VUmc Basispresentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Meer resultaat met dezelfde mensen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Het belang van een stage
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De dag van het solliciteren Blok 1
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Verschillende rollen en stijlen
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Talent in Ontwikkeling
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Diversiteit & Inclusie
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Kenmerken van een goed team
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Reflecteren even pas op de plaats
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
DA dag april 2016.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Burgerschap Samenwerkend leren
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
5 rollen van de docent : verdieping
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Eigen Initiatief Model
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
‘Leren leren’ met LOL ! LOL = ‘Language of learning’.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
5 valkuilen & Tips.
Bridge onder begeleiding 2
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Denken en doen.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

VUmc Basispresentatie Begeleiden op leervoorkeuren

Plaatjes. Kies een plaatje uit die je vindt passen bij je eigen manier van leren, en verwoordt voor jezelf waarom je het plaatje hebt uitgekozen. Vijf minuten buzzen met buurman/vrouw. 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren

Leervoorkeuren Iedereen heeft eigen stijl en aanpak Ieder heeft ander traject en leerweg  Diversiteit (h)erkennen Kennis over leren helpt bij (laten) leren Geeft aanknopingspunten voor benodigde begeleidingsstijl Vaak kijken we naar ‘wat leer je’, nu even stilstaan bij het ‘hoe’ van het leren. Dat doen we met behulp van de leervoorkeuren van Manon Ruijters. Zij heeft onderzoek gedaan naar de context waarin mensen leren. De manier waarop mensen leren is voor iedereen anders, ieder heeft zijn eigen stijl , aanpak, andere context, waardoor je een ander traject aflegt om te leren. Waarom is kan het nuttig zijn om stil te staan bij de manier waarop je het beste leert? Het geeft je handvatten om na te denken over de manier waarop je het liefste leert in een bepaalde situatie en het geeft handvatten voor de begeleiding die je ontvangt. dr. Manon Ruijters 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren

Wat heb je er aan? Een taal om over leren te praten. … voor jezelf Eigen ontwikkeling beter kunnen sturen Verhelderen en concretiseren van leerbehoeften Kader voor reflectie (hoe pakte je het aan, alternatieven) … opleider & AIOS Effectievere samenwerking Meer begrip voor andere perspectieven en aanpak Sneller en efficiëntere aanpak leerproces Kader voor reflectie Om nog wat concreter te maken wat je hebt aan het zicht krijgen op je leervoorkeur: Het geheel aan leervoorkeuren biedt een metafoor die taal geeft aan je leerproces. Het is bedoeld om te helpen bij het individuele leren te verkennen en bespreken. Het kan je helpen om na te denken over de interventies die je doet om het leren te bevorderen. Dit model is geen vaststaand gegeven, het zegt NIETS over persoonskenmerken, over hoe je BENT. Je leervoorkeur kan namelijk per situatie verschillen. Het is vooral wel bedoeld als handreiking om richting te geven aan je leerproces. Op de werkplek staat vaak het “wat” centraal (wat weet je niet, wat moet je nog leren, wat ga je doen) Leerprofielen geven inzicht in het “hoe”: welke leeractiviteiten helpen je daarbij, hoe kun je dit aanpakken, waar kun je van leren (successen kunnen net zo leerzaam zijn als fouten, bijv) 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren

Leervoorkeuren maken deel uit van een leerprofiel Leervoorkeuren maken deel uit van een leerprofiel. Er is nog veel meer dat een rol speelt. Deze elementen komen later in de opleiding aan bod en helpen bij reflectie en het efficiënt aanpakken van je opleiding. 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 5

Wat is mijn leervoorkeur? Thuis de test gemaakt. Profielen laten in kleuren. Stabiliteit: leervoorkeur is niet iets dat muurvast staat, maar gedraagt zich wel stabiel. Context gebonden. www.Languageoflearning.net 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 6

Perspectieven in een profiel Kunst afkijken: Wat werkt? Hoe doen anderen het? Wat kan ik daar van gebruiken? Meekijken, overnemen, leren in de dagelijkse praktijk. Participeren: dialoog, met anderen leren, samen iets uitzoeken, elkaar vertrouwen. Kennis verwerven: objectieve kennis, kennisoverdracht, leren van experts, doelgerichtheid. Oefenen: kritische reflectie, veiligheid, mentoring, expliciet leren, oefenen, meester-gezel. Ontdekken: in het diepe springen, nieuwsgierigheid, toeval, creativiteit, zelfsturing. Eerst uitleg omdat het niet alleen om de hoogste score op éen element gaat, maar om het profiel als geheel. Er is niet zoiets als een “beste combinatie”, het ene profiel is in de ene situatie effectiever dan het andere. Dat hangt van doel en context af. Bijv. teamwerk, vaardigheden, innovatievragen. 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 7

