De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
BattleBots The school battle.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Gepersonaliseerd leren
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Leerkansen voor alle leerlingen
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Actieonderzoek instructietafel.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Experten in de derde graad Proefproject
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Coaching in regioleren
Vaco’s
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Module 6; didactisch handelen
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
PABO 4 TMS BCDE model.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Bijeenkomsten vakdidactiek
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Doubleren.
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs Debbie De Neve – Wouter Smets VELOV, Brussel 8 februari 2018

Agenda Vertrekpunt praktijkgericht onderzoek Onderzoek binnenklasdifferentiatie in de praktijk Onderzoek gedifferentieerde instructie Hoe koppeling tussen differentiatie en evaluatie aanleren?

Vertrekpunt praktijkgericht onderzoek

Context Dubbele positie vanuit lerarenopleiding: Kloof Groot nood om zelf beter in te spelen op heterogene klasgroepen Inzetten op vraag van secundair onderwijs om binnenklasdifferentiatie te realiseren Onderwijsbeleid Onderwijsonderzoek Kloof Realiteit in de klas

Concrete vraagstellingen uit de praktijk: Wat doe ik met leerlingen die basis missen? Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies? Hoe zorg ik dat de sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de heterogeniteit of de focus op zwakke leerlingen? Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen? (of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen?) …

Binnenklasdifferentiatie (BKD) is het proactief, positief en planmatig inspelen op diversiteit in de klas met oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling (Coubergs, Struyven et al. 2015) Definitie

Onderzoek binnenklas-differentiatie in de praktijk

Opzet Deelnemers: 20 leraren uit 3 verschillende secundaire scholen Interventie: vorming (3 delen) (Flipped) theoretisch kader BKD als cyclisch proces BKD als didactische techniek - Implementatie: pas toe wat haalbaar is + follow up

Binnenklasdifferentiatie aangepast o.b.v. (Oaksford & Jones, 2001) Krachtige leeromgeving doelgericht actief constructief betekenisvol sociaal Leerdoelen Formatieve evaluatie Begin- situatie Summatieve Begin Niveau Interesse leerprofiel Op welke elementen van het cyclisch proces zetten leerkrachten het meeste in?

Werkvormen en differentiatietechnieken Deelnemer (pseudoniem) Team Vak Evaluatievorm Werkvormen en differentiatietechnieken   Begin-evaluatie Formatieve evaluatie Summatieve evaluatie Coöperatieve structuren Geïndividualiseerde taken Verlengde instructie Anna A verzorging X Amalia Astrid wiskunde Ariana Andy Frans Brigit B Bernard Basma Barbara Fabiola C1 Faizah Farrah Faith Fabienne Cindy C2 geschiedenis Caitlin Calvin Caesar Calista Calgary

Hinderpalen & succesfactoren Mindset: growth vs. fixed Ondersteuning

Onderzoek gedifferentieerde instructie

Opzet Deelnemers 15 leraren uit 3 verschillende secundaire scholen Interventie Voorbereidingsfase Ontwikkeling lesmaterialen door studenten uit de lerarenopleiding Vorming Uitvoeringsfase: Implementeer ontworpen lesmaterialen in de praktijk + follow up

Wat levert dit op? Leerlingen en leerkrachten zijn tevreden met maatwerk: betrokkenheid stijgt Zorgen voor vernieuwd klasmanagement en attitude (LL en LK) Gedifferentieerde instructie betekent niet dat de leraar niet(s) meer mag uitleggen, wel dat instructie wordt afgestemd op de instructiebehoefte van leerlingen

Hoe leerlingen identificeren? Heel intuïtief groepen indelen: Waarom? Veel tijd verliezen binnen summatieve evaluatiecultuur Denken dat formatieve evaluatie steeds door de leerkracht moet gebeuren en dat dit te veel werk vraagt Toewijzing LL op basis van beginevaluatie? Schrik om verschillen tussen groepen groter te maken Herkenbaar?

Hoe koppeling tussen differentiatie en evaluatie aanleren?

Leerlijn ‘Krachtig leren’ Les Lessen- reeks Leerlijn van de school

Bedankt voor uw aandacht. Vragen Contact E: wouter.smets@kdg.be RG: Wouter_Smets T: @wouter_smets E: debbie.deneve@kdg.be RG: Debbie De Neve