AFSTEMMINGSOVERLEG MAART 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Diverse aanbieders • Forum voor afstemming • Visie • Werkafspraken • Onderlinge warme doorverwijzing.
Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening Vzw Begeleid Wonen Leuven
VAPH Studiedag 17 juni 2013 Zorgvernieuwing
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
FLEXIBEL AANBOD MEERDERJARIGEN (FAM)
Voorstelling VAPH sector Provincie Antwerpen
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening (RTH)
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Nieuw ondersteuningsbeleid voor personen met een handicap
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Persoonsvolgende financiering Algemene infosessies november 2015.
Persoonsvolgende financiering
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
Nu al in de zorg?. Wat betekent de overgang voor de budgethouders PAB of PGB? Wat betekent de overgang voor de mensen in de voorzieningen? Persoonsvolgend.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Persoonsvolgende Financiering
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
INFOMOMENT - VANAF 1 JANUARI 2017 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING.
Workshop RTH – PVF - transitie
Thema-avond persoonsvolgende financiering
Zorgbemiddelingsvergadering
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Bijstandsorganisaties
PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF)
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
PVF: waar staan we vandaag Een overzicht.
Correcte PVB’s voor iedereen
Hoe komt ik aan een budget?
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Met welke middelen werken we?
Rechtstreeks toegankelijke hulp: hoe & wat?
Groot Forum 05/02/2018.
Rechtstreeks toegankelijke hulp
17 &19/06/ Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht.
AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018
AFSTEMMINGSOVERLEG MAART 2018
AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018
AFSTEMMINGSOVERLEG MAART 2018
Infodag onderwijs Welkom!
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Basisondersteunings- budget (BOB)
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Collectieve sessie Financieel plaatje.
17 &19/06/ Update PVF Het bos en de bomen Diane Serneels.
Toeleiding en ondersteuningsplanning
Nieuwe regelgeving VAPH Deel 2
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

AFSTEMMINGSOVERLEG MAART 2018 VAPH - team Vergunningen en Zorgplanning Bokrijk – zorgregio Genk 12 maart 2018

Welkom Welkom Doelstelling overleg Concrete, correcte informatie Cijfergegevens Regelgeving Intersectorale evoluties Gesprek over afstemming in de regio Interactief verhaal Geen beleidsevaluatie Vraagstelling mogelijk na elk thema Graag ook jullie feedback voor toekomstig afstemmingsoverleg

Agenda van het afstemmingsoverleg (1) Info en recente regelgeving Structuur VAPH en regionale werking Afstemming Intensieve bemiddeling Geïnterneerden Toekenningsgroep 5/7 – 7/7 Bewegingen in het ondersteuningslandschap Te verwachten evoluties Transitie ZIN Kortverblijf (nieuwe stijl) NAH

Agenda van het afstemmingsoverleg (2) Kerncijfers Aantallen terbeschikkingstellingen In vogelvlucht: prioriteitenlijsten en RTH Relevante evoluties in belendende sectoren en terugkoppeling lokaal sociaal beleid Uitwisseling en varia Agendapunten voor een volgend afstemmingsoverleg Kerncijfers: prioriteitenlijsten (juni 2018), RTH (oktober 2018) Uw suggesties naar te brengen thema’s

Deze onderwerpen behandelen we kort Prioritering en wachtlijst: meer in detail in volgende afstemmingsronde Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH): meer in de detail tijdens derde afstemmingsronde (oktober 2018) Transitie ZIN: alle details en techniciteit: zie afzonderlijke infosessies op 22, 23 en 28 maart te Brussel.

1 Info en regelgeving

Recente regelgeving Zie www.vaph.be > website voor voorzieningen > documenten en bedragen > infonota’s zorg Deadline cleaning data 2017 in de GIR (Geïntegreerde RegistratieTool) = 1/4/2018 (Infonota 19/1/2018): zowel voor MFC, RTH als voucher Mogelijkheden 5/7 - 7/7: zie een volgende dia BVR Geïnterneerden: zie daaropvolgende dia BVR Bemiddeling, afstemming en planning (in voorbereiding): zie de drie volgende subdelen TIP: abonneer u op de VAPH-nieuwsbrief: inschrijven via de website: https://www.vaph.be/nieuwsbrief/inschrijven

