Workshop Meldpunt Misbruik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Analyse van incidenten
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Voorstellen.
Workshop Seksuele Intimidatie
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
SBO jeugdleidersvergadering Woensdag 6 juni 2012
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Workshop bejegening en informatievoorziening
Meldpunt Misbruik in kerkelijke relaties
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Ongewenst gedrag: (H)erkennen, preventie en handelen. Door: Jan Tjeerd Groenewoud 4 juni 2011.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing oktober 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
De Rode Knop van Viattence
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Presentatie startbijeenkomst
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Evaluatie Cursus.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Preventie grensoverschrijdend gedrag Twello 22 maart 2016 Roel Petter Vertrouwenspunt Sport.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Rol AMK Samenwerking in de keten
Verslag Bestuursgesprek tussen Philadelphia en de Inspectie.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Pesten op het werk.
Agressie Intern en Extern
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Werksymposium IHT in de praktijk toepassen en verbeteren
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Welkom op de informatieavond groep 1-2
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Marijke Mahieu Vertrouwenspersoon/adviseur NOC*NSF.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Let’s talk about sex Willem Bijleveld, huisarts Claudia Lobo, huisarts
KVC en naam organisatie
POGGL Themadag 11 november 2014
Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven
Ouder(en)mishandeling
Gesprekstechnieken Les 4.
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
AGRESSIE Les 3.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Ondersteunen bij wonen
Gesprekstechnieken Les 6.
Uitkomst Quickscan Kampen
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

Workshop Meldpunt Misbruik Symposium ‘Let’s talk about sex’– 12 april 2018 Dorien Uiterwaal Kristen Hendriks Judith Wilms

Programma Rol meldpunt/definitie/prevalentie Procedure en beleid a.d.h.v. casus Praktische informatie

Meldpunt 2011: visie-beleidsstuk VGN N.a.v. rapport: Inspectie dringt aan op toetsing van het instellingsbeleid 2013: beleid doorgevoerd binnen Dichterbij Door Raad van Bestuur Meldpunt Misbruik opgericht Meldpunt valt organisatorisch onder de RvB

Rol Meldpunt Onafhankelijk meedenken en ondersteunen bij het uitvoeren van de procedure Inventariseren van de veiligheid van cliënten binnen Dichterbij Wanneer cliënten iets wordt aangedaan op gebied van grensoverschrijdend gedrag Voor cliënten die zorg ontvangen van Dichterbij, omdat ze zelf onvoldoende voor hun belangen kunnen opkomen Niet wanneer medewerkers slachtoffer zijn: gangbare procedures volgen Wanneer cliënten vermeend pleger zijn: gangbare lijnen uitzetten met GD, manager, etc.

Definitie seksueel grensoverschrijdend gedrag: “Elke vorm van seksueel gedrag of seksuele toenadering in verbale, non-verbale of fysieke zin, opzettelijk of onopzettelijk, die door de persoon die het ondergaat als ongewenst of gedwongen wordt ervaren; En/of plaats vindt in een ongelijke machtsverhouding (volwassenen-kind, hulpverlener-cliënt, leerkracht-leerling, trainer-pupil, leiding-jeugdlid); En/of andere handelingen of gedragingen die strafbaar zijn volgens het wetboek van Strafrecht” (Lammers, 2006)

Prevalentie 72 % 40 % 44 % 13 % Vrouw Man Verstandelijke beperking   Verstandelijke beperking Algehele bevolking Vrouw 72 % 40 % Man 44 % 13 %

Casus Dirk Lees de achtergrondinformatie door. Op dagbesteding zegt Dirk tegen Maria (= begeleider DB): “ Joost (= begeleider woning) heeft twee keer aan mijn piemel getrokken”. Wat nu?

Werkwijze Groepjes van 2/3 personen Bedenken van acties (groen) en non-acties (rood) Bekeken vanuit alle mogelijke rollen Daarna samen inventariseren

Acties Maria: Doen: Aanhoren Dirk, opschrijven letterlijke bewoording Zeggen ‘goed dat je me dit hebt verteld’. Inlichten eigen manager Melding doen bij meldpunt (CC: manager DB + betrokken gedragsdeskundige) CURA bij Dirk: rapporteren dat er een melding bij het meldpunt is gedaan (geen inhoud) Niet doen: Doorvragen bij Dirk Normeren of bagatelliseren van de uitspraak Collega’s dagbesteding of wonen inlichten

Acties manager dagbesteding Doen: Informeren collega-manager wonen Niet doen: Normeren/bagatelliseren van de casus

Acties manager wonen Doen: Informeren van Joost over klacht Zorgdragen Joost en Dirk geen contact in verband veiligheid. Zorgdragen Joost en team geen contact Informeren team dat beschuldigde tijdelijk niet werkt op de woning Inlichten wettelijk vertegenwoordiger Inlichten regiodirecteur (welke medisch-directeur inlicht) Betrekken HR-medewerker Beleggen casusteam: manager, GD, HR-medewerker, medewerker meldpunt

Acties manager wonen Niet doen: Inhoud van klacht vertellen aan Joost of team Bagatelliseren / normeren van klacht

Acties team wonen Doen: De gangbare begeleiding voortzetten Observeren bijzonderheden Dirk Niet doen: Contact zoeken met Joost

Acties overig Meldpunt: Anoniem zedenpolitie om advies vragen Verwant: Niet met Dirk in gesprek over inhoud van de situatie. Wel aanhoren/steunen als hij erover begint.

Casusteam Inhoud: beoordeling aard en ernst van het incident + uitzetten acties. Beoordeling luidt: - heldere spontane onthulling. - ernstig feit Advies: Volgen procedure incident medewerker-cliënt Hulpverlening starten voor cliënt (o.a. diagnostiek ervaren last, wijzen op ondersteuning vanuit cliëntvertrouwenspersoon)

Vervolg Joost op non-actief 1e opvang Joost door manager en HR-medewerker (o.a. wijzen op medewerkersvertrouwenspersoon) Informeren wettelijk vertegenwoordiger Dirk door manager en GD Aangifte door wettelijk vertegenwoordiger. Zo nee, dan door Dichterbij Nazorg team door manager

Reacties?

Algemeen Bovenstaande acties gelden in grote lijnen ook in andere casus-varianten. In korte tijd worden er verschillende acties uitgezet door verschillende personen. Soms lopen lijnen parallel aan elkaar, soms na elkaar Afhankelijk van het type melding en de urgentie lopen acties sneller of langzamer achter elkaar Volgen procedure van belang om de situatie goed te kunnen onderzoeken Recht van cliënten én medewerkers Geen politie: wij gaan niet over waar of niet waar Het is van belang dat het goed uitgezocht wordt, dat kan alleen politie Uitgaan van hetgeen de cliënt zegt en op basis hiervan de afgesproken lijnen volgen ter bescherming van de cliënt Beschermen kwetsbaarheid ook van de medewerker Moeilijke situaties, met veel emotie: juist daarom goed om procedure te volgen. Beleving van cliënt. Belang van goede ondersteuning aan Joost en team. Uitkomst van politieonderzoek kan zijn dat het niet gebeurd is, maar dat maakt voor de procedure niet uit.

Praktische informatie Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur meldpuntmisbruik@dichterbij.nl  ook telefonisch Elke dag door iemand anders bemand. Geen eigen cliënten Meldformulieren en procedure via docutheek. Z.s.m. te vinden op Sociaal Intranet

Bedankt voor jullie aandacht!