Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs Dag van het DKO 25 januari 2018 OOP/NLO
Opbouw presentatie waarom? inhoud en structuur vorm + demo toelichting werkwijze timing
Voorontwerp van decreet betreffende het DKO Art. IV.30 van het voorontwerp van decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs: Een schoolbestuur stelt voor elk van zijn academies een academiereglement op. Het academiereglement bevat de volgende elementen (1): het reglement over tucht en de schending van de leefregels, met inbegrip van een tijdelijke of een definitieve uitsluiting, en de beroepsprocedure, met inbegrip van het hanteren van redelijke en haalbare termijnen; de procedure die bepaalt hoe een bewijs van competenties, een bewijs van beroepskwalificatie of een leerbewijs worden toegekend; richtlijnen over afwezigheden en te laat komen; afspraken in verband met zelfstudie buiten de lessen, agenda's en de leerlingenevaluatie; geldelijke en niet-geldelijke ondersteuning die niet afkomstig is van de Vlaamse overheid; de bijdrageregeling;
Voorontwerp van decreet betreffende het DKO Het academiereglement bevat de volgende elementen (2): de engagementsverklaring met wederzijdse afspraken over oudercontact, voldoende aanwezigheden en vormen van individuele leerlingenbegeleiding; de afspraken over het rookverbod, de controle op de naleving ervan en de sancties die opgelegd kunnen worden bij overtreding van het rookverbod; de wijze waarop in voorkomend geval de academieraad wordt samengesteld; recht op inzage en recht op toelichting leerlingengegevens waaronder de evaluatiegegevens; informatie over extramurosactiviteiten; overdracht leerlingengegevens bij verandering van academie naar een nieuwe academie.
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs Servicedocument aangeboden ter ondersteuning garantie dat het: conform de nieuwe regelgeving is; juridisch sluitende procedures bevat; conform de visie GO! is. vrijheid om persoonlijke accenten in te werken vanuit het eigen artistiek-pedagogisch project: vorm; inhoud. Inhoud model van academiereglement: verplichte thema’s; niet-verplichte thema’s; academie-eigen onderwerpen kunnen worden toegevoegd.
Digitaal model academiereglement Naar analogie met modellen reglementen van andere onderwijsniveaus en -vormen: model van academiereglement in digitale vorm Voordelen: zekere mate van uniformiteit - voldoende ruimte voor eigen accenten; makkelijk aanpasbaar; te consulteren via PC, smartphone, tablet, enz. Screenshot en Demo
Opbouw/structuur
Demo Browser: Mozilla Firefox; Google Chrome. Link digitale modellen van reglementen: https://schoolreglementbeheer.g-o.be model academiereglement
Online eindproduct gebruikers
Online eindproduct voor publiek Werkwijze getrapt systeem: 3 niveaus / rollen; consecutief. praktisch: rol beheerder op instellingsniveau; https://schoolreglementbeheer.g-o.be paswoord en login; gebruikershandleiding. MODEL niveau centraal SUBMODEL niveau SGR Online eindproduct voor publiek ACADEMIEREGLEMENT niveau instelling
Gebruikershandleiding lokale beheerder * “schoolreglement” = “academiereglement”
Timing april - mei 2018 schooljaar 2018-2019 vrijgeven model academiereglement (na goedkeuring regelgeving) schooljaar 2018-2019 academiereglement operationeel
Praktisch en technisch: Vragen? Inhoudelijk Daisy Denolf - daisy.denolf@g-o.be; Liesbeth Hendrix - liesbeth.hendrix@g-o.be. Praktisch en technisch: Sophie Van Cauwenberghe - sophie.van.cauwenberghe@g-o.be (coördinatie modellen van reglementen, toekenning rechten en praktische modaliteiten); Helpdesk GO! - helpdesk@g-o.be (paswoord en login).
Vragen Bedankt voor uw aandacht! Nog vragen?