Welke mogelijkheden biedt de nieuwe regelgeving voor duurzaam aanbesteden? Leen Van der Meeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Advertisements

Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Duurzame overheidsopdrachten 2011: integratie van economische, sociale en milieu aspecten in het aankoopproces.
Aanbesteding of Subsidie
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
POD maatschappelijke integratie
CROW heet u van harte welkom
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.

Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
3 oktober 2011 Peter Brouwer - social return 0 Social return.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Actualiteit Nederlandse jurisprudentie Selectie en gunning
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Globalisering H2.
22 Juni 2006http://socialeconomy.fgov.be 1 Sociale voorkeur en sociale uitvoeringsmodaliteiten in overheidsopdrachten Sébastien Pereau, Expert bij de cel.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Voorstelling van de catalogus
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Vlaams overleg Groenprojecten SST 17 september 04.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
alles over merk gekeurd
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
De Inspiratiedag Sociaal Ondernemen donderdag 26 mei 2016 Ir MAB bert baeyens.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Duurzaam aankopen van voeding en catering
Gewijzigde Aanbestedingswet
Aanbesteding jeugdteams
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Piet Van Schuylenbergh
Lokale Voedseldag Duurzaam aankopen: Fair Trade.
Juridische aspecten van duurzame overheidsopdrachten
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Duurzaam ondernemen.
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
SROI Stadswerk.
WORKSHOP SOCIAAL AANBESTEDEN “HORECA” Leuven/ Halle
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Welke mogelijkheden biedt de nieuwe regelgeving voor duurzaam aanbesteden? Leen Van der Meeren

