranışsal) tepki veriyorlar. Erikson kim: ünlü arastirmaci piskolog, hayatinin büyük bir kismini: insanlardaki kimlik gelisiminin pisko analizini arastirmis, ve bir çok kitap, makale yazmistir. Oftewel: was een bekend psycholoog die een groot deel van zijn leven heeft gewijd aan onderzoek en analyse van de identiteitsontwikkeling. Heeft vele boeken en artikels op zijn naam staan. Bateson, antropolog ve Dilts, yazar. kisinin kisilik olusunu piramit seklinde derecelere ayirmistir. Oftewel: Bateson is antropoloog en Dilts is schrijven, en ze hebben de ontwikkeling van de identiteit in niveaus weergegeven in een piramide.

Theorie van erikson De 5 fasen model over de identiteitsontwikkeling 0-1; vertrouwen vs wantrouwen 1-3: autonomie vs schaamte / twijfel 3-6; initiatief vs schulgevoel 7-11; vlijt vs minderwaardigheid 11-17; identiteit vs identiteitsverwarring

TIPS U bent de rolmodel voor uw dochter tussen de 0-12 jaar. Onderscheid maken tussen het ouderschap en vrienden zijn met uw kind. Geef het vertrouwen aan uw kind. Om uw kind beter te begrijpen is het goed om de leefwerelden van uw kind te leren kennen. Probeer te achterhalen waar het gedrag vandaan komt. Straffen is geen structurele oplossing maar biedt een uitweg op korte termijn. Geef uw kind aandacht, toon interesse en wees begripvol. Kinderen zijn een levensdoel voor ouders. Maar probeer je dochter de ruimte te geven om zichzelf te zijn.

Afsluiting Hoe heeft u de bijeenkomst ervaren? Wat heeft u geleerd? Zijn er onderwerpen die u graag tijdens de tweede bijeenkomst zou willen behandelen?

Programma tweede bijeenkomst.