Gedrag Hond Les 4 Paraveterinair.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Niet zomaar een hond.
Advertisements

Aikido Door: Kyra Eggels 7a.
Voorbereiding Orientatie
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Door belonen, negeren en corrigeren.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Naam: martin & kevin Presentatie over bulldog Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Welkom op onze thema-avond
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Stichting Visible Results
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Volksuniversiteit Zwolle
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Leerstijlen KOLB SJM.
OGW op de Firtel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Veilig omgaan met je hond
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Gedrag.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Dat doet hij normaal nooit!
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Doet ie het of doet ie het niet?
Bouw aan je veerkracht.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Communicatie 7e les.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Loopbaan en burgerschap les 3
Kattengedrag Paraveterinair.
Creëer je zelf!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Diersoortverdieping Hond
Creëer je zelf!.
Voor meer begrip en minder ergernissen!
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Gedrag Hond Les 4 Paraveterinair

“Lezen” van honden Veiligheid voorop Veiligheid van jezelf Veiligheid van de hond Veiligheid van andere honden, dieren en mensen Niet elke hond kan en wil benaderd worden. Respecteer dat!

Kijken naar de kop en het lichaam Het totale “plaatje” Kop Oren Tanden en Snuit Bek en Tong Blik in de ogen Lichaam Naar je toe / van je af gericht Omhoog / omlaag gericht Staart

Kun je communiceren met deze oren? Kop: oren Kun je communiceren met deze oren? OERTYPE

Kop: tanden en snuit (kijken naar agressie en angst) Kun je nog communiceren met deze snuit?

Kop: bek en tong (kijken naar comfort of stress) Comfort: tong is ontspannen Comfort: bek schoonlikken na het eten Korte likbeweging is een uiting van stress Gapen kan een uiting van stress of pijn zijn

Kop: blik in de ogen “Schapen, schapen en nog meer schapen” “Zodra ze me los laat, ben ik weg” “Ik vind jou niet leuk”

Lichaam: naar je toe / van je af gericht

Lichaam: omhoog / omlaag gericht Lage houding, achterhand laag Zelfverzekerde houding Kenmerkende speelhouding, voorhand laag

Ontspannen hond

Bange hond

Signalen van angst: Kop weg draaien Kop weg draaien en blik ontwijken Oren plat in de nek Likbeweging

Zelfverzekerde agressie

Poot op de rug van de ander leggen is een uiting van een dominante handeling Lichaam naar voren gericht, toont zijn tanden

Angst agressie

Onderdanige hond Ligt op zijn rug. Tonen van kwetsbare lichaamsdelen zoals hals en buik. Staart tussen de benen om anus af te dekken. Geeft zich volledig over. Likken van de bek van andere hond of gezicht.

spelboog

10 gouden regels voor kinderen Omhels een hond nooit Eerst vragen of je mag aaien Ren niet hard op de hond af of voor hem weg Kijk de hond niet lang recht in de ogen Ga niet op of onder de hond liggen Laat de hond met rust als hij eet of slaapt Blijf uit de mand Aai de hond nooit op zijn kop Doe geen stoei of trekspelletjes met de hond Ga niet de baas over de hond spelen.

Dominantie theorie Onderdeel gedrag Hond

‘Dominant’ Latijnse Dominare  (over)heersen, de baas zijn Daarop is de dominantie theorie zo populair; men wil de roedelleider of alpha zijn In de opvoeding en training van honden is er vroeger veel gebaseerd op het feit dat honden van wolven afstammen en dat is dus weer de basis van de dominantie-theorie.

Dominantie theorie Achterhaald Drie redenen: Welzijn van de hond Onderzoek blijkt verkeerd opgezet en geïnterpreteerd Oorsprong van de hond Welzijn: fysiek geweld, maar door het altijd willen ‘domineren’ van de eigenaar ook psychisch voor de hond. Onderzoek stamt uit 1947 Hond is niet hetzelfde als de wolf zoals wij deze nu kennen

Onderzoek Schenkel onderzocht in 1947 wolven gedrag in de dierentuin van Basel. David Mech nam dit in eerste instantie over maar eind jaren ‘90 kwam hij met nieuwe inzichten Verklaring David Mech

Oude vs nieuwe inzichten Lineaire hiërarchie Alpha reu Veel conflicten onderling Familie groep Hierarchie, maar niet op basis van conflicten Weinig fysieke conflicten Jong volwassenen (pubers) verlaten de groep

Dominantie?? Wolven vechten om ‘resources’, niet om hogerop te komen!!! Resources: Speeltje Ligplaats Veiligheid Voedsel Lust Resources: dingen die voor een hond belangrijk zijn De hond is dus NIET bezig om de ‘alpha’ rol te pakken. Honden zetten enkel agressie in om hun resources, niet om hogerop te komen. Dit kan verschillen van moment tot moment en is niet vast staand. Afhankelijk van eerdere leerervaringen en wat de ander al dan niet belangrijk vindt.