1.1 Inbedding regionale werking in de VAPH-structuur

Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH): drie afdelingen en een reeks horizontale diensten Afdeling 1: afdeling toeleiding en hulpmiddelen Bij de afdeling Toeleiding en Hulpmiddelen kunt u terecht voor de aanvraag van een persoonsvolgend budget (erkenning handicap, budgethoogte, prioriteitengroep of automatische toekenningsgroep) en voor de aanvraag en toekenning van hulpmiddelen voor de persoon met een handicap. Afdeling 2: afdeling dienstverlening budgethouder De afdeling Dienstverlening budgethouders stelt het persoonsvolgend budget ter beschikking en volgt de besteding van het budget op. De afdeling maakt ook de PAB-toekenningen op en ziet toe op de besteding ervan. Afdeling 3: afdeling financiering en zorgplanning De afdeling Financiering en Zorgplanning vergunt en financiert professionele organisaties en staat in voor overleg en afstemming over het regionaal zorgaanbod.

Team vergunningen en zorgplanning, een onderdeel van afdeling financiering en zorgplanning Afdeling financiering en zorgplanning (afdelingshoofd Jos Theunis) bestaat uit twee teams en ondersteuners: Team financiering (teamcoördinator Lies Peeters) Team vergunningen en zorgplanning (teamcoördinator Marc Sevenhant): Vergunningen (erkenningen@vaph.be) Dashboard globale planning Regionale werking afstemming@vaph.be bemiddeling@vaph.be: voor intensieve vormen van bemiddeling, enkel wanneer er met een persoonsvolgend budget (PVB) geen oplossing gevonden worden, ondanks onder andere hoogdrempelige bijstand Dashboard globale planning: Per kwartaal worden alle gegevens gemonitord om zicht te krijgen op het aantal resterende middelen voor de prioriteitengroepen. Dit kan door rekening te houden met de beschikbare middelen enerzijds (ub en uitstroom) en met de evoluties in de automatische toekenningsgroepen anderzijds

Regionale werking, een onderdeel van team vergunningen en zorgplanning Regionale werking: Janick Appelmans janick.appelmans@vaph.be 02 225 86 88 0475 24 24 78 Micheline De Gussem micheline.degussem@vaph.be 02 225 85 50 0473 95 41 04 Liesbet Maes liesbet.maes@vaph.be 02 225 84 57 0473 95 73 13 Catherine T’Joens catherine.tjoens@vaph.be 02 225 84 94 0470 19 19 29 Evi Vangeneugden evi.vangeneugden@vaph.be 02 225 85 20 0473 83 86 47 Petra Vanoppen petra.vanoppen@vaph.be 02 225 86 42 Met medewerking van Julie Brackx, Sarah De Prins, Tess Pype en Marc Sevenhant Voor administratieve wijzigingen inzake afstemming afstemming@vaph.be 02 225 85 53

1.2 Afstemming Ontwerpregelgeving Dus wat we vandaag vertellen is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Afstemming Afstemmingsoverleg: reglementair minstens één maal per jaar. In opstartfase werken we met drie overlegrondes per jaar. Vaste thema’s: zie de agenda + uw inbreng, zeker bij afstemming met belendende sectoren en lokaal sociaal beleid Beoogde periodes: maart, juni en oktober Ander overleg: team van regionale werking participeert binnen de mogelijkheden van de agenda. Eerste uitnodiging op basis van bestaande adreslijsten Voor vragen, opmerkingen en wijzigingen: afstemming@vaph.be

Indeling van afstemmingsoverleg = zorgregio’s, behalve in Oost-Vlaanderen (welzijnsregio’s) en Brussel (BROG) Wij gebruiken de zorgregio’s regionale stad (een indeling in kleinere zorgregio’s bestaat ook) Voor Limburg is regio Genk gelijk gebleven aan de regio zoals wij die binnen ROG-werking ook gebruikten. Onze oude regio’s Hasselt noord en Hasselt zuid zijn echter samengenomen tot zorgregio Hasselt. Maar wanneer we cijfers tonen, zullen we die wel nog uitsplitsen naar Hasselt noord en Hasselt zuid.

1.3 (Intensieve) bemiddeling Ontwerpregelgeving Dus wat we vandaag vertellen is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Concept van bemiddeling in een wereld van PVF Wat is bemiddeling? Met bemiddeling bedoelen wij het intensief zoeken naar een aangepaste handicapspecifieke ondersteuning voor personen met een persoonsvolgend budget (PVB) Doch in de praktijk zijn er twee groepen: Personen met een vraag naar ondersteuning zonder PVB Personen met een vraag naar ondersteuning mét PVB

