Poortwachtersbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Workshop Handelingsgericht werken
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De kern van het arrangeren
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Dyslexiemarkt Voortgezet Onderwijs Regio West-Friesland 14 maart 2007
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Wat is passend onderwijs?
Herstructurering Sociaal Domein
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Preventie en toeleiding naar dyslexiezorg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Toezicht Wmo Toezicht WMO
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Poortwachtersbijeenkomst
Regiobijeenkomst De nieuwe huisstijl In de huisstijl wordt het samengaan van NRD en KD zichtbaar in het lintje!!
Transcript van de presentatie:

Poortwachtersbijeenkomst 5-2-2018 De nieuwe huisstijl In de huisstijl wordt het samengaan van NRD en KD zichtbaar in het lintje!!

Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Agenda Welkom Voorstellen Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Nieuwe ontwikkelingen bij het NKD Zie Nieuwsbrief

Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Agenda Welkom Voorstellen Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Nieuwe ontwikkelingen bij het NKD Zie Nieuwsbrief

Vanaf 1 januari 2017 tot nu Invulling van de organisatie en het bureau Bestuur Marijke van Grafhorst, voorzitter Johan Rozendaal, vicevoorzitter Henny Sikken, penningmeester Wike Lijs-Spek, bestuurslid Chris Struiksma, bestuurslid Bestuurlijke Adviesraad Dyslexie – BARD Marijke van Grafhorst, voorzitter Remco Reij, secretaris Boukje Toering, secretaris Thalita Boumans Dennis de Graaff Annet Homburg Joyce Jongeneelen-de Leeuw Annemarie Kaptein Jolanda Roelfsema Fons van Waterschoot Ilse Welp Jan Wilgenhof Wike Lijs, toehoorder vanuit het bestuur Wetenschappelijke Adviesraad Dyslexie – WARD Jurgen Tijms, voorzitter Elise de Bree Patty Gerretsen Peter de Jong Eveline Krikhaar Ellen Loykens Barend Spijkers Wim Tops Ludo Verhoeven Chris Struiksma, toehoorder vanuit het bestuur Kwaliteitscommissie Thalita Boumans Patty Gerretsen Annet Homburg Koen Kieneker Meta van der Meijden Annemarieke Slaghekke Barend Spijkers

Voorstellen Wie ben je, met welke achtergrond zit je hier? Hoe is de poortwachter bij jou in de regio georganiseerd en welke bijdrage heb je?

Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Agenda Welkom Voorstellen Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Nieuwe ontwikkelingen bij het NKD Zie Nieuwsbrief

Handreiking en richtlijn “Invulling zorgniveau 2 en 3 bij een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie” Richtlijn ‘Omgaan met doublure bij EED’

Leesprobleem of dyslexie? Goed leesonderwijs (100%) Extra hulp van de leerkracht en ouders (25%) Speciale hulp op school en thuis (10%) EED-zorg (3,6%) Leesprobleem of dyslexie? Niveau 4 Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1

Handreiking Beschrijft wat verwacht wordt van scholen om de hardnekkigheid en achterstand aan te tonen op ondersteuningsniveau 2 en 3 op procesniveau en inhoudsniveau Geschreven door een werkgroep vanuit NKD-BARD (aanbieders, samenwerkingsverband, EN, onderwijsveld), voorgelegd aan OCW Doelgroepen: - Scholen (leerkrachten, RT-ers en IB-ers) - SWV’s (vertaalslag basisondersteuning) - Zorgaanbieders (toetsen dossier en pre-advies) - Besturen (beoordelen kwaliteit basisondersteuning) - Gemeenten (toetsing dossier, monitoren kwaliteit van zorg)

