Levenskunst voor pubers Bram Tenhaeff & Tina Canter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Filosofie Op HAVO en VWO.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Mijn gegevens op het web!?
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French.
Vmbo Helicon Eindhoven
Lesgeven en begeleiden
Onderwijs en kinderarbeid
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Wet inburgering Heleen Veringa
Sociale media op school
 Eerste indruk klas van de mentor  Eerste indrukken van ouders  Bevorderingsnorm (zie dia’s)  Profielkeuzebegeleiding (zie dia’s)  Maatschappelijke.
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Dinsdag 18 maart 2014 Voorlichtingsavond 3M
VAKOVERSTIJGENDE REFLECTIE EN ZELFADVIES TRIMESTER DRIE NAAM: KLAS: TOEKOMSTBEELD, Teken of schrijf je toekomst in de bol hiernaast, denk aan.
Levenskunst voor pubers Is reflectie goed voor pubers?
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Samenvatting Havo 5.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Digitaal literair lezen – doen we het al? Een eerste inventarisatie van het digitale literaire leesgedrag onder de Nederlandse bevolking Niels Bakker,
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Introductie ICT ICT Introductie.
Liefde en relaties.
Maatschappij Wetenschappen
De mayonaisepot en de koffie
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Sociale Media Naam: Sara Camara School: Grotius College Klas: J1A
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Het maken van een PWS.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Informatieavond profielkeuze V
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Basisstof 2 In je vrije tijd.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

Levenskunst voor pubers Bram Tenhaeff & Tina Canter DE APENCULTUUR Levenskunst voor pubers Bram Tenhaeff & Tina Canter Feb 2018

MODERNE MEDIA EN LEREN DRIE VRAGEN OVER GEWOONTES BIJ LEREN 1 BIJ HOEVEEL VAKKEN HEB JE EEN SCHRIFT WAARIN JE SERIEUS AANTEKENINGEN MAAKT? TEL ALSJEBLIEFT: Ne, Fr, Du, En, Ak, Gs, Ec, MO, Wi, Na, Sk, Bio 2 BEN JE TEVREDEN OVER DE WIJZE WAAROP JE AANTE-KENINGEN MAAKT VAN DE THEORIELESSEN OP SCHOOL? Ja, Nee, er kan wel wat beter, namelijk: 3 ONDERZOEK AAN DE UNIVERSITEIT LEERT DAT STUDENTEN DIE AANTEKENINGEN MAKEN IN EEN SCHRIFT IPV OP HUN LAPTOP EEN PUNT HOGER SCOREN OP TENTAMENS. Hoe ZOU DAT KOMEN? GEEF HEIROP COMMENTAAR SVP.

MODERNE MEDIA EN SCHOOL EEN VRAAG OVER TIJDSBESTEDING HOEVEEL UUR BESTEDEN KINDEREN VAN 12 TOT 16 IN WESTERSE LANDEN DAGELIJKS AAN MODERNE MEDIA? 2 EN HOEVEEL UUR DAGELIJKS AAN SCHOOL? 8 uur 4 uur LEVENSKUNST Onderdeel van de praktischE filosofie: A Hoe moet ik mijn leven inrichten B Wat zijn voor mij goede gewoontes?

VOORLOPIGE IDEEEN GROOTSTE DEEL VAN DIE 6 UUR MOETEN WE AFBLIJVEN ruimte voor spel pubers met hun identiteit ICT-WERELD ENIGE ECHT VRIJE, EIGEN RUIMTE pubers met volle agenda’s en meekijkende ouders en leraren DIGITALE INBOORLINGEN X IMMIGRANTEN sommige pubers zijn goede ICT-ers, veel pubers zijn erg zwak KINDEREN LEZEN NIET MINDER MAAR MEER andere geletterdheid verspreiden als school Nieuw leren: TERUGKEER VAN DE AMATEUR buiten school in informele netwerken DIGITALE ZELFREFLECIE OP SCHOOL (1e en 4e klas) commentaar mentor, ouders, leraren