Bemiddeling voor personen zonder PVB Kan iemand zonder (vraag naar) budget dan niet bemiddeld worden? Toch wel: Lokale samenwerkingsverbanden, al dan niet in kader van lokaal sociaal beleid Basis: 5 concentrische cirkels; gewoon waar het kan… Netwerk, reguliere diensten, DOP Belangrijke matchmakers: CAW, DMW van een mutualiteit, OCMW Als mogelijk onderdeel VAPH-ondersteuning: Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH): verantwoordelijkheid bij de erkende diensten Wegwijzer RTH-ondersteuning: https://cr.vaph.be/wegwijzer/rth

Bemiddeling voor personen met een PVB Regie in eigen handen (persoon, budgethouder (indien verschillend), netwerk) Bijstandsorganisatie (zie https://www.vaph.be/ondersteuning-op-maat/bijstand/info): laagdrempelige en intensieve bijstand: verplichte stap + geven informatie door via budgethoudersfiche Aanvraagformulier via post (op termijn bedoeling ook via mijnvaph.be) Beoordeling door VAPH (subteam regionale werking, binnen 4 weken)

Processchema intensieve bemiddeling

Bij goedkeuring bemiddelingsaanvraag 3 mogelijkheden: Casemanagement: bij vooral nood aan alternatieve beeldvorming, coaching van aanbieders, vorming en intervisie, het opzetten van samenwerking, eventueel nazorg Collectieve bemiddeling: vooral bij duidelijk beeld welk soort aanbod nodig Combinatie = casemanagement met meer actieve bijdrage vanuit VAPH

Casemanagement (1) Door consulentenwerking van provincie van woonplaats Brussel en Vlaams-Brabant samen Casemanagement met methodieken zoals gekend uit de eigen consulentenwerking zoals uit de opgedane ervaring van de projecten intensieve bemiddeling Indien tijdens het traject een collectief overleg (door de consulentenwerking) georganiseerd wordt, sluit het VAPH (maximaal) aan Consulentenwerkingen zijn in de meeste provincies de voorgaande jaren nauw betrokken geweest bij de projecten extra bemiddeling. Ze werken voor casemanagement met de eigen methodieken van consulentenwerking en van de ervaringen vanuit de projecten extra zorgbemiddeling. In Limburg was consulentenwerking zeer nauw betrokken, waardoor de continuïteit ook gewaarborgd is. Limburg: consulentenwerking Vuelta

Casemanagement (2) Indien na het casemanagement de benodigde ondersteuning duidelijk is, maar nog geen passend aanbod: aansluitend collectieve bemiddeling door VAPH (na invullen budgethoudersfiche) Blijft aanklampend werken Financiering: via cash-overeenkomst tenzij budget volledig ingezet: forfaitaire subsidiëring (VAPH-uitbreidingsbeleid 2018) Betaling casemanagement: vanuit PVB of indien PVB volledig ingezet is voor ondersteuning: via forfaitaire subsidiëring - vanuit het UB 2018) (25.000 euro per consulentenwerking per jaar)

Collectieve bemiddeling Basis = collectief bemiddelingsoverleg (voorzitterschap en secretariaat bij coördinator regionale werking VAPH) Aanwezige deelnemers: Budgethouder; Betrokken bijstandsorganisatie (verplicht); Vergunde zorgaanbieders uit de zorgregio die een passend aanbod kunnen bieden (verplicht); Vergunde zorgaanbieders buiten de zorgregio die een passend aanbod kunnen bieden; Andere (intersectorale) partners betrokken of nuttig in het traject. budgethoudersfiche ter voorbereiding van collectieve bemiddeling: wordt ingevuld door de bijstandsorganisatie of door de betrokken casemanager (indien consulentenwerking als casemanager betrokken is). bedoeling van de budgethoudersfiche is alle info over de ondersteuningsvraag te bundelen voor potentiële zorgaanbieders die zullen deelnemen aan het bemiddelingsoverleg. De werkwijze rond de organisatie van dit bemiddelingsoverleg, wordt momenteel uitgewerkt (bv. hoe zo efficiënt mogelijk de juiste organisaties rond de tafel brengen)

1.4 Geïnterneerden BVR geïnterneerden is goedgekeurd eind november 2017

BVR Geïnterneerden (1) Doelgroep handicapspecifieke ondersteuning binnen de gevangenismuren Geïnterneerde (en gedetineerde) personen met een (vermoeden van) handicap die in een penitentiaire inrichting verblijven, kunnen beroep doen op: RTH-ondersteuning (zowel binnen als buiten de gevangenis) Dagbesteding, overdracht van handicapspecifieke know-how & psycho-sociale begeleiding Dagbesteding krijgen via specifieke intramurale projecten Intramuraal = binnen de gevangenismuren (Ontgrendeld (Obra-Baken in Nieuwe Wandeling, Gent), Abagg (Zwart Goor in PI Merksplas) en O2 (Openluchtopvoeding in PI Antwerpen, Begijnenstraat))

