Modernisering SO 30 mei 2018
Menu Historiek en regelgeving van de modernisering SO Visietekst 1e graad van het GO! Eindtermen/leerplannen
Historiek van de hervorming van het secundair onderwijs
Historiek Decreet so van 1991 (minister Daniël Coens) 2002: rapport Accent op Talent (minister Vanderpoorten) + 1e lichting proeftuinen i.v.m. onderwijsinnovatie 2009: rapport Monard (minister Vandenbroucke) + 2e en 3e lichting proeftuinen i.v.m. onderwijsinnovatie 2010: oriëntatienota (minister Smet) + prioritaire nascholingstrajecten rond competentiegericht leren, werkplekleren, differentiatie … 2013: masterplan hervorming so (minister Smet)
Waarom hervormen? Het Masterplan hervorming SO van 2013: Werkte verder op de sterkte/zwakte analyse in het rapport Monard Gaf aan waarom er moest hervormd worden: vroegtijdig schoolverlaten, PISA-resultaten, bruuske overgang bao-so, oriënterende functie 1e graad, negatieve keuze voor TSO en BSO, zittenblijven, te veel studierichtingen, … Formuleerde de doelstellingen van zo’n hervorming ook met betrekking tot het basisonderwijs
Van masterplan tot conceptnota’s
Van Masterplan tot conceptnota’s 2013: het Masterplan hervorming SO: 71 maatregelen voor o.m. BaO en SO, huidige VlaReg voerde verder uit en heeft nagenoeg alles gerealiseerd Opsplitsing leergebied Wereldoriëntatie (wetenschap en techniek + mens en maatschappij) Verplichte taalscreening bij overgangen Actualisering eindtermen Screening studierichtingen Matrix en schoolconcepten Audit CLB’s / nieuw decreet leerlingenbegeleiding Zelfexploratie-instrument Columbus Flexibele leertrajecten ….
Van Masterplan tot conceptnota’s Mei 2016: 2 conceptnota’s met focus op de architectuur (was in het masterplan voorzien om op te leveren in het voorjaar 2016), conceptnota BaO en 1e graad SO conceptnota 2e en 3e graad SO (incl. matrix) Masterplan voorzag een inhoudelijke check op volledigheid en consistentie matrix: rondetafelgesprekken met stakeholders 15/09: gezamenlijke reactie van de onderwijsverstrekkers op voorstellen matrix 2e en 3e graad (naast 50-tal andere reacties)
Van Masterplan tot conceptnota’s Addendum (2017) bij de conceptnota’s van mei 2016: Akkoord in de Vlareg over: het studieaanbod in de 2e en 3e graad SO (matrix bis) voorstel van basisopties voor 2e leerjaar 1e graad SO Mededeling van Crevits aan Vlareg (maart 2017): voorstel van Se-n-Se en DBSO-opleidingen
Decreet modernisering SO – BVR modernisering SO Belangrijkste wijzigingen/vernieuwingen
Waar staan we? 1. Decreet goedgekeurd door het Vlaams parlement op 28 maart 2018 2. Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 2018 Wat buiten de scope valt: inhoudelijke doelen van de opleidingen (eindtermen) financiering 2e en 3e graad leerlingen (overgangs- en toelatingsvoorwaarden/studiesanctionering) Progressieve invoering – ingangsdatum 01/09/2019
Wat is er nieuw? Componenten van de structuur en organisatie van het SO: schrapping of invoering van begrippen: - 1e graad: basisopties - indeling in graden, leerjaren, studiedomeinen, finaliteiten, onderwijsvormen in 2e en 3e graad Overheid legt de vakken van de basisvorming niet langer vast – wel minimum aantal uren basisvorming Wekelijkse lesuren basisopties – wekelijkse lestijden keuzegedeelte in 1e graad
Wat is er nieuw? Diploma secundair onderwijs na 6e jaar – andere invulling en rol voor 7e jaren Vanaf 2024-2025: 2 soorten diploma's secundair onderwijs Iedereen krijgt er één na 6 jaar SO Na doorstroomgerichte opleidingen en opleidingen dubbele finaliteit is dat een diploma SO VKS4 Na arbeidsmarktgerichte opleidingen is dat een diploma SO VKS3
Basisopties 2e leerjaar A Klassieke talen - Latijn - Grieks-Latijn Moderne talen & wetenschappen Stem-wetenschappen - Industriële wetenschappen - Techniek-wetenschappen Stem-technieken - Mechanica-elektriciteit - Agro- en biotechnieken - Bouw- en houttechnieken - Grafische communicatie en media - Maritieme technieken * - Textiel * Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding & Horeca Sport Kunst & creatie * - Artistieke vorming - Ballet - Creatie en vormgeving Steiner Yeshiva
Basisopties 2e leerjaar B STEM-technieken - Hout en Bouw - Land- en tuinbouw - Elektriciteit - Mechanica - Zeevisserij en Binnenvaart * - Textiel * - Schilderen en Decoratie - Printmedia Maatschappij & welzijn - Haar- en schoonheidszorg - Mode * - Verzorging Economie & organisatie Voeding & Horeca - Bakkerij-slagerij - Restaurant en keuken Sport Kunst & creatie * Opstroomoptie
1e graad: organisatie en basisopties A-stroom 1e lj 27 lestijden basisvorming 5 lestijden differentiatie 2e lj 25 lestijden basisvorming 2 lestijden differentiatie 5 lestijden basisoptie/basis-pakket B-stroom 20 lestijden basisvorming 2 lestijden differentatie 10 lestijden basis-optie(s)/basispakket(ten)
