Vakdidactiek 2 Doelen van het vak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Leswijzer Nieuwsbegrip
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Goed voorbereid naar de Pabo!
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
TRENDS 2014 Hafida
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Thema Roos van Leary in de klas
Een tijdlijn maken met ICT
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Creatief schrijven.
Dide Breuer.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Drama Reflectie Jennie van Baalen
LOB Waar ben je trots op?.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Havo-examen nascholing 2017
Didactiek Lesformulier.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op Innovaties
Inspelen op Innovaties
Social media Wat deel je wel en niet?.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 2 Doelen van het vak Hanneke Tuithof h.tuithof@uu.nl

Vakdidactiek bijeenkomst 2 Welkom en programma Hoe ging kennismaking op school? Terugblik ontwikkelingen vak Leer- en lesdoelen Voorbeelden van een instap Opbouw van een les Volgende keer op 20 maart

Doelen Je weet welke factoren een rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van het huidige schoolvak geschiedenis Je kunt beknopt aangeven wat de onderdelen van het huidige schoolvak geschiedenis zijn Je kunt een relatie leggen tussen de doelen vanuit de overheid en jouw eigen visie/lesdoelen Je kent voorbeelden van een instap Je kunt je voorbereiden op thema van 20 maart

Vragen over programma vakdidactiek Cursuswijzer Handboek vakdidactiek Arie Wilschut tweede druk 2013! Informatie en artikelen in een dropbox www.uu.nl/geschiedenisendidactiek en @hanneketuithof Bij afwezigheid afmelden bij h.tuithof@uu.nl

Vanaf 2001 voorstel tien tijdvakken

Culturele Canon Politiek heeft behoefte aan een canon die omschrijft wat een Nederlandse burger moet weten In 2005-2006 schrijft cie van Oostrom een Culturele Canon met vijftig vensters https://www.entoen.nu/

Van historische vaardigheden naar historisch redeneren

Terugblik verhaal ontwikkeling schoolvak Heb je gehoord wat je wilde weten? Hoe sluit het verhaal van vorige keer aan op de stukken die je hebt gelezen? Welke factoren spelen een rol in de ontwikkeling van het schoolvak geschiedenis?

Waar of niet waar? Leerlingen krijgen in Nederland voornamelijk vaderlandse en westerse geschiedenis Examenonderwerpen op vmbo zijn hetzelfde als voor havo-vwo Het schoolvak Geschiedenis kent drie pijlers namelijk de tijdvakken, historisch redeneren en de Canonvensters. Op mijn school zijn ze heel bewust bezig met het ontwikkelen van historische redeneren

Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding wetenschappelijk denken Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis

Wat vind jij belangrijk voor het schoolvak geschiedenis

Leerdoelen en lesdoelen Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht) Leerdoelen en lesdoelen

Voorwerpen

History teachers https://www.youtube.com/channel/UCAiABuhVSM ZJMqyv4Ur5XqA

Welke instappen kun je bedenken?

Lesopbouw Instap/start (terugkijken, doelen, vooruit kijken) Informatie geven Verwerken van informatie Afsluiting (afronden, terugkijken, vooruit kijken)

Volgende keer 20 maart 13.15 Leerlingen vragen stellen over hun motivatie en het leren bij het vak geschiedenis (groepje of klas) Lezen AW H 3 leren van leerlingen en H 11 par 1 - 3