BVR Geïnterneerden (2) Geïnterneerde personen met een erkende handicap die doorstromen vanuit de gevangenis, een FPC of andere mid-security setting (psychiatrie) kunnen terecht voor een tijdelijke directe financiering: in een forensische VAPH-unit: Limes (+ capaciteit in 2018 tot 20), Amanis en Itinera bij een VAPH – VZA (vergunde zorgaanbieder): Als aangewezen risico-profiel gezien inclusieve werking Daartoe uitgeruste andere VZA via een standaardovereenkomst Juridisch via invrijheidsstelling op proef in en reguliere setting waar de PMH kan meedraaien in de gewone dagelijkse werking; langdurig engagement ongeacht de budgethoogte na 6 maanden Te voorziene infrastructurele aanpassingen via VIPA en cofinanciering vanuit de federale overheid FPC = Forensisch psychiatrisch centrum (Gent, Antwerpen en op termijn ook Aalst) Limes (Sint-Ferdinand te PC Asster, Ziekeren, Sint-Truiden), Amanis (Zwart Goor te PC Bethanië, Zoersel), Itinera (Sint-Idesbald te PC Sint-Amandus, Beernem) Er dient verder afgesproken te worden in samenspraak met KBM, PSD, FPC en andere medium-security’s hoe de volgorde van uitstroom zal gebeuren uit de gevangenis, FPC of andere mid-security-setting Opname via IOP in een reguliere voorziening: eerste 6 ma forfaitair 87000€ in afwachting doorlopen toeleiding naar PVB Opname via IOP in een reguliere voorziening: risico-analyse is voorwaarde! Time-out ( terugvalbeleid) wordt ook meegenomen in de uitwerking van het BVR Toewijzing gaat via bespreking op casusniveau, maar gezien de beperkte capaciteit in personeel hiervoor zou centraal een aanmeldingspunt gecreëerd worden, analoog met de GI – werking bij de minderjarigen Voorwaarden instroom in de units: geïnterneerd, erkend als PMH, minimaal 1 dag verblijf FPC of gevangenis in de laatste 18 maanden; nood aan voltijds dag- en nacht opvang in setting met handicapspecfieke én forensische know-how; zelf woon- en leefkosten betalen

BVR Geïnterneerden (3) De middelen voor geïnterneerden worden voortaan als een apart budget gezien; de forensische VAPH-units houden we buiten PVF Diegenen die nu in de prioriteitengroepen staan, kunnen via een eenvoudige aanvraag instromen in een forensische VAPH-unit of bij een VZA (directe financiering) en kunnen dan in de loop van 6 maanden de nieuwe toeleiding doorlopen om een definitief budget te verwerven Aanvraagformulier online in nabije toekomst Statuut internering: hoe weten we het? Bij ophef naadloos naar een PVB Quid wie al eerder TBS kreeg? Uitdovend – intersectoraal monitoren

1.5 Toekenningsgroep 5/7 - 7/7 BVR principieel goedgekeurd Dus wat we vandaag vertellen is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Nieuwe toekenningsgroep 5/7 - 7/7 voor transitie ZIN-gebruikers Groot engagement (budgettair) Nieuwe, automatische toekenningsgroep Regelgeving nog niet definitief goedgekeurd aanvragen mogen wel al ingediend worden VOORWAARDEN: In 2016 gebruik maken van wonen- en dagopvang. Minstens 3,75 nachten en nog geen 7 nachten en 7 dagen aanwezig. 3. Langdurige nood aan meer ondersteuning

Nieuwe toekenningsgroep 5/7 - 7/7 voor transitie ZIN-gebruikers VERLOOP: 1. Onmiddellijk invullen aanvraagformulier en aan VAPH bezorgen 2. Binnen de 2 weken aanpassen individuele dienstverleningsovereenkomst (IDO) en registratie in de geïntegreerde registratietool (GIR) 3. 6 maanden onafgebroken effectief voltijds verblijf (7/7) 4. Ondersteuning dient geobjectiveerd. 5. Op basis van 7/7 verhoogd budget vanaf 7de maand 6 maanden begint te tellen vanaf indiening aanvraagformulier