Rol als eigenaar Je bent een ‘begeleider’ Niet de baas Wel structuur en duidelijkheid Regels en omgangsregels Jouw feedback op gedrag vd hond bepaalt zijn gedrag op de langere termijn leerervaring Feedback kan zowel positief als negatief. Daar leert de hond van (Denk aan de leerprincipes). Je wilt graag een vertrouwensband onderling; dit krijg je niet door je hond positieve correcties toe te dienen (fysieke straf dus).

Corrigeren Er moeten regels aangeleerd worden. Als een hond tegen je opspringt kan je je omdraaien en de hond negeren. Maar de hond leert hier niks van. Je kunt beter een hond die op wil springen direct laten zitten. Dit beloon je daarna heel goed. Er moeten regels aangeleerd worden. Na dat ongewenst gedrag is afgebroken, geef je duidelijk aan wat gewenst gedrag is. Omdat er gesproken is over corrigeren deze dia sheet. Een correctie is in de opvoeding echt noodzakelijk. Je hond moet namelijk leren wat zijn gedrag tot gevolg heeft zodra hij een (bedachte) regel overtreed. Het verschil zit hem in de wijze van corrigeren! Een beloning niet geven = correctie Iets leuks weg halen = correctie Uit de situatie halen = correctie Fysiek geweld toedienen = correctie Op de volgende sheet de criteria waaraan een correctie dient te voldoen Omdat er gesproken is over corrigeren deze dia sheet. Een correctie is in de opvoeding echt noodzakelijk. Je hond moet namelijk leren wat zijn gedrag tot gevolg heeft zodra hij een (bedachte) regel overtreed. Het verschil zit hem in de wijze van corrigeren! Een beloning niet geven = correctie Iets leuks weg halen = correctie Uit de situatie halen = correctie Fysiek geweld toedienen = correctie

Regels om te straffen Het moet werken en het ongewenste gedrag moet dus afnemen De straf moet meteen én op het juist moment worden toegepast. Timing is dus cruciaal! De straf moet het ongewenste gedrag belemmeren De straf moet passend zijn voor het ‘vergrijp’ De hond moet ook te horen krijgen wat hij dan wél moet doen De hond moet worden gewaarschuwd voor de straf (anders kans op learned helplessness = aangeleerde hulpeloosheid: het verschijnsel waarbij een mens of dier geleerd heeft dat hij geen invloed kan uitoefenen op de gebeurtenissen die hem overkomen.) De trainer moet het ongewenste gedrag herkennen en niet het goede gedrag bestraffen De trainer moet 100% consequent zijn Gedragsdeskundig en dierenarts Ian Dunbar heeft 8 criteria voor straf ontworpen. Dit doet hij om duidelijk te maken dat heel veel ‘straf’ handelingen die mensen op hun hond toepassen helemaal geen straf zijn in de beleving van de hond omdát het op de onjuiste manier wordt toegepast. Het is dus zeer onplezierig voor de hond én het levert niks op, de hond leert er niks van.

Dominantie Gedrag van de hond t.o.v. groepsleden hangt niet af van ‘dominantie’ maar van: Relatie met groepsleden Resources en het belang daarvan Motivatie om resource te houden / krijgen Leerervaring t.o.v. gedrag groepsleden Sociale structuur binnen een groep ontstaat op basis van leerervaringen.

Voorbeeld Vb: Hond die op de bank ligt Bank = Resource = geeft prettig gevoel = leer op én vd bank als iets leuks! Gromt hond op de bank? 1: hoe staat het met de sociale band? 2: Wat heeft hond geleerd over de resource vd eigenaar bij die bank? 2 redenen: optie 1: hond ligt en eigenaar zet de hond van de bank. Reactie hond en eigenaar reageert. Optie 2: Eigenaar loopt naar de bank en hond wordt met harde hand van de bank gehaald. De volgende keer reageert hij al direct met grommen, want de eigenaar vind de bank een belangrijk resource.

Buiten de groep Dominantie  hiërarchie  sociale structuur Een hond die buiten de groep ‘dominant’ is, kan zelfs volgens de oude dominantie theorie niet! Dominantie gaat over hiërarchie en gaat dus over sociale structuur  sociale structuur is dus altijd in een groep.

Dominantie Resources Imponeergedrag en onzekerheid Actie   reactie Gedrag van de hond buiten de groep heeft vaak te maken met: Onbekende honden: Geen remming door sociale band Geen kennis over wat ander belangrijk vindt Gaat vaak over resource: - Veiligheid - Plek / geur - andere hond - aandacht Bij Onbekende honden: NIET CORIGEREN! Maar verander de emotie van de hond t.o.v. de andere hond! De Sociale band ontbreekt met de onbekende mens of hond Resources Imponeergedrag en onzekerheid Actie   reactie

Dominantie zegt dus iets over de relatie tussen twee individuen. Degene dit de meeste conflicten over resources wint is dominant over het andere individu. Een ‘dominante hond’ bestaat dus niet

Wat dan wel? Niet de baas willen zijn, maar meer als leider. Begeleiden in de opvoeding en grenzen aangeven/afbakenen.

Bronnen Boek: ‘Dit is de hond’ Boek: ‘Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans.’ (reeks) Artikel van Apdt.bene Site: doggo.nl Diverse gevolgde lezingen door vooraanstaande gedrags- deskundigen Lees deze bronnen voor verdieping!

Vragen