Matrix 2e en 3e graad HUIDIGE INDELING SECUNDAIR ONDERWIJS
Matrix 2e en 3e graad
Matrix 2e en 3e graad Invulling matrix 2e en 3e graad so: welke terminologie? Finaliteit: doorstroom, dubbele finaliteit, arbeidsmarkgericht Domeinen Domeinoverschrijdende doorstroomrichtingen Domeinspecifieke doorstroomrichtingen Domeinscholen/campusscholen/verticale scholen Se-n-Se: invulling nog niet definitief
Concordantie en programmatie Bij de omzetting van het huidig aanbod naar het toekomstig aanbod, zijn er twee belangrijke begrippen: Concordantie volgens concordantietabellen Programmatie: nieuwe regelgeving VOORBEELD 1e GRAAD HUIDIGE BENAMING TOEKOMSTIG BENAMING 2A Grieks-Latijn en 2A Latijn 2A Klassieke talen BVLJ Haarzorg en BVLJ Mode en BVLJ Verzorging-voeding 2B Maatschappij en welzijn
Matrix 2e en 3e graad Campusschool Domeinschool Verticale school Een school met ten minste twee studiedomeinen samen per graad (m.u.v. de eerste graad) en ten minste één studierichting uit elke finaliteit. Voor wat betreft de finaliteit doorstroom komen zowel domeinverschrijdende als domeingebonden studierichtingen in aanmerking. Domeinschool Een school met in elk ‘ingericht’ (sic) studiedomein van elke graad, met uitzondering van de eerste graad, ten minste één studierichting uit elke finaliteit. Voor wat betreft de finaliteit doorstroom komen zowel domeinverschrijdende als domeingebonden studierichtingen in aanmerking. Verticale school Is een school met studierichtingen binnen eenzelfde finaliteit en onderwijsvorm in zowel de tweede als derde graad.
BVR modernisering structuur en organisatie Inhoud van het uitvoeringsbesluit De basisopties in 2A en 2B Matrix 2e en 3e graad m.u.v. Se-n-Se Overgangs- en toelatingsvoorwaarden naar de 1e graad, binnen de 1e graad en naar de 2e graad en attestering Procedure screening studieaanbod Concordantietabellen huidig naar toekomstig studieaanbod Aantal aanbieders niche-basisopties en niche-studierichtingen
BuSO binnen de modernisering Opleidingsvorm 1 en 2: zijn opgenomen in de structuur van de matrix maar vallen buiten de ordening op basis van studiedomeinen, finaliteiten en onderwijsvormen Opleidingsvorm 3: inwerkingtreding vanaf 1 september 2020 te beginnen met de observatiefase. In de opleidingsfase, de kwalificatiefase en de facultatieve integratiefase worden opleidingen onderscheiden, die als finaliteit arbeidsmarkt hebben. Die opleidingen worden geordend in de matrix op basis van studiedomeinen. Opleidingsvorm 4 volgt volledig alle regelgevende bepalingen van het gewoon voltijds SO
Meer info Go! pro: http://pro.g-o.be/over-go/actuele-themas/modernisering-secundair-onderwijs Vlaamse kwalificatiestructuur (decreet VKS) https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14111 Beroepskwalificatiedatabank http://www.vlaamsekwalificatiestructuur.be/kwalificatiedatabank/
Visienota eerste graad SO
Visienota: krijtlijnen voor uitbouw (1) De visienota staat hier. Aansluiting BaO Focus op verwerven brede en stevige basisvorming Verkennen interesses/talenten + studiekeuzevaardigheid Meer eigenaarschap voor schoolteams, inspelen op professionaliteit leraren, ruimte voor innovatie Heterogene groepen (basisvorming organiseren los van keuzes in keuzegedeelte en van basisoptie)
Visienota: krijtlijnen voor uitbouw (2) Differentiatie (preventief en remediërend) structureel inbouwen Uitstel studiekeuze (geen voorafname op studiekeuze 2e graad) ‘proeven’ i.p.v. ‘kiezen’ Studiebekrachtiging eind 1e graad (incl. goed onderbouwd advies voor elke leerling) Geen beperking tot toegang basisopties 2e jaar Afspraken binnen SGR over inrichting studieaanbod (transparantie)
Eindtermen en leerplannen
Ontwerpdecreet eindtermen Reductie van het aantal eindtermen Geen VOET meer > opgenomen in ET Niet meer geordend volgens vakken maar volgens 16 sleutelcompetenties ET: competentiegericht en evalueerbaar ET: sober geformuleerd >< kennis geëxpliciteerd ET basisgeletterdheid te behalen op einde van de eerste graad op niveau van individuele leerling voor competenties in het Nederlands wiskundige competenties financiële competenties digitale competenties
Curriculumdossiers/leerplannen Alle onderwijsverstrekkers samen maken curriculumdossiers op niveau studierichting (voor eerste graad op niveau A- en B-stroom) ET worden hierin letterlijk overgenomen Toevoeging van differentiële doelen Toevoeging van studierichtingsspecifieke doelen (op basis van beroepskwalificaties voor dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit) Leerplannen zijn gebaseerd op curriculumdossier didactische cahiers via digitale tool aangeboden