Nieuwe toekenningsgroep 5/7 - 7/7 voor transitie ZIN-gebruikers OVERGANGSMAATREGEL: Periode van 6 maanden start na indiening aanvraagformulier MAAR uitzondering indien voor 31/12/2017 al verhoging naar 7 dagen en 7 nachten Volgens IDO OP 7 dagen, 7 nachten ingediend in 2017 MAAR budget kan niet eerder verhoogd worden dan bij indiening aanvraagformulier Normaal start de 6 maanden pas na het indienen van het aanvraagformulier maar hier bestaat 1 uitzondering op: Als personen kunnen aantonen obv de individuele dienstverleningsovereenkomst dat ze al voor 1 januari 2018 een verhoging van ondersteuning kregen naar 7d en 7n, dan kunnen ze een hoger budget krijgen vanaf de indiendatum van het aanvraagformulier ALS op dat moment al 6 maanden 7/7 ondersteuning gegeven is door de VZA. Anders gebeurt de verhoging vanaf het moment dat de 7/7 gestart is + 6 maanden. Bv. als ik op 1 januari een aanvraag heb ingediend en kan aantonen dat ik op 1 september 2017 al verhoogd ben naar 7/7, dan krijg ik het hogere PVB ter beschikking gesteld vanaf 1 maart 2018. Ik moet wel de toeleiding doorlopen hebben om zicht te krijgen op mijn geobjectiveerde BC, dus het BC zal met terugwerkende kracht ter beschikking gesteld worden.

1.6 Bewegingen in het ondersteuningslandschap

Op Vlaams niveau: 21 nieuwe vergunde zorgaanbieders Waarvan 2 met een Vlaamse werking: Aditi (Haacht) Brake-Out (Gent) Ter info: daarnaast 10-tal erkenningen voor wooninfrastructuur (in functie van verlaagde BTW en onroerende voorheffing) Ter info: inmiddels 33 geregistreerde groenezorginitiatieven 8 fusies in Vlaanderen, verschillende nog in de maak Aditi: een centrum voor advies, informatie en ondersteuning betreffende seksualiteit- en intimiteit voor personen met een beperking en het netwerk (familie, ondersteuners, begeleiders) Brake-Out is ontstaan vanuit vormingsorganisatie Konekt en richt zich op dagondersteuning via diverse workshops, netwerkondersteuning en individuele begeleiding om meer autonoom en zelfstandig de eigen plaats in de samenleving te ontdekken op basis van eigen talentontwikkeling en aanscherpen van vaardigheden. Wie zijn de al erkende WI? (wooninfrastructuur): West-Vlaanderen: De Bezaan (vanuit VZA Ithaka, Gistel), Inclusiemo (Brugge) Oost-Vlaanderen: Livinvest (vanuit VZA Zonnehoeve/Living+, Eke-Nazareth), ‘t Eigennest (vanuit VZA Eindelijk, Buggenhout), Ons Tehuis (vanuit VZA Heuvelheem), Abram Infra Opb (Sint-Niklaas) Antwerpen: Inclusief (vanuit VZA Openluchtopvoeding, Brasschaat), Casa di Mauro (Kontich-Waarloos), Escalante (Mortsel) Vlaams-Brabant en Brussel: Oak Tree Projects (Wilsele) Limburg: Inclusieinvest (vanuit VZA Stijn en verschillende andere) Groene zorg, VZA: zie https://www.vaph.be/adressen De initiatieven en adressen van de groenezorginitiatieven vind je terug op onze website.

Bewegingen in het Limburgse ondersteuningslandschap Nieuwe vergunde zorgaanbieders: Assjette (Hasselt, ZR Hasselt) De RegenbOog (Genk, ZR Genk, provinciale werking) Dienst Persoonlijke Assistent (DPA) vzw Stijn (Zonhoven, ZR Hasselt) Duizendschoon (As, ZR Genk) Assjette zorgt voor tewerkstelling en/of begeleiding van mensen met autisme met een normale begaafdheid met mogelijke doorstroom naar het normaal economisch circuit. De Regenboog ondersteunt kinderen, jongeren en volwassenen met een handicap bij het zoeken naar en de invulling van een dagbesteding. DPA: bestaande dienst onder vzw Stijn die personen met een PAB ondersteunden. Door hun erkenning als VZA zijn ze nu ook in de mogelijkheid om mensen via voucher te ondersteunen, wat een vraag van hun cliënten was. Op deze manier valt de administratie en bewijslast voor de cliënt weg Duizendschoon: zinvolle dagbesteding en pyschosociale begeleiding aanbieden aan personen vanaf 18 jaar met LMH of MMH.

