Verkoopt en handelt verkoop af Hoofdstuk 8 Winkelformule
1 Handel en distributie 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5 Geld beheren 6 Service en klachten 7 Marktsegmentatie 8 Winkelformule 9 Retailmix
Een winkelformule bestaat uit drie onderdelen Hoofdstuk 8 Winkelformule Een winkelformule bestaat uit drie onderdelen De doelmarkt De positie op de doelmarkt Het assortiment Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.3 Bezit basiskennis van winkelformules, punt 1 (winkelformule: begrip, onderdelen).
De doelmarkt Imago Klantbehoeften Hoofdstuk 8 Winkelformule De doelmarkt Imago Klantbehoeften De winkelier past zich aan de klantbehoeften aan Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.3 Bezit basiskennis van winkelformules, punt 1 (winkelformule: begrip, onderdelen).
Marktpositie? Hoge marktpositie Gemiddelde marktpositie Hoofdstuk 8 Winkelformule Marktpositie? Hoge marktpositie Gemiddelde marktpositie Lage marktpositie Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.3 Bezit basiskennis van winkelformules, punt 1 (winkelformule: begrip, onderdelen).
Belangrijk voor een bepaalde marktpositie Hoofdstuk 8 Winkelformule Belangrijk voor een bepaalde marktpositie De wensen van de doelgroep Het beeld dat de doelgroep heeft van de winkelformule (belangrijk dat de winkelformule duidelijk is!) Het beeld dat de doelgroep heeft van de concurrent Vijf manieren om de marktpositie te verbeteren Stem je producten en diensten beter op de vraag af Kies voor een andere benadering van je doelgroep Richt je op een nieuwe doelgroep Leer van je concurrenten Zoek samenwerkingspartners in de markt Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.3 Bezit basiskennis van winkelformules, punt 1 (winkelformule: begrip, onderdelen) en punt 2 (noodzaak duidelijke winkelformule).
Hoofdstuk 8 Winkelformule Concurrentieanalyse
USP (Unique selling point) Hoofdstuk 8 Winkelformule USP (Unique selling point)
Soorten goederen Convenience goods Shopping goods Specialty goods Hoofdstuk 8 Winkelformule Soorten goederen Convenience goods Shopping goods Specialty goods Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.3 Bezit basiskennis van winkelformules, punt 5 (eisen aan een assortiment in relatie tot de winkelformule)
Verkoopsystemen Zelfbediening – klant doet haast alles zelf Hoofdstuk 8 Winkelformule Verkoopsystemen Zelfbediening – klant doet haast alles zelf Geen al te hoge eisen aan het personeel Bediening – klant wordt persoonlijk geholpen Hoge eisen aan artikelkennis en commerciële en communicatieve vaardigheden personeel Zelfkeuze – klant doet het zelf óf wordt bediend Klant verwacht wel deskundig personeel met actieve opstelling Semi-zelfbediening – klant kan deel zelf pakken en wordt voor een deel bediend. Advies van de verkoper speelt belangrijke rol Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.3 Bezit basiskennis van winkelformules, punt 4 (relatie tussen personeel en winkelformule).
Klanten persoonlijk benaderen op webshop door: Hoofdstuk 8 Winkelformule Klanten persoonlijk benaderen op webshop door: Een warm welkom De juiste taal Soortgelijke producten weergeven Database van klanten Aanbiedingen via social media.