De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Correcte PVB’s voor iedereen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Correcte PVB’s voor iedereen"— Transcript van de presentatie:

1 Correcte PVB’s voor iedereen
Diane Serneels sectorcoördinator OPH Antwerpen, 27 november 2017

2 Remember 2016: het transitieplan
BVR juni 2016 (informatief 2016/76) Geen jarenlange stapsgewijze invoering: datum X 1 januari 2017 Transitie geënt op nieuw systeem: zorggebruik en zorgzwaarte Voorzieningen zelf de gegevens aanleveren Budgetneutraal: dus kaasschaaf Sectorale kaasschaaf: herverdelen middelen over de sector

3 Remember 2016: de realiteit
BVR transitie aangepast december 2016 ( informatief 2016/135) Operatie ging niet door zoals gepland: inschalingen soms systematisch te hoog of te laag, grote afwijkingen doorgegeven zorggebruik, resultaat leidde tot -40% +40 % Verdeling van de “eigen historische puntenpot “ per voorziening Elke voorziening zijn eigen kaasschaaf!

4 Deze werf is nog steeds in uitvoering
- Juiste berekening historische puntenpot inclusief de convenanten is pas gebeurd: brieven voorzieningen 17/11/2017 Punten die mensen in hun voucher kregen op 1/1/2017 waren dus nog niet correct Verdeling op basis van “foto” 31/3/2016

5 Deze werf is nog steeds in uitvoering
In- en uitstroom 1/4/ /12/2016 in verwerking Te weinig instroom: middelen naar uitbreidingsbeleid Teveel instroom: aangeven wie PVB krijgt en wie niet, zorgcontinuïteit bieden Wij blijven pleiten voor perspectief voor wie daardoor geen PVB krijgt Nieuwe IDO 31/3/2018

6 Ongelijke behandeling cliënten
Groot ongenoegen! Ook Raad van State schreef : “een dergelijke regeling houdt het risico in dat gebruikers die zich in dezelfde situatie bevinden verschillend worden behandeld op grond van de financiële situatie van de voorziening, die het resultaat is van het oude ondersteuningssysteem. De vraag rijst of deze verschillende behandeling van gelijke situaties te verenigen is met het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel “ Alsnog correctie in vooruitzicht gesteld en vastgelegd in mozaïek BVR (informatief 2017/25) Taskforce moet opnieuw aan de slag In de achtergrond: lopend proces bij de Raad van State

7 Het nieuwe plan taskforce: naar correcte budgetten
Historische ongelijkheid rechttrekken: plan gaat veel verder dan wat mozaïek besluit voorstelde (back-office correcties) Gelijke behandeling van alle cliënten uit de transitie op een redelijk termijn Gelijke behandeling tussen bestaande cliënten en nieuwe instromers Datum Z Niet budgetneutraal, geen herverdeling

8 Politiek akkoord over plan
(zie informatief 2017/89, informatief 2017/119) Fase 1: gedeeltelijke correctie in 2018 waar de kloof het grootst is tussen beschikbare punten en ingeschatte punten Fase 2: In 2019 t.e.m grondige herziening van alle PVB’s van transitiecliënten (gespreid over 4 jaar) Tussen de 2 fasen: Koppeling B/P waarden aan de budgetcategorieën Interne coherentie van de budgetcategorieën Eventueel bijsturing van het ZZI Technische werkgroep bereidt dit nu voor: hoever kunnen we realistisch bijsturen tussen de 2 fasen, bv. al of niet al verdere differentiatie in B waarden

9 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 1
Met welke middelen? Uit ontwerpnota Vlareg : er worden hiervoor extra middelen voorzien (ongeveer 25 miljoen euro), niet uit het uitbreidingsbeleid en niet uit reguliere uitstroom : 10 mio vanaf 2019 vanuit de algemene middelen (VIA5) Taks shift Bijkomende middelen sociale maribel Protocol nodig tussen de sociale partners en het VAPH. Fase 1 wordt uitgevoerd als de “oppuntstelling van dit protocol geformaliseerd is” Besprekingen momenteel lopend

10 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 1
Doel: budgetten aanpassen in voorzieningen met grootste kloof Zuiver ambulante voorzieningen niet in fase 1 (motivatie: 100% pr/pn) Voorzieningen waar aantal beschikbare zorggebonden punten kleiner is dan 85% van de ingeschatte zorggebonden punten (kaasschaaf groter dan 15%) 73 voorzieningen met cliënten

11 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 1
Ernstige vragen bij doorgegeven zorggebruik (in vgl met FAM registratie 2015): uit de selectie voor fase 1 Grote verschillen tussen doorgegeven B/P waarden en controle-inschalingen: wel weerhouden, maar opnieuw eerst aan bod in fase 2 Al wie in fase 1 verhoging krijgt, wordt ook meegenomen in fase 2 Budgetten worden verhoogd tot minstens 85% van de ingeschatte zorggebonden punten en maximum 87%. Het percentage hangt af van de beschikbare middelen Verhoging van de budgetten met ingang van 1 juli 2018

12 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 2
Met welke middelen? Gebeurt door compensatie in plus en min in de aanpassing van de budgetten. Als nodig blijkt zullen middelen reguliere uitstroom aangesproken worden.

