PAR-dag, 12-4-2018, De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De Pionier Koerier Digitaal persbureau 2.0 Pim Staals.
Veilig internet Mediawijsheid
Eigen
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Hogescholen in Dialoog
Snoezelen snuffelen doezelen.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
CanDo Coaching.
  waarom worden dingen anders gehoord dan de woorden die je uitlegt.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Communicatie en dementie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
PEMVT1A Praktijkleren PEMPRL01vx (periode 1). Programma vandaag De hand Praktische zaken/mobiel/hint app/wifi/afwezigheid/jaarraad Weekplanning kwartaal.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Professionalisering en intervisie
Mediawijsheid competentie:
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Samen sterk in verandering
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Luisteren en begrijpen
Mediawijsheid competentie:
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Ouders en school samen Maart 2016
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Dementietafels: delen en verbeteren
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Zintuiglijke waarneming
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Samen werken Samen leren
BOM-model PV 25/03/2014.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Observeren Les 2.
Werken met plezier en goed presteren
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Social media voor statenleden/politici
Ontwikkeling, wij als EBS
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Observeren Les 2.
Zichtbaarheid Creëren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
samen zetten we de inwoner centraal
Project gamemarket Les 1.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

PAR-dag, 12-4-2018, De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’

Het project  Over wie hebben we het? Ymke Wieringa Tekenjeverhaal.nu

SGL filmjournaal  hoe ervaart Ellis dit? Filmpje Ellis

Het project  waarom dit zo belangrijk is Veel mensen met autisme ook verstandelijke beperking Prikkels worden anders verwerkt. Deze mensen reageren vaak anders dan verwacht op: Het project  waarom dit zo belangrijk is geluiden die ze horen dingen die ze zien geuren die ze ruiken smaken die ze proeven aanraken en wat ze dan voelen

Het project  prikkels Boos, zichzelf pijn doen, geen contact maken Vervelend voor iedereen Gedrag moeilijk te begrijpen Leren te begrijpen is wat we willen Instrument maken om te begrijpen Zodat mensen met autisme en een verstandelijke beperking zich fijner voelen

Het project  instrument maken voor: Mensen met autisme en een verstandelijke beperking van alle leeftijden en niveaus Begeleiders Ouders Leerkrachten

Het project  methode: AIM/PAR Adapted Intervention Mapping en Participatief Actie Onderzoek 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift

CABRIO-training co-onderzoekers Posters met resultaten  1 jaar onderweg! Te downloaden op onze website (kennisplein gehandicaptensector-tabblad ‘Gewoon bijzonder’) CABRIO-training co-onderzoekers De reis: ons eigen ‘projectverhaal’ Reisgenoten: samen bruggen bouwen! Vraag 1 “hoe je het niet wilt’ Vraag 2: ‘Hoe je het wel wilt’ - Waarvoor, wat is een goed leven? Vraag 3: ‘Wat is je aanpak?’: #hoedan? - ontwikkeling praktische methodiek

SGL-filmjournaal  We leren veel van elkaar! Filmpje Petra en Linda

Communiceren (deelproject 1 en 6)  Hoe? Netwerkbijeenkomsten, 3 werkgroepen, opdrachten ter voorbereiding. Creatieve werkvormen (gebruik van beeldende vormen, designthinking, letterlijk uitbeelden). Heel bewust werkvormen kiezen zodat iedereen aan het woord komt en zich gehoord voelt. Nieuwsbrief (3-4 keer per jaar). Website, filmjournaal en YouTube kanaal. Presentaties geven. Social Media (Twitter en Facebook). Flexibiliteit, veiligheid creëren: gelijkwaardigheid!.

Gelijkwaardigheid in communicatie  ? Gelijkwaardigheid is voorwaarde voor succesvol communiceren. Iemand die zich achtergesteld voelt, ziet acties van een ander als vijandig en kan dan boos reageren (=onveilig). Dus ‘lagere of hogere status’ van bepaalde deelnemers opheffen! Ook je eigen eventuele ‘hogere status’ als onderzoeker. Alleen in een veilige en vertrouwde omgeving kunnen mensen echt luisteren naar elkaar en op elkaar reageren.

Veiligheid en vertrouwen  hoe? Verhalen delen. Vragen stellen en laten stellen. Echte interesse. Samen op weg gaan en nieuwe dingen ontdekken. Kwetsbaar op durven stellen en flexibel zijn/aanpassen (wij weten het ook allemaal niet precies). Voorbeeld van hoe ik dit heb uitgelegd aan netwerk:

Het project  deelname van betrokkenen Niet: groep die iets mag zeggen over wat onderzoekers doen Wel: iedereen wordt uitgenodigd iets te zeggen We hebben een ontwikkelproject

Het project  Leren van verhalen Begrijp je eigen verhaal. Begrijp het verhaal van de ander. Leer van elkaar. We hebben een project

Voorbeeld werkvorm  5 vragen, 5 vingers Duim: Wat kom je brengen, waar ben je goed in? Wijsvinger: Waar wil je naar toe? Middelvinger: Wat wil je niet, waar heb je een hekel aan? Ringvinger: Wat wil je vasthouden, waar ben je trouw aan? Pink: Waar zou je in willen groeien, waar ben je klein in?

Voorbeelden van dilemma’s  aan de slag! Mensen met autisme en een verstandelijke beperking zijn minder goed belastbaar, hoe betrek je ze optimaal en gelijkwaardig? Professionals op dit terrein willen niet overbodig worden en zich ook gehoord voelen. Wetenschapper dringt eigen idee op van hoe het moet. Of hebben jullie andere dilemma’s? Opdracht. Kies 1 van de 4 dilemma’s en ga in groepjes van 3-4 met elkaar in discussie over de vraag: hoe los je dit op met gelijkwaardige communicatie? Maak de brainstorm zo concreet mogelijk 1 idee per post-it

Samen leren, bedankt!  Goed leven Mail: sgl@umcg.nl Website: http://www.kennispleingehandicaptensector.nl/gehandicaptenzorg/de-sensatie-van-een-goed-leven.html YouTube: https://www.youtube.com/channel/UChuc1vGKGt_VHMELz_GNCZg Facebook: https://www.facebook.com/SensatievaneenGoedLeven Twitter: https://twitter.com/SGL_Autisme Tel: 050 3616638