Voorstelling van twee projecten:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Gedragsproblemen
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
  Droogbed (+) cursus.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
ACTIVEREND VOORTRAJECT "IMPULSION" Meerjarenproject OCMW van Bertrix Programmatorische Federale Overheidsdienst MaatschappelijkeIntegratie, met de steun.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Gedrag in organisaties, 10e editie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit de Dip-methode als instrument voor detectie van knelpunten.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Competentieprofielen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Voorstelling van de resultaten van de Consultatie Thema: Toegankelijkheid.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Presentatie Leefstijltraining.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Participerend Leiderschap
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Hand-Out.
Waarden & organisatiecultuur
Teambarometer.
Espace Ressources OCMW van Sint-Gillis
Jobbeurzen voor jongeren
Begeleiden Les 5.
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Workshop – teamgroei begrijpen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Waarderende benadering
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Voorstelling van twee projecten: "JEUNES EN ACTION"    "VALEUR'HEUX"

Voor wie? Jongeren tussen 18 en 30 jaar die geen beroep meer doen op het OCMW met een levenstraject dat gekenmerkt wordt door scheidingen, door een gebrek aan referentiepunten en aan modellen. met talrijke psychosociale remmingen (huisvesting, schulden, isolement, laag schoolniveau, ...) waardoor er geen investering en beschikbaarheid is om zich te verbinden tot een inschakelingsproces.

Methodologie De uitgewerkte methodologie aan het einde van meerdere groepsexperimenten bestaat uit: een eerste gesprek waarin het kader van de begeleiding van de jongere wordt geïdentificeerd: ofwel strikt individuele tenlastemening (balans), ofwel integratie in het collectieve project met individuele begeleiding een motivatiegesprek gericht op het begrip engagement en "vrije keuze" van de jongere tegenover zijn collectieve deelname. 

het begrip "vrije keuze" waardoor de jongere zich opnieuw vertrouwd kan maken met de beslissing van een engagement waarvan hij het kader en de grenzen bepaalt. uitbreiding van het publiek tot 30 jaar om een positieve groepsdynamiek van het type "grote broer" te bevorderen die kan handelen als modellen en de de motivatie kan bevorderen.

Waarover gaat het? 4 modules van 8 weken worden voorgesteld waarvoor 20 jongeren zich kunnen inschrijven. Elke module wordt gekenmerkt door: een collectieve benadering in de vorm van thematische workshops gedurende 4 weken. een geïndividualiseerde begeleiding gedurende de 4 weken die volgen op de collectieve workshops.

Week 1: WERKEN AAN JEZELF Doelstelling: de jongere mobiliseren om "aan zichzelf te werken", zodat hij zichzelf, zijn remmingen, zijn wensen en bevoegdheden beter kent. Gebruik van een methodologische tool toegespits op een vragenlijst van het type "wie ben ik? ", "waar hou ik van, wat verafschuw ik"?, "welke kenmerken bepalen mij? "

Week 2: Workshop SOCIALE COMPETENTIES Doelstelling: heeft tot doel om sociale competenties (opnieuw) aan te leren Via concrete sociale rollenspellen worden de jongeren zich bewust van hun rechten en plichten, sociale basiscompetenties die van hen verwacht wordeno om zich te integreren, hun competenties en moeilijkheden inzake zelfstandigheid, structuur, ...

Week 3: Workshop COMMUNICATIE Doelstelling: zich bewust worden van het belang van communicatie in de relaties, in de manier om zich in een groep te integreren. Via concrete rollenspellen toegespitst op verbale en non-verbale communicatie, zichzelf voorstellen, positie in de relatie, ....

Week 4: ZELFBEVESTIGING Doelstelling: het woord durven nemen, zijn emoties uitdrukken, zich bewust worden van zijn houdingen, zowel verbaal, als non-verbaal Via theateroefeningen, rollenspellen, lichaamsoefeningen, improvisaties, ...

GEÏNDIVIDUALISEERDE BEGELEIDING Op het einde van de collectieve module: wordt een analyse uitgevoerd van de evolutie van de jongere in het kader van zijn collectieve deelname. Er wordt, samen met hem, een inschakelingstraject bepaald, rekening houdend met de driehoek competenties / remmingen /wensen. Het kader en de doelstellingen van de individuele begeleiding worden bepaald in functie van het project van de jongerere en van zijn noden om hem te steunen in de uitvoering van de te ondernemen stappen.

BEGELEIDING "DOEN MET" Deze begeleiding neemt dus verschillende vormen aan: - contact met de interne diensten om oplossingen in te voeren om de psycho-medisch-sociale remmingen op te heffen - koppeling naar de externe diensten (EFT, centra voor gezinsplanning, CERCO,...) - begeleiding inzake mobiliteit, de problematiek van structuur in ruimte en tijd, angst voor de buitenwereld

Voor WIE? OCMW-cliënten tussen 30 en 50 jaar met emotionele remmingen gekenmerkt door een laag zelfbeeld dat een rem vormt of dat de uitvoering verhindert van een inschakelingsproject.

METHODOLOGIE Innoverende methodologie in twee tijden: Aanzet geven tot het werken aan zichzelf via het aansluiten bij een groep wat zorgt voor een persoonlijke herwaardering. Dit werk individueel verderzetten in de vorm van psychologische gesprekken toegespitst op zelfkennis om het zelfbeeld te verbeteren.

Waarover gaat het? 3 modules van 12 weken gedurende 3 maal per jaar (capaciteit: 20 personen) Elke module stelt het volgende voor: een collectieve deelname van twee weken een individuele psychologische begeleiding gedurende 10 weken.

Week 1: ZELFKENNIS Doel: de interne hulpmiddelen van de persoon mobiliseren om een juistere visie van zichtzelf te krijgen. Via concrete situaties en een methodologische tool die persoon ertoe aanzet om geconfronteerd te worden met hun eigen beeld en dat van de ander.

Week 2: ZICHZELF VOORSTELLEN Doelstellingen: - het zelfbeeld verbeteren door voor zichzelf te zorgen. - werken aan zelfaanvaarding en aan zijn lichaamsbeeld Concretere benadering van het zichzelf voorstellen via adviezen op het esthetisch vlak, kleding, gezichts- en lichaamsverzorging, ...

SPECIFIEKE INDIVIDUELE BEGELEIDING Op het einde van de module: Er wordt een analyse gemaakt van de collectieve deelname van de persoon. Er wordt een individuele psychologische begeleiding voorgesteld om het werken aan zichzelf dat gemobiliseerd werd tijdens de collectieve sessie verder te zetten.

Besluit: De diesnt Cap Insertion denkt voortdurend na over het aanbieden van efficiënte inschakelingstools aangepast aan een achtergesteld publiek waar opvang en menselijke dimensie de essentiële ingrediënten zijn om een vertrouwensrelatie op te bouwen die verandering inhoudt.