Informatieblad van BBTK Inbev Leuven InRed Informatieblad van BBTK Inbev Leuven pakken. Princiepsakkoord Sociale programmatie 2015 – 2016 V.U.: R. Van Vlasselaer | BBTK Maria-Theresiastraat 99–3 000 Leuven InRed n°21
Princiepsakkoord Sociale programmatie 2015 – 2016 Verlenging werkzekerheidsgarantie tot 31/12/2018 voor alle werknemers die in dienst zijn op 18/12/20015 met een contract van onbepaalde duur. Indien AB Inbev vóór 1/1/2019 een herstructurering zou aankondigen, zal de CAO van 24/06/2011 als referentie gebruikt worden. Verlenging inkomensgarantie tot 31/12/2018 voor alle werknemers die in dienst zijn op 18/12/20015 met een contract van onbepaalde duur. (idem CAO 2013 – 2015) Inkomen = maandloon, verhoogd met een twaalfde van de eindejaarspremie en de gemiddelde ploegenpremie. 3 uitzonderingen: - Dringende reden. - Brugpensioen (SWT). - Ontslag op basis van een opgebouwd dossier* waarbij de werknemer schriftelijk in kennis werd gesteld van de tekortkomingen. *Opgebouwd dossier : Dossier waaruit blijkt dat de werknemer schriftelijk in kennis is gesteld van fouten en tekortkomingen, in samenspraak met de lokale syndicale afvaardiging. InRed n°21
Verhoging koopkracht : Verhoging effectieve lonen met 20 EUR/ maand bruto op 1/1/2016. Verhoging maaltijdcheques van 7 naar 8 EUR. Vervoerskosten: - Verhoging van het sociaal abonnement (woon/werkverkeer) van 60% naar 75%. - Jaarlijkse transportvergoeding harmoniseren voor arbeiders en bedienden naar 190 euro (pro-rata voor deeltijdse tewerkstelling) - Openbaar vervoer stimuleren: verhoging van terugbetaling openbaar vervoer van 75% naar 100% Anciënniteitsverlof 1 dag na 3 jaar en dan 1 bijkomende dag per 4 volledig gewerkt jaren , idem CAO 2013 – 2015 maar Overdracht mogelijk van: - maximum 5 dagen naar volgend kalenderjaar. - te nemen voor eind januari. - indien ziekte van werknemer start in december en tot einde van het jaar loopt. Eindeloopbaandagen 1 dag vanaf 50 jaar (mits 15j dienst) + 1 d op 53 + 2 d op 55 + 1 d op 56 +1 d op 58 + 1d op 60 = 7 dagen. InRed n°21
De invoering van een EERLIJK tijdsregistratiesysteem De invoering van een EERLIJK tijdsregistratiesysteem . Eén van onze eisen was de invoering van een EERLIJK tijdsregistratiesysteem voor IEDEREEN ! Helaas, hier wil de directie niet van weten. We zijn allemaal Owners zegt de werkgever. Wanneer het nodig is om langer te werken, moet dat maar. Onze collega-arbeiders staan vóór en na hun taak aan de tikklok ! Maar voor bedienden en kaders bestaat dit niet ! Wij willen ijveren voor een eerlijk registratiesysteem voor iedereen ! Waarom zouden de bedienden en kaders hun werktijd niet mogen registreren ? U mag er van op aan dat dit een doel op zich is van de directie ! Al die “overuren” worden anders bewijsbaar!!! We denken in het bijzonder aan de mensen van CSC “de besteldienst” zoals dit vroeger werd genoemd, hebben tijdsregistratie via pc ! Bij aankomst, om te plassen, om te eten, om te babbelen...etc. Ze kunnen het beter dan wie ook zelf invullen. Hallo kroket ! Opgepast wanneer je “iets” vergeet te registreren ! Dit is GEEN eerlijk systeem ! Neem onze kaderleden. Mensen die in hun privétijd verplicht worden te werken, zonder vergoedingen ! Neem nu onze FLM’s... 10-11-12u per dag moeten draaien, en toch, voor de meesten met plezier. Waarom ?... Dit is hun keuze... Zo zijn er ook veel bedienden... Waarom ?... Dit is hun keuze... We zullen je zeggen waarom ! We zijn allemaal voor een stuk fier om in ons bedrijf te werken ! En we hebben er iets voor over... maar er zijn grenzen en we willen erkenning ! Daarom willen we hiervan één van onze verkiezingsthema’s maken ! Wij willen een eerlijk tijdsregistratiesysteem, voor IEDEREEN ! Geen misbruik meer en de directie moet haar waardering tonen aan iedereen die zich inzet voor ons bedrijf, niet alleen aan de aandeelhouders ! InRed n°21
Lijst 2 InRed n°21 S A M E N S T E R K ENSEBLE ON EST PLUS FORTS