Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Ervaringen in samenwerking
Begeleiden in de BPV.
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Pilootproject Arbeidszorg.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Optimale Parkinsonzorg
Voorlichtingsavond groep 3
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Management in de zorg Groep 3 Jacquelien van der plas
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Social work Week 2.
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Samenwerking tussen huisarts en jeugdarts In de regio’s Leiden en Den Haag Nynke Koning Matty Crone Frederike Büchner Mattijs Numans.
Hoe pedagogisch handelen?
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Sociale wijkteams en verslavingspreventie Zaalverhuur7 Utrecht Werkconferentie Sociale wijkteams en verslavingspreventie 1.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Onderzoek mentorschap
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Lokaal loket kinderopvang
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Lokaal loket kinderopvang
Presentatie voor teams Oktober 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’ In samenwerking met Nina Smaling, Floor Links, Ezrah van Terwisga & Isabelle de Beere Resultaten Enquêtes Doelstellingen Ervaart u problemen bij het begeleiden van sociaal kwetsbare kinderen? Ervaart u problemen bij het begeleiden van sociaal kwetsbare ouders? Krijgt u voldoende ondersteuning bij het begeleiden van sociaal kwetsbare kinderen en hun ouders? Laten zien wat de rol is van pedagogisch medewerkers (pm’ers) in peuterspeelzalen in achterstandswijken Inventariseren op welke problemen deze pm’ers stuiten in hun dagelijks werk Hoofdvraag Welke rol spelen pedagogisch medewerkers in het peuterspeelzaalwerk in achterstandswijken voor sociaal kwetsbare kinderen en hun ouders? ◉ Nee ◉ Ja, elke week ◉ Ja, elke maand ◉ Ja, elk half jaar ◉ Ja, elke dag ◉ Ja, elke twee weken ◉ Ja, elke 3 maanden ◉ Ja, elk jaar Type onderzoek Pilot praktijkgericht onderzoek Deskresearch Veldonderzoek Surveyonderzoek Belangrijke competenties voor de pedagogisch medewerker in een achterstandswijk Interviews Problemen volgens pedagogisch medewerkers Praktijkgericht werken Communicatievaardigheden Samenwerken Empathie/inlevingsvermogen Geduld Inzicht in de ontwikkeling van een kind Respect vóór en interesse ín andere culturen Vindingrijkheid Betrokkenheid Fysieke en emotionele veiligheid kunnen creëren voor de kinderen   Wat pedagogisch medewerkers extra nodig hebben: Theorie/trainingen/cursussen over hoe om te gaan met peuters in achterstandssituaties Kennis/vaardigheden over hoe om te gaan met de ouders van deze peuters Duidelijk takenpakket Inzicht in wat er speelt in de wijk Kennis van de sociale kaart en hoe deze te gebruiken Werkervaring Extra taken pedagogisch medewerkers Veel (extra) uitleggen aan de kinderen, waarbij zij korte zinnen gebruiken en herhalen Een tolk of een collega inzetten om de taalbarrière te doorbreken Ouders helpen met het invullen van formulieren, het doorverwijzen naar hulp en het beantwoorden van vragen op allerlei levensgebieden Met sociaal kwetsbare ouders: Er worden problemen ervaren in de taal/communicatie Onwetendheid van ouders over de opvoeding: veel opvoedingsvragen Ouders zijn bang voor een label of voor instanties Pedagogisch medewerkers hebben moeite om de ouders te bereiken Voorzichtige benadering van de ouders is belangrijk voor de vertrouwensband   Met sociaal kwetsbare kinderen: Kinderen hebben een taalachterstand Kinderen uiten zich verbaal moeilijker Kinderen hebben gedragsproblemen Overige problemen: Samenwerking met andere organisaties: geen korte lijnen, weinig overleg Te weinig tijd voor alle taken: er is behoefte aan extra handen op de groep! Helft van de respondenten uit de interviews geeft aan dat zij beter kunnen werken als ze meer ondersteuning zouden krijgen. Dataverzameling 100 online ingevulde enquêtes 8 interview met pm’ers: 1 in Utrecht 1 in Amsterdam 2 in Rotterdam 2 in Den Haag 2 in Leiden Conclusie Pedagogisch medewerkers in deze wijken hebben veel extra taken. Naast hun pedagogische functie vervullen ze ook de rol van sociaal werkers. Om hun werk goed te kunnen doen hebben ze extra ondersteuning nodig.