De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs Debbie De Neve – Wouter Smets VELOV, Brussel 8 februari 2018
Agenda Vertrekpunt praktijkgericht onderzoek Onderzoek binnenklasdifferentiatie in de praktijk Onderzoek gedifferentieerde instructie Hoe koppeling tussen differentiatie en evaluatie aanleren?
Vertrekpunt praktijkgericht onderzoek
Context Dubbele positie vanuit lerarenopleiding: Kloof Groot nood om zelf beter in te spelen op heterogene klasgroepen Inzetten op vraag van secundair onderwijs om binnenklasdifferentiatie te realiseren Onderwijsbeleid Onderwijsonderzoek Kloof Realiteit in de klas
Concrete vraagstellingen uit de praktijk: Wat doe ik met leerlingen die basis missen? Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies? Hoe zorg ik dat de sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de heterogeniteit of de focus op zwakke leerlingen? Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen? (of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen?) …
Binnenklasdifferentiatie (BKD) is het proactief, positief en planmatig inspelen op diversiteit in de klas met oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling (Coubergs, Struyven et al. 2015) Definitie
Onderzoek binnenklas-differentiatie in de praktijk
Opzet Deelnemers: 20 leraren uit 3 verschillende secundaire scholen Interventie: vorming (3 delen) (Flipped) theoretisch kader BKD als cyclisch proces BKD als didactische techniek - Implementatie: pas toe wat haalbaar is + follow up
Binnenklasdifferentiatie aangepast o.b.v. (Oaksford & Jones, 2001) Krachtige leeromgeving doelgericht actief constructief betekenisvol sociaal Leerdoelen Formatieve evaluatie Begin- situatie Summatieve Begin Niveau Interesse leerprofiel Op welke elementen van het cyclisch proces zetten leerkrachten het meeste in?
Werkvormen en differentiatietechnieken Deelnemer (pseudoniem) Team Vak Evaluatievorm Werkvormen en differentiatietechnieken Begin-evaluatie Formatieve evaluatie Summatieve evaluatie Coöperatieve structuren Geïndividualiseerde taken Verlengde instructie Anna A verzorging X Amalia Astrid wiskunde Ariana Andy Frans Brigit B Bernard Basma Barbara Fabiola C1 Faizah Farrah Faith Fabienne Cindy C2 geschiedenis Caitlin Calvin Caesar Calista Calgary
Hinderpalen & succesfactoren Mindset: growth vs. fixed Ondersteuning
Onderzoek gedifferentieerde instructie
Opzet Deelnemers 15 leraren uit 3 verschillende secundaire scholen Interventie Voorbereidingsfase Ontwikkeling lesmaterialen door studenten uit de lerarenopleiding Vorming Uitvoeringsfase: Implementeer ontworpen lesmaterialen in de praktijk + follow up
Wat levert dit op? Leerlingen en leerkrachten zijn tevreden met maatwerk: betrokkenheid stijgt Zorgen voor vernieuwd klasmanagement en attitude (LL en LK) Gedifferentieerde instructie betekent niet dat de leraar niet(s) meer mag uitleggen, wel dat instructie wordt afgestemd op de instructiebehoefte van leerlingen
Hoe leerlingen identificeren? Heel intuïtief groepen indelen: Waarom? Veel tijd verliezen binnen summatieve evaluatiecultuur Denken dat formatieve evaluatie steeds door de leerkracht moet gebeuren en dat dit te veel werk vraagt Toewijzing LL op basis van beginevaluatie? Schrik om verschillen tussen groepen groter te maken Herkenbaar?
Hoe koppeling tussen differentiatie en evaluatie aanleren?
Leerlijn ‘Krachtig leren’ Les Lessen- reeks Leerlijn van de school
Bedankt voor uw aandacht. Vragen Contact E: wouter.smets@kdg.be RG: Wouter_Smets T: @wouter_smets E: debbie.deneve@kdg.be RG: Debbie De Neve