Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
Advertisements

Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
De psychologie van communicatie
Communicatief gedrag + / -
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Informatie avond nieuwe leden 12 juni 2013
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wat willen we vandaag doen?
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Betrokkenheid op de werkvloer
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Waarom dit literatuuronderzoek?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
De Rode Knop van Viattence
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
De kracht van positief opvoeden
5 belangrijke punten EHBO
Een werkvergunning invullen
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De 5 frustraties van teamwork
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Burgerschap Samenwerkend leren
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Vergadering Personeelsdienst
HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3.
Feedback Integratieset H3SE Module TCG 5.3.
#Goldenrules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Februari 2018.
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Praat eens met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.
Stop card – Praktijkoefening Documentatie
De psychosociale risico's
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken in een arbeidsorganisatie
Afsluiting van het algemene gemeenschappelijke deel
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Omgaan met verschillen
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek Integratieset H3SE Module TCG 4.2

DOELSTELLINGEN VAN DE MODULE Aan het einde van deze module: begrijpt u de toegevoegde waarde van het werken in teamverband (collectief t.o.v. individueel); begrijpt u waarom het belangrijk is om twijfels over de veiligheid te uiten; begrijpt u het belang van de behandeling van de HSE-component tijdens het jaargesprek en kunt u het verband leggen met de elementen van het HSE-beleid. Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

VIDEO: De collectieve kracht Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Pluspunten van het werken in teamverband De teamdimensie, “de collectieve kracht”, is een hoeksteen van de veiligheid. Kracht van de solidariteit. Verschillende ervaringen. Verschillende kennis. Belang van een nieuwe zienswijze. Samen zijn we sterker Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

VIDEO: Conformeren aan de groep Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Beïnvloedende factoren Het individuele gedrag kan binnen een groep door verschillende factoren worden beïnvloed: Druk van de collega's. Streven naar erkenning van de collega's. De wens om op de anderen indruk te maken. Contractuele druk op de contractanten. Culturele druk (de chef heeft altijd gelijk). ... Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

workshop Instructie: “Stel een lijst op van problemen die voort kunnen vloeien uit de neiging om de beslissingen van de groep te volgen, zelfs als deze beslissing niet juist lijkt.” Werk per tweetal (10 minuten). Presentatie door een tweetal. Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

De risico's van het groepseffect Niets zeggen of geen vragen stellen in geval van twijfel kan riskant zijn: Als u gelijk hebt, wordt iets belangrijks over het hoofd gezien. U blijft overtuigd dat de genomen beslissing niet zal werken. Er ontstaat een fenomeen van toegevend gedrag. Het is absoluut noodzakelijk dat alle teamleden de beslissingen die de leidinggevenden nemen, volledig begrijpen voordat met het werk wordt begonnen. Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

De apen hebben snel geleerd om van de ladder af te blijven! Het banaanexperiment Vijf apen zijn in een kooi geplaatst en bovenin is een banaan opgehangen (buiten bereik). In de kooi is een ladder aanwezig die toegang geeft tot de banaan. Elke keer als een aap probeert om op de ladder te klimmen, worden alle apen met koud water besproeid. De apen hebben snel geleerd om van de ladder af te blijven! University of Wisconsin – Madison Ref.: Dr. H. Harlow Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Het banaanexperiment Een van de 'ervaren apen' wordt vervangen door een nieuwe aap die nog niet heeft geleerd hoe het in de kooi toegaat. De nieuwe aap wil meteen de ladder op klimmen om de banaan te pakken. University of Wisconsin – Madison Ref.: Dr. H. Harlow Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Het banaanexperiment Zodra deze aap probeert om op de ladder te klimmen, vrezen de andere apen een koude douche en verhinderen hem om de ladder op te gaan. De conclusie is dat het dus niet nodig is om de nieuwe aap een koude douche te geven om hem te laten accepteren dat hij de ladder niet mag gebruiken en de banaan maar moet vergeten. University of Wisconsin – Madison Ref.: Dr. H. Harlow Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Het banaanexperiment Eén voor één worden de vijf originele apen (die de koude douche hebben gehad) vervangen. Het scenario wordt met elke nieuwe aap herhaald, totdat er geen enkele aap over is die de douche heeft meegemaakt. University of Wisconsin – Madison Ref.: Dr. H. Harlow Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Het banaanexperiment Daarna wordt een van de apen van de 'tweede generatie' op zijn beurt vervangen en het scenario herhaalt zich opnieuw. Zonder rechtstreeks de reden te kennen waarom de ladder niet moet worden gebruikt, zijn alle apen een 'bewaker van de regel' geworden. University of Wisconsin – Madison Ref.: Dr. H. Harlow Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Het banaanexperiment Dit kunnen wij het 'collectief bewustzijn' noemen, oftewel “zo hebben wij het altijd gedaan”, “zo doen wij dat hier”. In onze mensenwereld zijn de resultaten hetzelfde: De verspreiding van slechte gewoontes, de negatieve conditionering en de onderdrukking van elke twijfel kunnen zeer frustrerend zijn voor iedereen die een positieve verandering wil invoeren, vooral als het een gedragswijziging betreft. Het groepseffect kan positieve consequenties hebben, met name voor de inachtneming van de elementaire veiligheidsregels. Maar wanneer door het groepseffect een onjuist gedrag is overgenomen, is het erg moeilijk om de tendens te keren, omdat het nemen van initiatieven ten gunste van de veiligheid wordt gezien als het in twijfel trekken van de onuitgesproken norm. University of Wisconsin – Madison Ref.: Dr. H. Harlow Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

STARTVERGADERING Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Dit verwachten wij van de manager: Associeer de verwachtingen met praktijksituaties De daad bij het woord voegen. Een echte feedback geven op de besloten acties. Aanmoedigen om in geval van een riskante situatie te waarschuwen. Luisteren naar contractanten en personeelsvertegenwoordigers. De discussie openen over tegenstrijdigheden tussen de voorschriften en de instructies. Iedereen zich laten uitspreken. Altijd opheldering geven als iemand twijfelt. Een beslissing nemen in situaties die een arbitrage vereisen. Bij het definiëren van de taken de realiteit in het veld in acht nemen. Luisteren naar zijn team Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Dit verwachten wij van iedereen: Betrokkenheid van iedereen Elke twijfel over een situatie uitspreken/melden. De opmerkingen van uw collega's respecteren. Onregelmatigheden/afwijkingen altijd melden. Voorschriften/procedures opstellen en verbeteren. Feedback. Als u twijfels hebt, laat dit dan altijd weten. Als u zwijgt over een belangrijk risico, maakt dat u niet tot een held, zelfs als het ongeval zich niet voordoet. Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Het individuele jaargesprek en de H3SE Wat is de bedoeling van een individueel jaargesprek? Is het H3SE-thema geïntegreerd in het jaargesprek? Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2

Jaargesprek en H3SE-resultaat De H3SE-doelstelling van het jaargesprek: de H3SE-resultaten van iedereen ontwikkelen. De realisatie van de individuele H3SE-doelstellingen draagt bij aan het H3SE-resultaat van Total. Voorbeelden van individuele H3SE-doelstellingen in relatie tot de H3SE-doelstellingen van de groep: … Zie bladzijde 5 van de brochure Integratieset H3SE – TCG 4.2 – Teamwerk, relatie hiërarchie/jaargesprek – V2