Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten) Schooleigen pedagogische Conferentie GVG basisschool Aalter-Brug en Sint-Maria-Aalter Woensdag 3 december 2003 Team lager onderwijs 24-12-2018
Bedoeling van de studiedag : Inventariseren omgevingskansen en experten Ordenen van deze kansen Opsporen van ‘hiaten’ Komen tot een concreet omgevingsboek 24-12-2018
Terugblik op introductiedag leerplan WO Visie op leren, kennis en onderwijs Krachtlijnen binnen leerplan Wero ‘Learning how to learn’ Levenslang leren Algemeen bruikbare kennis vaardigheden Actief en zelfontdekkend leren Transfer 24-12-2018
Van lesgever naar leer-kracht Visie : Van lesgever naar leer-kracht « Van les-gever naar leer-kracht » >> Leerprocessen bij kinderen stimuleren ondersteunen begeleiden sturen 24-12-2018
Aansluiten bij wat kinderen reeds kennen Visie : Aansluiten bij wat kinderen reeds kennen Onderwerpen door kinderen laten aanbrengen Wat willen kinderen weten over het onderwerp, wat willen ze doen? Leerlingen aanzetten tot zelfstandig (opzoekings)werk De kinderen zelf dingen laten meebrengen in verband met het onderwerp Regelmatig terugblikken op wat voorafging 24-12-2018
“Creëren van leerrijke situaties” Visie : “Creëren van leerrijke situaties” Betekenisvolle situaties aansluitend bij de leefwereld van kinderen Thematisch werken Leergebiedoverschrijdend werken Leerwandelingen 24-12-2018
Experten in het leerproces : Visie : Experten in het leerproces : De leerkracht als expert De leerling als expert Een schrijver, kunstenaar, … op bezoek Ouders als expert Getuigen: een grootouder vertelt 24-12-2018
“Zorgen voor een krachtige leeromgeving” Visie : “Zorgen voor een krachtige leeromgeving” Heeft ook te maken met : leerkrachtenstijl keuze van leerinhouden klasschikking aanwezigheid en gebruik van materiaal gebruik computers en nieuwe leeromgevingen kansen geven om coöperatief te leren 24-12-2018
« Krachtlijnen van het leerplan WO » Wereldoriëntatie is nooit vrijblijvend Vanuit diverse invalshoeken naar de wereld kijken Educaties integreren in de bestaansdimensies Veel nadruk op vaardigheden en attitudes Vooral thematisch en soms cursorisch Een goed doordachte organisatorische en didactische aanpak 24-12-2018
“Krachtlijnen van het leerplan WO” Afspraken op klasniveau : Zorgvuldige keuze van thema’s In werkelijkheidsnabije situaties Met oog voor horizontale en verticale samenhang Gebruik maken van actieve, gevarieerde werk- en organisatievormen Een brede evaluatie 24-12-2018
« Een omgevingsboek » Viandaag : « Is een overzicht van alle mogelijkheden die de omgeving dichtbij en veraf ons biedt om onze leeractiviteiten te verrijken. » 24-12-2018
“Het omgevingsboek en het inschakelen van experten” 1) Inventariseren (wat doen we al) 2) Samenkomen per parochie : Welke activiteiten overlappen Welke kansen laten we liggen ? 3) Een omgevingsfiche invullen. 4) Het omgevingsboek : indeling en rubrieken 5) Wat vul ik nu in als ik op uitstap ga of iemand in de klas uitnodig ? 24-12-2018