2 Te verwachten evoluties

Transitie ZIN Continuïteit van ondersteuning Boven de grens (= gewicht 2): PVB. Bij identieke inzet: garantie van continuïteit Onder de grens: RTH-punten die toegevoegd zijn aan de capaciteit van de ondersteunende VZA(‘s) (en dus niet in afzonderlijke PVB gaan) Twee correctiefases: 2018: groep die het minst budget heeft kunnen krijgen tussen bestaande ondersteuning of die VZA met grootste kaasschaaf optrekken tot bepaald percentage 2019-2022 (ook van toepassing voor transitie PAB/PGB)

Kortverblijf Vroeger: logeren en kortverblijf Nu RTH, maar geen regeling voor kortverblijf bovenop PVB Daarom voor gebruikers uit transitie: kortverblijf via directe financiering middels RTH Aanpassing regelgeving RTH: gebruikers uit transitie kunnen aanvullen tot 60 dagen woonondersteuning, los van bestaande regelgeving RTH, maar binnen capaciteiten RTH (= vraagzijde) Daarnaast, aan de aanbodzijde: bijkomende (nieuwe) capaciteit uitgedrukt in RTH-punten Iedere VZA met RTH-capaciteit kan dit nieuwe kortverblijf aanbieden Stand van zaken regelgeving die zou moeten ingaan per 1/1/2018 Regelgeving is principieel goedgekeurd door Vlaamse Regering. Wordt nu advies Raad van State ingewonnen.

Directe financiering voorzieningen voor niet-aangeboren neurologische aandoening Voor wie? Voor personen met een acuut ontstane niet-aangeboren neurologische aandoening en een zeer grote ondersteuningsnood (7/7) Einde revalidatie en onmogelijk terug naar ‘huis’ geen alternatieven buiten VAPH: nood aan zeer intensieve handicapspecifieke ondersteuning Vroeger relatief vlotte doorstroom naar gespecialiseerde voorzieningen VOORSTEL, geen regelgeving

Directe financiering voorzieningen voor niet-aangeboren neurologische aandoening Voorstel uitgewerkt met stakeholders Beperkte capaciteit directe financiering In afwachting van terbeschikkingstelling PVB Capaciteit? investering van bijna 5 miljoen euro 2018: 30 plaatsen 2019: 27 plaatsen Stand van zaken: voorstel ligt voor bij adviesorganen VAPH, daarna op korte termijn vertalen in regelgeving. VOORSTEL, geen regelgeving

3 Kerncijfers

Budgettaire context en de grote aantallen (1) Jaarlijks budget VAPH: 1,4 miljard euro + voorziene uitbreiding budgettaire middelen deze regeerperiode: + 330 miljoen euro Daarmee kunnen ongeveer: 24.000 meerderjarigen gebruik maken van een persoonsvolgend budget 12.000 minderjarigen gebruik maken van het persoonlijke-assistentiebudget of van een multifunctioneel centrum of een combinatie daarvan 17.500 minder- en meerderjarigen gebruik maken van rechtstreeks toegankelijke hulp …

Budgettaire context en de grote aantallen (2) Daarmee kunnen ongeveer: … 55.000 minder- en meerderjarigen een tegemoetkoming krijgen voor hulpmiddelen en aanpassingen 15.000 minder- en meerderjarigen gebruik maken van een basisondersteuningsbudget 14.200 mensen wachten op een (hoger) budget. Vandaag maakt 4/5 onder hen in afwachting van de inlossing van hun vraag gebruik van een of meerdere vormen van handicapspecifieke ondersteuning (RTH, BOB, DOP, een PVB)

3.1 Terbeschikkingstellingen

Nieuwe terbeschikkingstellingen gedurende 2017 Procedure Regio Genk Provincie Limburg Vlaanderen Noodsituatie 5 48 318 (tijdelijk) PVB na nood 29 95 491 Maatschappelijke noodzaak 7 24 108 Spoedprocedure 4 15 110 Zorgcontinuïteit MFC 13 36 195 Zorgcontinuïteit PAB 1 Definitief PVB na transitie CRZ 2 8 43 Prioriteitengroepen 34 263 Totaal 74 261 1529 Totaal procentueel 4,84% 17,07% 100% Bevolkingspercentage 3,92% 13,31% *Nieuwe terbeschikkingstellingen gedurende 2017 in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel) Dit gaat over aantal terbeschikkingstellingen gedurende het gehele jaar. (dit zijn dus geen unieke rijksregisternummers, iemand kan meerdere terbeschikkingstellingen gekregen hebben in ‘17) noodsituatie (bv. plots wegvallen van uw netwerk) (tijdelijke) noodsituatie: is optelling van tijdelijke na noodsituatie en de definitieve na noodsituatie spoedprocedure (bij een snel degeneratieve aandoening) maatschappelijke noodzaak (bv. wanneer sprake is van misbruik of ernstige verwaarlozing) Definitief pvb na transitie crz: het aantal personen met een handicap die na een toekenning vanuit pg of mano en het doorlopen van de toeleiding een aangepast budget gekregen hebben. TBS nov 2016 en febr 2017: moesten binnen het jaar toeleidingsproc doorlopen om definitieve BC te kennen. ZC 2017: van 1994 of vroeger en in MFC 263 PVB’s in PG’en (= 15% van beschikbare middelen PVB 2017): 80% in PG1, 5% in PG2, 15% in PG3 Opmerking: het bevolkingspercentage is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest)