Stapelen Ondersteuningsniveau 1 Ondersteuningsniveau 1+2

Sleutelbegrippen Normatief en suggesties: Aan de hand van de normatieve criteria kunnen scholen zelf bepalen of de aanpak die zij inzetten voldoet voor het betreffende zorgniveau Beredeneerd aanbod: Er is omschreven wat de normatieve criteria voor deze hulp zijn op niveau 2 en 3, maar het is de taak en verantwoordelijkheid van de leerkracht (eventueel in samenwerking met de intern begeleider) een weloverwogen, beredeneerd aanbod voor de leerling samen te stellen Transparant en navolgbaar: Bij het beschrijven van de geboden hulp gaat het er nadrukkelijk om dat de gemaakte, inhoudelijke keuzes navolgbaar en transparant worden verantwoord. Het gaat daarbij om welke aanpak gekozen wordt, waarom en wat het verwachte resultaat is. Het gebruikte materiaal staat ten dienste aan die keuzes

Vragen over de handreiking

Richtlijn doublure Uitgangspunt: Prestaties leerling worden vergeleken met leeftijdgenoten Hoe? Ruwe scores omzetten naar vaardigheidsscore

Een vaardigheidsscore op basis van de afname van de ene toets mag bij doublure worden beoordeeld tegen de normtabel van een toetsmoment een jaar later. Dat mag, omdat alle LVS-spellingtoetsen dezelfde onderliggende spellingvaardigheid meten. De conclusie dat het laten doubleren een effectieve maatregel is geweest, kan alleen getrokken worden als een leerling in de normtabel van zijn (didactische) leeftijdgenoten een of twee niveaus gestegen is.

Vragen over de richtlijn

Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Agenda Welkom Voorstellen Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit Nieuwe ontwikkelingen bij het NKD Zie Nieuwsbrief

Placematopdracht - Hoe wil je de kwaliteit van jouw functie als poortwachter borgen en verbeteren? - Wat heb je daarvoor nodig?

Placemat Noteer eerst voor jezelf Delen in de tafelgroep Gezamenlijk 1 belangrijk punt Ophalen in de hele groep

Voorstellen aan elkaar Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Agenda Welkom Voorstellen aan elkaar Handreiking ondersteuningsniveau 2 en 3 Kwaliteit en Borging poortwachter Nieuwe ontwikkelingen & Informatiepunt dyslexie Zie Nieuwsbrief

Ontwikkeling van een brede vakinhoudelijke richtlijn Dyslexie Proactieve afstemming tussen onderwijs en zorg is meer dan informatie-uitwisseling 2016-02-10 Rambam Aanleiding Van meet af aan hebben de beroepsverenigingen NVO en NIP en KD samen opgetrokken. In de prezi dyslexie, kader voor onderwijs en zorg geven we schematische aan wat bij dyslexiezorg in onderwijs en vergoede zorg de kaders voor onderwijs en zorg zijn. Dit om de kwaliteit en doelmatigheid te verbeteren zodat leerlingen die de diagnose dyslexie of ernstige enkelvoudige dyslexie hebben de juiste ondersteuning krijgen in het funderend onderwijs. En om het misbruik van de bestaande regelingen terug te dringen en een eind te maken aan het hoge aantal dyslexieverklaringen in het voortgezet onderwijs. Een brede vakinhoudelijke richtlijn voor dyslexie

Stimuleringsprogramma informatiepunt dyslexie Ontwikkeling van het programma Preventie & Integrale aanpak Dyslexie & Hulpmiddelen onderwijs Doelstellingen Alle basisscholen in Nederland nemen beleid van preventie van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie op in hun leesonderwijs. Alle scholen stellen voor primair en voortgezet onderwijs adequate compenserende (software)voorzieningen beschikbaar aan leerlingen met hardnekkige lees- en/of spellingproblemen   De onderdelen 1. www.informatiepuntdyslexie.nl 2. Collegetour met inspirerende Meetups in 152 samenwerkingsverbanden 3. Informatie vanuit het Masterplan, inclusief hulpmiddelen worden opgenomen op nieuwe web­site en aangevuld met e-consult gericht op toepassen van protocol Masterplan Samenwerking Vereniging Balans, Expertisecentrum Nederlands (EN), Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD), Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs het (LBBO), Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT), Vereniging netwerk leidinggevenden passend onderwijs en Stichting Dyslexie Nederland (SDN)