Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Ict - beleidsplan
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Moderne secundaire school 21ste eeuw
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Sociale media op school
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
Jaarthema GVBS Pulle  Totaal aantal kinderen: 203  Kleuterschool: 87  Lagere school: 116.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Toekomstgericht onderwijs
Omgevingsboek Waarom? 1. Opmerking na de vorige doorlichting. 2. Sluit aan bij de introtekst van onze schoolvisie: « Landelijk gelegen school, geïntegreerd.
27 AUGUSTUS 2015 STARTDAG WELKOM!. Deel 1: Welkom Bezinning Schoolvisie Prioriteitenplanning Omgevingsboek Varia Programma:
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Experten in de derde graad Proefproject
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Mediawijsheid competentie:
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Mediawijsheid competentie:
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Presentatie Rode Bosbes
het katholiek basisonderwijs
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
nieuwe leerplannen DKO
Betrokken ouder, tevreden ouder
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Samenlevingsschool / KC
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten) Schooleigen pedagogische Conferentie GVG basisschool Aalter-Brug en Sint-Maria-Aalter Woensdag 3 december 2003 Team lager onderwijs 24-12-2018

Bedoeling van de studiedag : Inventariseren omgevingskansen en experten Ordenen van deze kansen Opsporen van ‘hiaten’ Komen tot een concreet omgevingsboek 24-12-2018

Terugblik op introductiedag leerplan WO Visie op leren, kennis en onderwijs Krachtlijnen binnen leerplan Wero ‘Learning how to learn’ Levenslang leren Algemeen bruikbare kennis vaardigheden Actief en zelfontdekkend leren Transfer 24-12-2018

Van lesgever naar leer-kracht Visie : Van lesgever naar leer-kracht «  Van les-gever naar leer-kracht » >> Leerprocessen bij kinderen stimuleren ondersteunen begeleiden sturen 24-12-2018

Aansluiten bij wat kinderen reeds kennen Visie : Aansluiten bij wat kinderen reeds kennen Onderwerpen door kinderen laten aanbrengen Wat willen kinderen weten over het onderwerp, wat willen ze doen? Leerlingen aanzetten tot zelfstandig (opzoekings)werk De kinderen zelf dingen laten meebrengen in verband met het onderwerp Regelmatig terugblikken op wat voorafging 24-12-2018

“Creëren van leerrijke situaties” Visie : “Creëren van leerrijke situaties” Betekenisvolle situaties aansluitend bij de leefwereld van kinderen Thematisch werken Leergebiedoverschrijdend werken Leerwandelingen 24-12-2018

Experten in het leerproces : Visie : Experten in het leerproces : De leerkracht als expert De leerling als expert Een schrijver, kunstenaar, … op bezoek Ouders als expert Getuigen: een grootouder vertelt 24-12-2018

“Zorgen voor een krachtige leeromgeving” Visie : “Zorgen voor een krachtige leeromgeving” Heeft ook te maken met : leerkrachtenstijl keuze van leerinhouden klasschikking aanwezigheid en gebruik van materiaal gebruik computers en nieuwe leeromgevingen kansen geven om coöperatief te leren 24-12-2018

« Krachtlijnen van het leerplan WO » Wereldoriëntatie is nooit vrijblijvend Vanuit diverse invalshoeken naar de wereld kijken Educaties integreren in de bestaansdimensies Veel nadruk op vaardigheden en attitudes Vooral thematisch en soms cursorisch Een goed doordachte organisatorische en didactische aanpak 24-12-2018

“Krachtlijnen van het leerplan WO” Afspraken op klasniveau : Zorgvuldige keuze van thema’s In werkelijkheidsnabije situaties Met oog voor horizontale en verticale samenhang Gebruik maken van actieve, gevarieerde werk- en organisatievormen Een brede evaluatie 24-12-2018

« Een omgevingsboek » Viandaag : « Is een overzicht van alle mogelijkheden die de omgeving dichtbij en veraf ons biedt om onze leeractiviteiten te verrijken. » 24-12-2018

“Het omgevingsboek en het inschakelen van experten” 1) Inventariseren (wat doen we al) 2) Samenkomen per parochie : Welke activiteiten overlappen Welke kansen laten we liggen ? 3) Een omgevingsfiche invullen. 4) Het omgevingsboek : indeling en rubrieken 5) Wat vul ik nu in als ik op uitstap ga of iemand in de klas uitnodig ? 24-12-2018