Aantal overlijdens in 2017 De meeste terbeschikkingstellingen lopen over erg lange periodes, vaak tot het levenseinde. Om schikkingen te treffen voor verloning van assistenten en ander personeel kunnen bij cash tot drie maanden na het overlijden, bij voucher tot twee maanden na het overlijden kosten ingediend worden. Overlijdens Regio Genk Provincie Limburg Vlaanderen Overlijdens in 2017 13 63 462 Totaal procentueel 2,81% 13,64% 100% Bevolkingspercentage 3,92% 13,31% *Aantal overlijdens gedurende 2017 in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel) Opmerking: het bevolkingspercentage is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest)

Transitie ZIN: aantal omzettingen naar PVB en RTH Regio Genk Provincie Limburg Vlaanderen Aantal omzettingen naar nRTH 856 2981 21673 Aantal omzettingen naar RTH 74 174 1833 Totaal aantal omzettingen 930 3155 23506 Totaal procentueel 3,96% 13,42% 100% Bevolkingspercentage 3,92% 13,31% *Aantal omzettingen ikv transitie ZIN obv de foto 31/12/16 in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel) Aantal terbeschikkingstellingen op 1 januari 2018 (unieke personen) TBS Regio Genk Provincie Limburg Vlaanderen Aantal TBS op 01/01/'18 983 3400 24179 Totaal procentueel 4,07% 14,06% 100% Bevolkingspercentage 3,92% 13,31% *Aantal PVB’s op 1 januari ‘18 in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel) Opmerking: het bevolkingspercentage is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest)

3.2 RTH

Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening evolutie capaciteit 2016 - 2017 Regio-indeling op basis van administratieve zetel van RTH-dienst Stijging owv omzetting thuisbegeleiding naar RTH, transitie ZiN, uitbreidingsbeleid 2017 (+10.820 punten) TH Erkende capaciteit RTH Genk Provincie Limburg Vlaanderen 2016 288,48 1662,87 14093,53 2017 753,90 7241,32 63042,12 stijging 161% 335% 347% De grote stijgingen in capaciteit hebben vooral te maken met de capaciteit thuisbegeleiding die omgezet is naar RTH. In mindere mate met de uitbreiding van RTH-punten via het uitbreidingsbeleid in 2017 en een nog kleiner aandeel van capaciteit nRTH die via de transitie ZiN naar RTH is omgezet. UB 2017: 10.820 personeelspunten RTH bij voor Vlaanderen. In de tabel zie je de erkende capaciteit van uw regio voor 2016 en 2017. Ook nu zijn we binnen het VAPH volop bezig met nieuwe erkenningsbesluiten RTH op te maken en te versturen. Een heel aantal diensten hebben dit nieuwe besluit al gekregen, anderen nog niet. Omdat het nog niet voor alle diensten bekend is wat hun capaciteit voor 2018 zal zijn, hebben wij er voor gekozen om 2018 nog niet in de tabel mee op te nemen. Dit zal zeker later dit jaar aan bod komen in het afstemmingsoverleg. Voor een goed begrip van de cijfers: een stijging van 100% betekent een verdubbeling van capaciteit. Noot voor de collega’s: in de tabel staat de capaciteit per zorgregio, behalve voor Limburg en Oost-Vlaanderen waar de verdeling per zorgregieregio staat. *Erkende capaciteit RTH in 2016, 2017 in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel)

Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening 2017 % aangeboden functies Genk Provincie Limburg Vlaanderen Ambulant 11,54% 5,42% 7,21% Mobiel 46,95% 77,94% 79,50% Dagopvang 38,70% 12,75% 8,61% Verblijf 2,81% 1,29% 1,63% Groepsbgl 0,00% 1,98% 1,87% Outreach 0,63% 1,18% Totaal 100% * Percentage gepresteerde punten RTH per ondersteuningsfunctie tov totaal gepresteerde punten RTH in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel) Opmerking: de cijfers voor Vlaanderen zijn hier met inbegrip van Brussel. Deze tabel toont de verdeling per regio over de verschillende ondersteuningsfuncties: hoeveel van de RTH-punten zijn er ingezet voor de verschillende ondersteuningsfuncties? We tonen deze resultaten enkel per regio (niet per individuele RTH-dienst), omdat we deze cijfers voor 2017 niet betrouwbaar genoeg vinden, gezien alle veranderingen en onduidelijkheden die de transitie-oefening met zich meebracht in 2017, waardoor diensten ook niet steeds op de hoogte waren van hoeveel RTH-punten ze effectief moesten presteren. In het afstemmingsoverleg van oktober zullen we dit wel uitspitten naar de individuele diensten. We merken in heel Vlaanderen dat in 2017 de trend van de voorbije jaren wordt verdergezet: RTH wordt vooral in de vorm van mobiele begeleiding aangeboden, gevolgd door dagopvang en ambulante begeleiding. In onze regio is echter in 2017 zowel een grote inzet voor mobiele begeleiding als voor dagopvang geweest, gevolgd door ambulante begeleiding. Noot voor collega’s: percentages per functie zijn berekend door te kijken naar de effectief gepresteerde punten voor een bepaalde functie en dit af te zetten tegen het totaal aantal gepresteerde punten in die regio. Hierbij zijn alle RTH-diensten voor die regio samengenomen.

Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening 2018 Volgende afstemmingsoverleg (juni + oktober): nadere focus op RTH - rapportage per dienst in de regio erkende capaciteit 01/01/2018 (! Belang van de 35 personeelspunten) % reeds geregistreerd in 2018 aangeboden functies Belang van goede registratie in de GIR Suggesties voor verdere bespreking zijn welkom In juni zullen we de erkende capaciteit per dienst brengen, zodat we als regio zicht krijgen op welke diensten het minimum van 35 ptn reeds hebben en welke nog niet. In oktober zullen we de focus leggen op de gepresteerde punten (stand van zaken).

3.3 Prioriteitenlijsten

Prioriteitenlijsten op 1 januari 2018 Prioriteitengroep Regio Genk Provincie Limburg Vlaanderen PG 1 63 213 848 PG 2 26 91 492 PG 3 649 2100 12914 Totaal aantal wachtenden 738 2404 14254 Totaal procentueel 5,18% 16,87% 100% Bevolkingspercentage 3,92% 13,31% *Aantal wachtenden per prioriteitengroep op 1 januari ‘18 in de regio, provincie en Vlaanderen (cijfers incl. Brussel) Aantal wachtenden in de prioriteitengroepen op 1 januari ‘18. Opmerking: het bevolkingspercentage is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest)

4 Evoluties in belendende sectoren en lokaal sociaal beleid

Evoluties in belendende sectoren en lokaal sociaal beleid Belang van uw inbreng

5 Uitwisseling en varia

Uitwisseling Afspraken Focus op de regio Geen evaluatie van het beleid Welke dingen zijn specifiek voor onze regio? Waar hebben we als regio een impact? Welke (intersectorale) partners kunnen we betrekken? Waar kunnen we als regio het verschil maken voor de personen met een handicap in onze regio? Geen evaluatie van het beleid Overleg kan enkel beperkte signaalfunctie hebben Hiervoor zijn andere kanalen voorhanden

6 Agendapunten voor volgend afstemmingsoverleg

Gepland afstemmingsoverleg in onze regio en provincie Zorgregio Genk: donderdag 14 juni 2018 (9u30-12u00) Hengelhoef maandag 8 oktober 2018 (9u30-12u00) Hengelhoef Zorgregio Hasselt: maandag 4 juni 2018 (9u30-12u00) Hengelhoef donderdag 18 oktober 2018 (9u30-12u00) Hengelhoef

Agendapunten voor volgend afstemmingsoverleg Kerncijfers: prioriteitenlijsten (juni 2018), RTH (oktober 2018) Uw suggesties (nu of via afstemming@vaph.be) Ter info: vanuit regionale werking (afstemming@vaph.be) kunnen tijdig bezorgde uitnodigingen voor inhoudelijke studiedagen regionaal gemeld worden. Voor vragen over de behandelde materies, tenzij anders vermeld: afstemming@vaph.be Dank voor uw aandacht