OPZET APENCULTUUR INLEIDING les 1 6 A Identiteit B Hersenen C Goede gewoontes VRAGEN RONDOM MODERNE MEDIA 16 A Vrij of gedwongen? Les 2 B Samen of alleen? Les 3 C Kiezen of denken? Les 4 D Kennis of mening? Les 5 E kiezen of denken? Les 6 OPDRACHTEN 40 A Mijn computer en ik: opstellen schrijven B Wat zegt de wetenschap: lezen en vertellen CONCLUSIES BRONNEN WOORDENLIJST

VRIJ OF GEDWONGEN?

SAMEN OF ALLEEN?

KIEZEN OF DENKEN?

ETNOGRAFEN

DIGITALE ZELFPORTRETTEN VERPLICHTE REFLECTIE IN 4HV jaarlijks schrijven 120 ll’n 2000 woorden over zichzelf BEANTWOORDEN FEITELIJKE VRAGEN wat doe je zoal op het net? Hoeveel uur? Wat? Met wie? BEANTWOORDEN WaARDERENDE VRAGEN Is wat je op het net doet GOED voor je? Voor je studie? MEIDEN VAAK nogal ONZEKER  burnout Jongens soms weinig reflectief  onderpresteren

LES 1 IDENTITEIT BEINVLOEDEN: MAG DAT? reflectie www.digitaalzelfportret.nl/ GEMOPPER, NIEUWE SPEELTJES, NIEUW GEMOPPER DIGITAALZELFPORTRET, APENCULTUUR, LEVENSKUNST IDENTITEIT: WORDEN WIE JE BENT GROTE EN KLEINE IDENTITEIT ARISTOTELES: ATHIEK VAN GOEDE GEWOONTES PLATO: BELANG VAN INZICHT

LES 2 LEELINGEN EN NODERNE MEDIA GELOVERS SKEPTICI NIEUWE DINGEN PRES 1 STINE JENSEN DUS IK BEN PRES 2 KLEREN MAKEN DE MAN PRES 3 GENERATIE EINSTEIN DIG ZELF PORTRET OPDRACHT 123

LES 3 VRIJ OF GEDWONGEN? PUBERS EN HUN APPARAATJES: VRIJHEID OF DWANG? NATUURWETTEN VERSUS REGELS SKinnER BIJGELOOF BIJ DE DUIF DETERMINISME OF KEUZEVRIJHEID LEVENSKUNST: DE PLICHT WAT VAN JE LEVEN TE MAKEN STATUS VAN REGELS: PLEIDOOI VOOR ZELFDWANG SPITZER: DIGITALE DEMENTIE VALKENBURG: BEELDSCHERMKINDEREN SKINNER: BIJGELOOF DUIF OPDRACHT 4: VRIJH OF GEDWONGEN

LES 4 SAMEN OF ALLEEN? CATFISHING WAT IS VRIENDSCHAP? PRIVACY: WARREN EN BRANDEIS PRIVACY OPGEREKT: IS DAT ERG? THE CIRCLE VAN DAVE EGGERS CARR OVER VRIJHEID STINE JENSEN: DAG VRIEND PRIIVACY IN DE KRANT OPDRACHT 5 SAMEN OF ALLEEN?

LES 5 KENNIS OF MENING? KENNIS IS MACHT, MARGREET, IK VINDT PLATO’s REDENEREN ARISTOTELES WAARNEMEN Wetenschappelijke revolutie Web van Waan en wijsheid Plato: mythe van de grot Keen: @cultuur Carr: DE KERK VAN GOOGLE Opdracht 5 kennis of mening

LES 6 KIEZEN OF DENKEN? Hersenspul en hersenfuncties Twee soorten cognitieve activiteit Op school vooral denken Het ondiepe Pubers Het boek? Gevaren internet? Denken veranderd? Opdracht 7 kiezen of denken?

EINDE