Taalvaardigheid is geen doel op zich! vooruitgang door vernieuwend werkgeven Taalvaardigheid is geen doel op zich! Utrecht, 26 januari 2017 - Piet Vessies
Van Ø-contact tot communicatie … … dit vraagt om een interactieve polyvocale veranderaanpak op het niveau van de betekenislaag waar nieuwe werkelijkheidsconstructries kunnen ontstaan! … … de breedte AWVN-focus taalvaardigheid Lezen Schrijven Rekenen Spreken voor praktische beroepen LEF
Wat hebben werkgevers nodig? I) lezen • formulieren • takenkaarten, werkroosters • instructies, procedures, protocollen • handleidingen • memo’s, mededelingen, notulen • algemene informatie over het bedrijf • studieteksten II) schrijven • logboek, overdracht, rapportage • formulieren invullen • afvinken formulieren en kaarten • aantekeningen maken III) rekenen • aflezen en intoetsen van getallen • tellen • optellen • werken met data IV) spreken afstemming collega’s werkoverleg vereist & Wat hebben werkgevers nodig? bedrijfsbelang verhogen van bevlogenheid vakmanschap betrokkenheid arbeidsverhoudingen klanttevredenheid veiligheid gezondheid productiviteit kwaliteit flexibiliteit in- en externe mobiliteit Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
meedoen ontwikkelen flexibiliseren Gezond oud worden Afwisseling Plezier Inkomen Work-life balance meedoen Wat kan ik (nog meer) leren? formeel – informeel hét Leven-Lang-Leren verbreden - verdiepen werkend leren ontwikkelen ken Wat kan ik nog meer? wil flexibiliseren de wereld is in beweging
tijdloosleren = taalvaardigheid https://www.kennisnet.nl/artikel/alles-wat-je-moet-weten-over-21e-eeuwse-vaardigheden/
capaciteit kwaliteit flexibiliteit Behoefte werkorganisatie: voldoende én gekwalificeerde én flexibele medewerkers capaciteit kwaliteit flexibiliteit de wereld is in beweging
opdracht: samen creatief worden KT + LT ruimte bieden voor ontwikkeling ruimte bieden voor flexibiliteit ruimte bieden voor meedoen (inclusief organiseren) door top én middelmanagement in woord én daad capaciteit kwaliteit flexibiliteit bedrijf “it takes two to tango” werkende ruimte nemen voor ontwikkeling samen voor de klant vakmanschap Meedoen in de organisatie door alle werkenden ontwikkelen meedoen flexibiliseren opdracht: samen creatief worden KT + LT
Taalvaardigheid is meer dan 10 leiding-gevende thuis collega’s bedrijf leercultuur 70 – 20 – 10 leren
leiding-gevende collega’s bedrijf leercultuur Wat heb jij de afgelopen week gedaan? Wat heb jij de afgelopen week geleerd? Wat ga jij de komende week anders doen? Wat heb jij de afgelopen week anders gedaan? Wat heb jij aan anderen geleerd? … … …
& Verwondering Iedereen is overtuigd van de noodzaak; Er zijn heel veel goede bedoelingen; Er zijn heel veel instrumenten als taalmeters, etc.; Er zijn heel veel organisaties, initiatieven, aanjagers, aanbieders, begeleiders, ministeriële aandacht … … … ; Er zijn heel veel mooie en succesvolle voorbeelden; Minder taalvaardig over het algemeen minder scholing dus goedkoper voor de samenleving; RAS 2012 – 2016 2791 taaltrajecten ruim 300 schrijftrajecten Kosten € 5.650.000,= per traject: € 1.800,= En toch nog steeds is 11,9% van de beroepsbevolking niet taalvaardig (ECBO april 2014 – laaggeletterdheid in kaart)
Actie ! https://www.youtube.com/watch?v=V09qTYDgzN0
Piet Vessies m 06 - 53 31 89 66 e vessies@awvn.nl