Keurmerken en labels gebruiken in opdrachtdocumenten Overzicht Keurmerken en labels gebruiken in opdrachtdocumenten Introductie van levenscycluskost als gunningscriterium Sociale clausules: Milieu-, sociaal en arbeidsrecht en de Voorbehouden opdrachten Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Keurmerken: definitie Voordelen: eenvoud en zekerheid Art 2 Keurmerk: ieder document, certificaat of getuigschrift dat bevestigt dat de werken, producten, diensten, processen of procedures in kwestie aan bepaalde eisen voldoen Keurmerkeisen: de voorschriften waaraan de werken, producten, diensten, processen of procedures in kwestie moeten voldoen om het betrokken keurmerk te verkrijgen Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Keurmerken in de wet van 2006 Huidige wet: geen duurzaamheidseisen definiëren d.m.v. verwijzing naar keurmerk (in strijd met vrije mededinging) Wel: onderliggende keurmerkvereisten (+ keurmerken toelaten als bewijs) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Keurmerken in de nieuwe wet Nieuwe wet: art 54: concreet label of keurmerk voorschrijven ter definitie van bepaalde eisen Milieu-, sociale en andere keurmerken Technische specificaties, gunningscriteria en uitvoeringsvoorwaarden Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Keurmerken: voorwaarden Gelijkwaardige keurmerken en andere geschikte bewijsmiddelen ook aanvaarden Keurmerkeisen: objectief controleerbaar en niet-discriminerend + vastgesteld door derde partij (= onafhankelijke accreditatie) Open en transparant: toegankelijk en beschikbaar voor alle betrokkenen Proportioneel met het voorwerp van de opdracht (toegang KMO’s) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Keurmerken: regels en voorwaarden Alle keurmerkvereisten moeten verband houden met het voorwerp van de opdracht Voordeel: betreffende eisen moeten niet worden overgenomen in de opdrachtdocumenten, tenzij indien niet alle keurmerkeisen worden opgelegd indien keurmerk eisen stelt die geen verband hebben met voorwerp van de opdracht Art 54 §3: verplichte clausule Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Keurmerken: conclusie Positieve evolutie: wijzigingen zijn beperkt maar niet onbelangrijk Struikelblok: verband met voorwerp van de opdracht (wat met keurmerken met brede focus? ILO-conventies?) Soepele interpretatie nodig Nieuwe opportuniteiten maximaal te benutten Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Levenscycluskost als gunningscriterium Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Introductie ‘levenscycluskost’ Belangrijk nieuw uitgangspunt in de nieuwe richtlijn Past in huidige tendens om meer te denken in het licht van product-dienst combinaties, functionele bestekken, leasing, huurkoop, PPS-projecten, koppeling van langdurige onderhoudscontracten, … Milieu- en sociale aspecten mee in rekening brengen Vooruitgang in het definiëren van methoden tot het berekenen van levenscycluskosten Doelstelling is om aan te kopen tegen de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Definitie levenscyclus Art 2, 49° Levenscyclus: alle opeenvolgende en/of onderling verbonden stadia, waaronder uit te voeren onderzoek en ontwikkeling, productie, handel en handelsvoorwaarden, vervoer, gebruik en onderhoud, in het bestaan van het product of werk of het verlenen van een dienst, gaande van het verwerven van de grondstof of de opwekking van hulpbronnen tot de verwijdering, de opruiming en “end-of-service” fase of “end-of-utilisation”-fase; Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Art 80 ‘Economisch meest voordelige inschrijving’ Definitie EMVI Art 80 ‘Economisch meest voordelige inschrijving’ Hoe berekenen? Laagste prijs Kost (incl levenscycluskost) Beste prijs-kwaliteitsverhouding (waaronder milieu en sociale criteria) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Definitie Levenscycluskost Art 81: levenscycluskosten Kosten gedragen door de aanbestedende overheid (interne kosten) Kosten ivm verwerving Gebruikskosten Onderhoudskosten Einde levenscyclus kosten Kosten toegeschreven aan externe milieueffecten die verband houden met het product, de dienst of de werken gedurende de levenscyclus, mits de geldwaarde ervan kan worden bepaald en gecontroleerd Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Levenscycluskost berekenen Hoe berekenen? Gegevens en methode Voorwaarden raming externe milieueffecten Objectief controleerbare en niet-discriminerende criteria Toegankelijk Redelijke inspanningen Indien gemeenschappelijke methode verplicht is, dan wordt die toegepast (vb Richtlijn energiezuinige wegvoertuigen) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Art 15: voorbehouden opdrachten Sociale clausules Art 7: ondernemers zijn verplicht internationaal milieu-, sociaal en arbeidsrecht na te leven Art 65 (selectiecriteria) en art 68 (facultatieve uitsluitingsgronden): inschrijvers uitsluiten van deelname Art 15: voorbehouden opdrachten Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Voorbehouden opdracht Huidige wet (art 22) §1: toegang reserveren voor SWP’s of de uitvoering van de opdracht reserveren in het kader van programma’s voor beschermde arbeid §2: toegang reserveren voor sociale inschakelingsondernemingen (onder Eur drempel) Nieuwe wet (art 15) toegang voorbehouden aan SWP’s en aan ondernemers die de maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen tot doel hebben, of de uitvoering van deze opdrachten voorbehouden in het kader van programma’s voor beschermde arbeid Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Voorbehouden opdrachten Programma’s voor beschermde arbeid: Huidige wet: Meerderheid van de betrokken werknemers moeten personen met een handicap zijn Én moeten wegens de aard of de ernst van hun handicap geen beroepsactiviteit in normale omstandigheden kunnen uitoefenen Nieuwe wet: 30% van de betrokken werknemers moeten personen met een handicap zijn Vereiste dat ze geen beroepsactiviteit in normale omstandigheden kunnen uitoefenen weggevallen. Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018

Voorbehouden opdrachten Terminologie ‘sociale werkplaatsen’ vs ‘beschutte werkplaatsen’ vs ‘maatwerk’ vs ‘entreprises de travail adapté’ Focus op doel van de sociale onderneming: ondersteuning van sociale en beroepsmatige integratie of herintegratie van gehandicapten en ‘kansarmen’ Jongeren (-24j) en 50-plussers Moeilijk te plaatsen werkzoekenden Achtergestelde minderheden en maatschappelijk gemarginaliseerde groepen Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 24-11-2018