Vakdidactiek 2 Doelen van het vak Hanneke Tuithof h.tuithof@uu.nl
Vakdidactiek bijeenkomst 2 Welkom en programma Hoe ging kennismaking op school? Terugblik ontwikkelingen vak Leer- en lesdoelen Voorbeelden van een instap Opbouw van een les Volgende keer op 20 maart
Doelen Je weet welke factoren een rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van het huidige schoolvak geschiedenis Je kunt beknopt aangeven wat de onderdelen van het huidige schoolvak geschiedenis zijn Je kunt een relatie leggen tussen de doelen vanuit de overheid en jouw eigen visie/lesdoelen Je kent voorbeelden van een instap Je kunt je voorbereiden op thema van 20 maart
Vragen over programma vakdidactiek Cursuswijzer Handboek vakdidactiek Arie Wilschut tweede druk 2013! Informatie en artikelen in een dropbox www.uu.nl/geschiedenisendidactiek en @hanneketuithof Bij afwezigheid afmelden bij h.tuithof@uu.nl
Vanaf 2001 voorstel tien tijdvakken
Culturele Canon Politiek heeft behoefte aan een canon die omschrijft wat een Nederlandse burger moet weten In 2005-2006 schrijft cie van Oostrom een Culturele Canon met vijftig vensters https://www.entoen.nu/
Van historische vaardigheden naar historisch redeneren
Terugblik verhaal ontwikkeling schoolvak Heb je gehoord wat je wilde weten? Hoe sluit het verhaal van vorige keer aan op de stukken die je hebt gelezen? Welke factoren spelen een rol in de ontwikkeling van het schoolvak geschiedenis?
Waar of niet waar? Leerlingen krijgen in Nederland voornamelijk vaderlandse en westerse geschiedenis Examenonderwerpen op vmbo zijn hetzelfde als voor havo-vwo Het schoolvak Geschiedenis kent drie pijlers namelijk de tijdvakken, historisch redeneren en de Canonvensters. Op mijn school zijn ze heel bewust bezig met het ontwikkelen van historische redeneren
Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding wetenschappelijk denken Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis
Wat vind jij belangrijk voor het schoolvak geschiedenis
Leerdoelen en lesdoelen Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht) Leerdoelen en lesdoelen
Voorwerpen
History teachers https://www.youtube.com/channel/UCAiABuhVSM ZJMqyv4Ur5XqA
Welke instappen kun je bedenken?
Lesopbouw Instap/start (terugkijken, doelen, vooruit kijken) Informatie geven Verwerken van informatie Afsluiting (afronden, terugkijken, vooruit kijken)
Volgende keer 20 maart 13.15 Leerlingen vragen stellen over hun motivatie en het leren bij het vak geschiedenis (groepje of klas) Lezen AW H 3 leren van leerlingen en H 11 par 1 - 3