Kenmerken van het nieuwe examenprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Profielwerkstuk.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een lessenserie van drie lessen
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Pilot nieuwe economieprogramma
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Samenvatten.
Onderzoekend Vermogen
voor familie en vrienden van
Kritisch denken ‘vertaald’
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
De vraag is je beste vriend
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Oefening met atlas en kaarten
Dide Breuer.
POWL, Domeinspecifiek Leren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Financiële zelfredzaamheid
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Ondernemersvaardigheden
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Hoe leer je geschiedenis?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Van data naar inzicht Verzamelen Opslag Interpreteren Zoeken & vinden
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Conceptueel leren denken Pilot Maatschappijwetenschap-pen 1-2-2013 Han Noordink Lieke Meijs

Kenmerken van het nieuwe examenprogramma Eigen karakter te onderscheiden van maatschappijleer (meer wetenschap dan leer); Concept-contextbenadering die een basisstructuur biedt van concepten, toepasbaar op allerlei contexten en actualiteiten; Groter accent op het leren analyseren met behulp van de hoofd- en kernconcepten; Verschil tussen havo en vwo aangescherpt; Vaste domeinen voor het centraal examen.

Verschillen tussen vwo en havo Andere contexten vwo: meer theoretische contexten over complexe maatschappelijke verschijnselen voorbeeld: De wording van de westerse moderne samenleving. havo: meer toepassingsgerichte contexten over minder complexe verschijnselen voorbeeld: Samenlevingsvormen. Ander beheersingsniveau havo: verbanden tussen kernconcepten leggen en deze toepassen in contexten. vwo: extra: leren dat sociologische en politicologische theorieën andere betekenis geven aan concepten; Extra domein voor vwo vwo moet zowel domein F als G doen, havo één ervan.

Conceptueel denken Is het verwerven van meer ‘inzicht in structuren en processen van de samenleving’ in plaats van het reproduceren van kennis over de samenleving’; Is het vinden van patronen, van delen in het grotere geheel van maatschappelijke verschijnselen; Is het leggen van verbanden tussen verschillende kernconcepten; Is het zoeken naar oorzaak/gevolg relaties; Is het toepassen van concepten op meerdere en actuele contexten.

Beheersingsniveaus (Bloom, Krathwohl 2002) Memoriseren= het kunnen beschrijven, herkennen en opsommen van onderdelen van de stof; Begrijpen= het kunnen verhelderen en uitleggen van de stof, het kunnen geven van voorbeelden; Analyseren= het kunnen leggen van verbanden, het kunnen vergelijken en kunnen interpreteren van gegevens; het kunnen toepassen van concepten op contexten; Evalueren= het formuleren van eindconclusies, een oordeel kunnen geven op basis van afweging van informatie.

Hoe terug te vinden in de examens? Voorbeeldexamen havo pilot (september 2012): Verdeling van de vragen naar beheersingsniveaus: memoriseren 16% begrijpen 34% analyseren 43% evalueren 7% Verdeling conceptvragen en contextvragen conceptvragen 43% contextvragen 57%

Illustratie uit het voorbeeldexamen pilot havo Voorbeeld van het beheersingsniveau analyseren: In tekst 1 zie je een aantal mijlpalen in het emancipatieproces van vrouwen. Zo begon de tweede feministische golf midden jaren 60 van de vorige eeuw, zie jaartal 1967. Het emancipatieproces van de afgelopen decennia is te beschouwen als een voorbeeld van modernisering. - Welke twee aspecten van het moderniseringsproces zijn te herkennen in het emancipatieproces van vrouwen? - Verwijs per aspect naar een eigen gekozen voorbeeld of naar een voorbeeld uit de teksten. Leg uit waarom elk voorbeeld past bij het betreffende aspect van het moderniseringsproces.

Illustratie uit het voorbeeldexamen pilot havo Voorbeeld van een conceptvraag: Leg uit welke rol socialisatie speelt bij (het bevorderen van) arbeidsparticipatie van vrouwen. Ondersteun je uitleg met een passend citaat of gegeven uit tekst 2. Voorbeeld van een contextvraag: In de tekst worden verschillende factoren besproken die de positie van arme gezinnen kunnen beïnvloeden. Je kunt hierbij een onderscheid maken tussen positieverwerving en positietoewijzing. Geef van zowel positieverwerving als van positietoewijzing een voorbeeld uit de tekst. Leg bij beide voorbeelden uit waarom er sprake is van positieverwerving respectievelijk positietoewijzing.

Illustratie uit de havo lespraktijk

Illustratie uit de vwo lespraktijk