De kracht van pass-fail

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Edushock leerfestival
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
De “ leraar” als rolmodel
Mentorendag 28 oktober 2009.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Transparantie bij evaluatie
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Docentontwerpteams en self-efficacy
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Ontwikkeling van didactisch materiaal voor de professionele ontwikkeling van leraren in opleiding en beroepsleraren L. Haerens, G. Cardon, M. Vansteenkiste.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Leer kracht Workshop over competenties van
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Professionaliseren van lerarenopleiding en secundair onderwijs via docentenstages feb Heverlee - Diest Info lectoren BaKO en BaLO - verbreding.
Zelfsturing en motivatie
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Conceptuele denker Anne
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Formatief versus summatief
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Dag van het SO – workshop CLIL
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Activernde didactiek & passende werkvormen
Stage bachelor secundair onderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De kracht van pass-fail UC Leuven – Bachelor Secundair Onderwijs OF1 Onderzoekstappen Tussentijdse resultaten Aanleiding Redenen éénjarig Impulsonderzoek Inzicht in de motivatie van starters ten einde aanpassingen in het evaluatiesysteem van stages door te voeren, die kunnen leiden tot een motiverend(er) leerklimaat voor elke student. Meer inzetten op leerprocessen, leerbereidheid aanwakkeren Samen leren, onderwijs maken als toekomstige leraren Leraars bewegen samen (visie UCLL) Werkveld: scholen zonder punten De kracht van groeigerichte feedback (Hattie, 2013) Onderzoeksvraag Welk(e) effect/invloed heeft pass/fail evaluatie met (groeigerichte) feedback op de autonome motivatie (autonomie, verbondenheid en competentie) voor het OPO praktijk (stage) van eerstejaarsstudenten bachelor in het secundair onderwijs? Deelvragen die in de poster wordt beantwoord hoe percipiëren starters baso hun motivatie (autonomie, verbondenheid en competentie) (voor het opo praktijk of1) bij aanvang van het academiejaar? hoe percipiëren lectoren hun lesgeven op vlak van autonomie-ondersteuning bij aanvang van het academiejaar? Overzicht OPO Praktijk OF1 Evaluatie OPO Praktijk OF1 Permanente evaluatie m.i.v groeigerichte feedback / vakdidactische toets per onderwijsvak / verplichte aanwezigheid / tussentijdse feedback maart / duidelijke cesuurbepaling Literatuurstudie Autonomie-ondersteunend leerklimaat (ZDT) Geven van groeigerichte feedback Voordelen pass-fail methodiek Pretest starters ‘1718 OPO Praktijk OF1 (afname 16/10/17 2 à 3wkn les) De Schoolse Zelfregulatie Vragenlijst (Vansteenkiste e.a. 2009): beschikken studenten over een hoge autonome motivatie? Ervaren van autonomie-ondersteunend leerklimaat voor vakdidactiek van één onderwijsvak naar keuze / seminarie en reflectiesessies Gebaseerd op PLOC, IMI & NRS Pretest lectoren ‘1718 OPO Praktijk OF1 (afname 6/11/17 + inschrijving vrijwillige sessies) Learning Climate Questionnaire (LCQ) Workshops lectoren OPO Praktijk OF1 Autonomie ondersteunend lesgeven: types motivatie – autonome motivatie – leereffecten op lange termijn – pass-fail vs. een cijfer (7/12/17 7lectoren - 21/12/17 8 lectoren – 8/01/17 35 lectoren) PPT Bundel Motiverend lesgeven, 2016: Universiteit Utrecht Het geven van groeigerichte feedback: theorie en vaardigheden (8/01/18 20 lectoren) Oefening Op aanvraag coaching van feedback na microteaching (ma ‘18) Screenen 5 sessies reflectie & seminarie (hele academiejaar) op autonomie ondersteunend. Posttest starters (afname tijdens laatste lesweek 14/05/18) idem pretest, LO/AV studenten opsplitsen + extra vraag: hoe schatten ze zichzelf in ‘pass-fail o.b.v. de ontvangen feedback? Posttest lectoren idem pretest Focusgesprekken OPO Praktijk OF1 (tijdens laatste lesweek 14/08/18) Homegene groepen van studenten (LO-BR, STEM, Talen, ..) én een groep lectoren. Digitale opvolgbevraging (afname na eindresultaat pass-fail 25/06/18) Analyse pretest starters ‘1718 (hoge respons: 78% #193 ) M 50,3% V 49,5% ASO 53,9% / TSO 39,9% > BSO 2,1% / KSO 4,1% VOOROPLEIDING HOGER ONDERWIJS 43,5% 36% van de jongens geeft interesse aan, tegenover 64% van de meisjes om zich in te zetten voor Praktijk OF1. Dit verschil is significant! (Pearson Chi-Square) 78% van de jongens geeft zinvolheid aan tegenover 93% van de meisjes om zich in te zetten voor Praktijk OF1. Studenten met een vooropleiding in het hoger onderwijs, geven meer autonomiegevoel, competentiegevoel en verbondenheid aan (systematisch 10% hoger). Op vlak van geslacht en ASO/TSO geen verschil in ABC te merken. Analyse pretest lectoren ‘1718 Alle lectoren geven aan het competentiegevoel van de studenten te versterken en verbondenheid te creëren. 6/22 lectoren positioneren zich neutraal tegenover het gevoel van autonomie te vergroten bij studenten. Vragen Good practices gezocht ! Welke secundaire scholen en/of lerarenopleidingen hanteren pass-fail met feedback? Wat zijn motivatie ondersteunende en ondermijnende interacties van lectoren? Zijn deze conform de ZDT? Wat zijn succescriteria om pass-fail als evaluatie te laten slagen in een onderwijscontext? Onderdeel OPO Inhoud Timing Vakdidactiek 1 en 2 Vakdidactische principes en methodes Oefenkansen via microteaching Gepland over 2 semesters Stage Schaduwstage Microteaching Stage OF1 23-24-25 oktober 2017 11-15 december 2017 5-9 maart 2017 30 april-9 mei 2018 Gemeenschappelijk deel Reflectiesessies Didactisch-methodologische seminaries Bronnen Vansteenkiste e.a. (2005). Hoe kunnen we leren en presteren bevorderen? Een autonomie-ondersteunend versus controlerend schoolklimaat. Caleidoscoop, 17, 18-25. Reeve, J. (2006). Teachers as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106, 225-236. Rohe, D. E. e.a. (2006). The benefits of pass-fail grading on stress, mood and group cohesion in medical students. Mayo Clin Pro, 81, 1443-1448. Reeve, J. & Su Y.L. (2011). A Meta-analysis of the Effectiveness of Intervention Programs Designed to Support Autonomy. Educ. Psychol Rev, 23, 159-188. Hattie, J. (2013), Leren zichtbaar maken, Bazalt Educatieve uitgaven, 320 pp. Ine.Bogaerts@ucll.be Izabel.Janssens@ucll.be Elke.Londers@ucll.be