13 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2
De PVB’s van alle personen die op 31/12/2016 gebruik maakten van de FAM of thuisbegeleiding (dus ook de instromers tussen 1/4/2016 en 31/12/2016, die een budget kregen) + van alle ex-PAB’ers en PGB’ers worden op punt gesteld Ongeveer personen Dus in plus of in min ! Als deze personen inmiddels de procedure tot herziening van hun budget zouden hebben doorlopen en effectief een ander budget ter beschikking hebben gekregen, dan worden ze niet meer meegenomen in fase 2 Dus ook niet de cliënten die een budget voor 7/7 zullen gekregen hebben (cfr infra)

14 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 2
Tussen 1/1/2019 en 31/12/2022 Wie eerst? Cliënten van vroegere diensten zelfstandig wonen Cliënten van voorzieningen met grote afwijkingen in zorggebruik (die uit fase 1 waren geweerd) Cliënten van voorzieningen met groot verschil tussen B/P waarden en controle-inschalingen) Cliënten uit voorzieningen waar de beschikbare zorggebonden punten minstens 14% hoger is dan de ingeschatte zorggebonden punten

15 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2
Voor de andere gebruikers van FAM/Thuisbegeleiding datum van instroom als criterium, laatste instromers eerst Bij ex-PAB en ex-PGB idem dito, laatste toekenning eerst In ‘cohortes’ verdeeld over de jaren

16 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2
Het budget wordt bepaald zoals bij de nieuwe instromers volgens het toeleidingsbesluit, maar er wordt geen OP opgesteld (Functies/frequenties en zorgzwaarte leidt tot gewichten en budgetcategorieën) Het zorggebruik ( uitgedrukt in ondersteuningsfuncties en frequenties) en de zorgzwaarte (uitgedrukt in B en P waarden) zal worden vastgesteld door “externe professionele deskundigen, opgeleid en aangestuurd door het VAPH”. In ministerieel besluit wordt nog vastgelegd hoe (oa. moment of periode van zorggebruik, hoe bepaling van zorgzwaarte)

17 Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2
- Gewijzigd budget wordt toegewezen en meegedeeld. Het wordt toegekend (“binnen de grenzen van de begroting” ) op 1 juli of 1 januari volgend op de toewijzing Als tussen datum van toewijzen en toekennen minder dan 3 maand zit, toekenning op 1 juli of 1 januari daaropvolgend (dus tijdig weten ingeval budget daalt) Als de budgetcategorie lager is dan de vroegere punten, wordt toch zorgcontinuïteit geboden door de zorgaanbieder (dezelfde functies en frequenties als op 31/12/2016) Zorgcontinuïteit wordt niet gegarandeerd als de IDO op vraag van de persoon zelf is opgezegd of gewijzigd sinds 31 december 2016

18 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
- Dit vervangt de vroegere bepalingen in het mozaïekbesluit Voor wie? Enkel transitiecliënten die op 31/12/2016 in de FAM waren en gebruik maakten van woonondersteuning en dagondersteuning De IDO voorzag minstens 3,75 nachten per week woonondersteuning Wanneer deze cliënten permanent nood hebben aan 7 dagen op 7 woon- en dagondersteuning, kunnen ze aanpassing van hun budget krijgen (geen tussenstappen, ineens naar 7/7)

19 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
Hoe ? De persoon moet een aanvraag indienen Een aanvraag omvat een aanvraagformulier (dus geen OP) en een multidisciplinair verslag (MDV) Zo’n MDV omvat de objectivering van de nood aan ondersteuning op basis van de vraag (ZZI) en budgetcategorie Vanaf de datum dat aanvraagformulier is bezorgd wordt “onafgebroken effectief gebruik gemaakt” van 7/7 woon en dagondersteuning

20 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
In nota Vlareg : doelstelling van de maatregel bewaken, enkel voor wie het echt nodig is! Uitzonderlijk een aantal dagen bij familie verblijven, of deelnemen aan vakanties of omwille van ziekte opgenomen worden in ziekenhuis of andere voorziening kan wel. De geest van de voorwaarde is duidelijk Na doorlopen procedure tot herziening wordt budget aangepast naar budget voor 7/7 volgens de vastgestelde zorgzwaarte

21 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
Het juiste budget wordt automatisch ter beschikking gesteld nadat de zes maanden onafgebroken verblijf voorbij zijn De zes maanden beginnen te lopen vanaf het indienen van het aanvraagformulier Als de procedure niet tijdig doorlopen is, toch beschikbaar na zes maanden, retro-actief

22 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
De vergunde zorgaanbieder biedt vanaf het indienen van aanvraag 7/7 woon- en dagondersteuning (dus zes maanden zonder verhoging van het budget) Binnen de 2 weken na indienen aanvraagformulier wordt de IDO aangepast en geregistreerd VAPH kan ter staving van onafgebroken effectief gebruik vragen om aan te tonen dat financiële bijdragen of woon- en leefkosten voor 7/7 worden betaald BVR gaat in op 1/1/2018

23 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
- Voorziene overgangsmaatregel (voor dezelfde doelgroep) : Je hebt een aanvraag tot herziening budget ingediend na 31/7/2017 Het OP vermeldt de nood aan 7/7 De vergunde zorgaanbieder toont aan dat hij al zes maanden 7/7 heeft geboden De aanvrager dient het aanvraagformulier in

24 In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7
Dan wordt het budget aangepast vanaf de datum van het aanvraagformulier als het VAPH een beslissing tot toewijzing budget heeft genomen en als de periode van 6 maanden onafgebroken effectief gebruik voorbij is. Als periode van 6 maanden nog niet voorbij is op moment van indienen aanvraagformulier of VAPH heeft nog niet beslist ? dan terbeschikkingstelling als de 6 maand voorbij is.

25 Kostprijs?? - De maatregel heeft geen einddatum, ook niet na fase 2 !
Dus enkel gebruik maken als echt nodig is, niet vroeger Men raamt op 4 miljoen euro in 2018 en 2019 Zal worden gemonitord!


Download ppt "Correcte PVB’s voor iedereen"

Verwante presentaties


Ads door Google