VUmc Basispresentatie Stapsgewijze analyse Zijn er uitschieters? (hoog/laag) Welke blokken/lagen zie je in het profiel terugkomen? Welke voorkeuren hebben iets gemeen? Welke voorkeuren contrasteren juist? Wat betekent dat? Wat valt op in het totaalplaatje? Stap 1: Grote lijnen bekijken, uitschieters, links-rechts verhoudingen, wat betekent links en rechts? Stap 2: Bespreken van (max 2) hoogste en (max 2) laagste voorkeuren, kijk samen naar de betekenis van deze voorkeuren. Wat is de overlap van de hoogste voorkeuren en eventueel de laagste voorkeuren? Dia 14 als vb Stap 3: Waar zitten de verschillen? Kijk naar het contrast tussen de hoogste en laagste score. (dia 15) 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren

Gemeenschappelijk - overlap Tom Analysevoorbeeld van een profiel. Overlap oranje-wit: leren in de dagelijkse hektiek. Herken je dit van jezelf en wat betekent dat voor jou (bijv. In de eerste periode op de afdeling) Gemeenschappelijke aan linkerzijde (want dat is waar dit plaatje over gaat; niet over contrast) zit dus in het gebied 'liever niet op deze manier leren'. De overeenkomst tussen groen en blauw is: expliciete focus op leren. Deze persoon heeft waarschijnlijk dus meer aan een omgeving waarin niet het leren zo duidelijk op de voorgrond staat, maar juist het werken in de praktijk. Dat wordt bevestigd door de rechterzijde: geel + wit => overeenkomst = onwikkelen in de dagelijkse hectiek.Je mag dus bij meerdere scores aan linkerzijde wel vergelijken om te kijken wat de overeenkomstige 'liever niet-context' is. Ontdekken Oefenen Kennis verwerven Participeren Kunst afkijken 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 9

VUmc Basispresentatie Contrast Max Contrast blauw-groen: kennis verwerven heeft de voorkeur boven ervaring opdoen. Stel jezelf de vraag: herken je dit van jezelf, wat betekent dat voor de praktijk? Hoe zie je dit terug in je leergeschiedenis? (Voorbeelden) Contrast wit-groen: liever zelf sturen dan gestuurd worden. Stel jezelf de vraag: herken je dit van jezelf, wat betekent dat voor de praktijk? Hoe zie je dit terug in je leergeschiedenis?(voorbeelden) Ontdekken Oefenen Kennis verwerven Participeren Kunst afkijken 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 10

VUmc Basispresentatie Contrast Overlap Bij het analyseren van eigen profielen deze dia in beeld houden. 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 11

VUmc Basispresentatie Profielen van AIOS Bij het analyseren van eigen profielen deze dia in beeld houden. 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 12

Gebruik het profiel over leervoorkeuren voor in gesprek met AIOS Opleider  AIOS Hoe ver ben je al? Wat ga je leren, doen? Hoe leer je het best/het liefst? Hoe pak je het tot nu toe aan? Werkte dat voor jou? Waarmee kunnen wij je helpen? AIOS  opleider Dit is mijn ervaring tot nu toe… Op de werkplek pak ik het zo aan… Om dit leerdoel te behalen heb ik nodig/behoefte aan… In het verleden werkte het voor mij goed om… Hiermee kunnen collega’s mij helpen… Dit is mijn valkuil… 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 13

Kunst afkijken Typering: doelgericht ‘real life’ complexiteit 8-12-2018 Kunst afkijken Typering: doelgericht ‘real life’ complexiteit dat wat werkt overnemen Irritatie / allergie Nadruk op reflectie, praten over leren, oefenen, spel, herhaling Effectief voor cultuur, probleemoplossen, algemene competenties Wel doen Complexiteit, hectiek Liever niet Praten over leren 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 14 14 14

Participeren Typering: uitwisselen en aanvullen 8-12-2018 Participeren Typering: uitwisselen en aanvullen leren doe je met en van elkaar milde vorm van leren Irritatie / allergie Teveel gelijkheid, onttrekken aan teams, te weinig tijd voor gedachtewisseling Effectief voor Samenwerken, meervoudig kijken Wel doen Een goed gesprek Liever niet Solistisch werken 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 15 15

Kennis verwerven Typering: objectieve kennis 8-12-2018 Kennis verwerven Typering: objectieve kennis experts als gesprekspartner expliciet en doelgericht leren Irritatie / allergie Oppervlakkigheid, kort door de bocht, handelen zonder kennis vooraf Effectief voor Kennisintensieve vraagstukken Wel doen Onderbouwen Liever niet Brainstormen 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 16 16 16

Oefenen Typering: stapsgewijs leren, herhalen leren van fouten 8-12-2018 Oefenen Typering: stapsgewijs leren, herhalen leren van fouten begeleiding tijd voor reflectie Irritatie / allergie te veel veranderingen tegelijk, gebrek aan gevoel van bekwaamheid Effectief voor nieuwe vaardigheden, leren leren, Wel doen structureren Liever niet in het diepe gooien 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 17 17 17

Ontdekken Typering: eigen ‘draai’ geven in het diepe springen 8-12-2018 Ontdekken Typering: eigen ‘draai’ geven in het diepe springen ruimte en inspiratie Irritatie / allergie Veel begeleiding, structuur en doelen; te veel prikkels (afleiding) Effectief voor Creativiteit en vernieuwing Wel doen Uitdagingen bieden Liever niet Kaderen 8 december 2018 Begeleiden op leervoorkeuren 18 18