Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Advertisements

Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Een actieve benadering door de hulpverlener : aan te raden of af te raden
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 4.
De dag van het solliciteren - introductie
Jij, God en je kind.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Waar moet je op letten in deze loopbaan?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Het perspectief van de oudere
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Workshop Identiteit?.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Signs of Safety.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Introductie Zorg & Technologie
Er zijn kinderen in het spel
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Zorg & technologie Fieldlab.
Rob Goossens Het Werkplan.
Crisis-Management.
Passend onderwijs.
Reflecteren even pas op de plaats
Nadere uitleg gewenst()
Visie mediawijsheid KB
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
OPweg Innovatief project
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Toezicht ACM op de geboortezorg
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Dialoog.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Workshop Smakelijke eters
SEL Les 2: normen en waarden.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Team charter Instrument.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin “Ik kan wel blijven denken aan moeder, maar help ik moeder ook als door haar gedrag het kind schade wordt aangebracht. Of ben ik dan eigenlijk bezig om ook moeder schade aan te richten door dat in stand te houden?” Aftrap: Anne, Quote introduceren Joan van Wijk, Care express Paul Teixeira, GGD Amsterdam Anne van Andel, Jeugdbescherming Regio Amsterdam

Programma Introductie Cijfers Methodische casusbespreking Wat heb je hieraan? Anne, camera introduceren

Introductie Wie zijn wij? Hoe zijn wij ontstaan? Samenwerking tussen GGZ, GGD & Jeugdbescherming Hoe zijn wij ontstaan? Wat is de aanleiding voor de pilot? Wat willen wij bereiken?

Wat doen de spv’er?

Resultaten 70 % van de gezinnen vermoeden van psychiatrie bij de opvoeder(s) Steunend voor ouders Doorverwijzingen naar volwassen GGZ

Methodische casusbespreking Joan, introductie: Doel, wat willen wij met het bespreken van deze casus. Introductie: De casus wordt ingebracht door jeugdbescherming bij de intervisie groep van innovatieve psychiatrie. Moeder is weer stabiel. Jeugdbescherming moet de casus opnieuw gaan herzien. Wat is er nodig voor het gezin om de veiligheid van de kinderen bij moeder te garanderen, wat betekent dit voor ieder gezinslid en kan deze moeder dat? Uiteen in groepjes: Jullie zitten nu als respectievelijk behandelaren van moeder, jeugdbescherming, en GGD om tafel om deze casus te bespreken. Jullie moeten nu voor het gezin een veiligheidsplan maken. 8 groepjes van 6, besteed niet meer dan 5 minuten per vraag, belangrijk om ze allemaal na te gaan Vragen: Maak een genogram Welk cijfer krijgt de veiligheid van de kinderen nu? 1-10 Welke interventies zijn nodig om de veiligheid te vergroten? Welke rollen zie je voor de verschillende behandelaren weggelegd om de veiligheid van dit gezin voldoende te maken? (wat ga je als behandelaar anders doen dan er tot nu toe gedaan is?)

Terugkoppeling casus Genogram Veiligheid Interventies Rol behandelaar Joan en Paul: Hoe was het om het genogram te maken? Waren er grote verschillen in de veiligheid? Hoe werd de veiligheid ervaren en zijn er grote verschillen, tussen de disciplines? Wat hebben jullie bedacht? Wie doet wat en vind je elkaar? Quote voor tijdens terugkoppeling bij rol behandelaar: “Ik geloof dat mensen in de psychiatrie met hart en ziel aan het werk zijn. Voor hun geldt altijd de vraag: wat kan ik doen voor mijn patiënt om te voorkomen dat hij of zij niet verder beschadigd raakt.”

Wat heb je hieraan? ‘Als behandelaar van moeder ligt mijn focus op haar. Wat haar psychose betekent voor haar gezin, dat is niet mijn werk.’ Anne Gezamenlijk kijken/inschatten naar veiligheid en erover met elkaar in gesprek gaan en blijven Systemisch kijken verwachtingen naar elkaar uitspreken vanuit elkaars rol Eindigen met: Oplezen: “….. iedereen kijkt naar dat gezin vanuit zijn eigen standpunt . Dat is de opdracht van de overheid ook. Maar de opdracht van de overheid betekent ook samen gaan kijken: hoe gaan we voor de lange termijn mensen veilig stellen. Niet kinderen, maar mensen. Het is veel groter dan of jeugdbescherming, of GGZ, of GGD.” Kracht is de gezamenlijke focus op de veiligheid, gezamenlijke taal