Idensys pilot Rotterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Advertisements

Inleiding instructie MijnSmile
Informatiebeveiliging
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Digitale Studiemaatjes
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Voordelen van elektronische facturering Marcel Spoelstra Accountantskantoor Spoelstra & Scherer 12 april 2011.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
2011 Instant reporting | pagina 1 van x eHerkenning Stephanie Kamkes.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
voor iedere ondernemer
Digitaal mei 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Visie informatievoorziening
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
EDO-Platform 12 mei 2015 Innovatielabs.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Workshop Berichtenbox voor Bedrijven
Wetgeving digitale overheid (GDI)
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
RDA Toelichting op Remote Document Authentication
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Workshop Fondsenwerving. Programma : Gerda Wessels: Subsidievormen CultuurSchakel 19.45Michel Nivard/Corien Bosch: - Wat is Fonds 1818? - Waar moet.
EHerkenning en Federatie Menno Gresnigt (GCOS) 28 november 2011 Stand van zaken toegang tot GCOS.
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS.
EID stelsel NL Inkoppertje?. Hun schade bedroeg ruim 350 miljoen euro. Sinds 2007 gaat het om een schade van opgeteld 2,8 miljard. Dat blijkt uit.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
HET CENTRALE SECURITY PLATFORM GUARDIAN360 IS EEN ONDERDEEL VAN DE INTERMAX GROEP.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Digitale Overheid en gebruik van DigiD
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Maak uw digitale dienstverlening eIDAS proof
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Identificatie- en Authenticatiesafari
Toekomstige veranderingen:
Vooroeververdediging Afsluitdijk
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
Introductie eID juni 2017.
POP3.
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
Direct Juridische aspecten
Cliëntenraad Sociaal Domein
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Kadernota sociaal domein
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Open Data gemeente Nijmegen
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Idensys pilot Rotterdam September 2016 Marco Smit Even voorstellen. Probeer vandaag de praktische kant te belichten. In oktober 2014 kreeg ik de opdracht op dit project te leiden. Er is van alles gebeurd in de tussentijd. We zijn nu 8 maanden verder. Waar moet je allemaal aan denken?

multi middelen strategie Europa-proof; eIDAS compliant Waarom Idensys multi middelen strategie Europa-proof; eIDAS compliant Hoogste betrouwbaarheidsniveau beschikbaar Gebruik in publiek- en straks ook bedrijfsdomein Wat doet Rotterdam en waarom 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Veilig inloggen?  Betrouwbaarheidsniveaus Gerelateerd aan STORK standaard 1 – inloggen op basis van een mail waarin een link is opgenomen. 2 – inloggen met gebruikersnaam + wachtwoord 3 – gebruik maken van een middel dat fysiek is uitgegeven door een ‘betrouwbare instantie’ 4 – toegang m.b.v. certificaten of tokens Er ontstaan momenteel modellen die hiervan afwijken https://www.forumstandaardisatie.nl/fileadmin/os/publicaties/HR_Betrouwbaarheidsniveaus_v3__2014_.pdf 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Overzicht middelen en stelsels DIGID (voorziening) Momenteel het middel voor overheidsdienstverlening aan burgers Mogelijkheid inloggen met gebruikersnaam + ww Aanvullend is 2-way authentication mogelijk middels SMS toegezonden code 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Overzicht middelen en stelsels Pilot Publiek Middel Pilot loopt bij onze collega’s in Den Haag Ca 500 deelnemers, onderverdeeld in een aantal specifieke doelgroepen, waaronder studenten, ambtenaren en WMO-klanten. Traject tot juni, daarna evaluatie, belangrijkste motivatie voor Den Haag is het ontdekken van de extra handelingen voor aanvrager en balie. 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Overzicht middelen en stelsels iDIN (Banken ID) (stelsel) Iedere bank heeft zijn eigen voorziening Moet voldoen aan ‘eigen’ wetgeving Pilot iDIN  m.b.v. bankmiddelen online identificeren 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Overzicht middelen en stelsels eHerkenning / Idensys (stelsel) 1 oplossing (koppelvlak), 2 merken eHerkenning: beproefde oplossing in het bedrijfsdomein Idensys: pilots in het publiek domein (burgers, consumenten) Publiek-private governance en samenwerking: toezicht door de overheid (EZ), private erkende leveranciers verzorgen de identificatieprocedures 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Overzicht middelen en stelsels eIDAS (Europese verordening) EU-verordening over het grensoverschrijdend gebruik van elektronische identificatiemiddelen en vertrouwensdiensten tussen de lidstaten van de Europese Unie Wordt in 2018 verplicht voor overheidsdienstverleners eIDAS wordt in Nederland geïmplementeerd via het stelsel eHerkenning/Idensys; aansluiten op stelsel is aansluiten op Europa! 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Waarom Idensys? Hoe werkt Idensys? Veilige digitale dienstverlening begint bij een betrouwbare elektronische identiteit Om een transactie op een zorgvuldige wijze te kunnen uitvoeren moet de identiteit van degene die zaken doet met een organisatie met optimale zekerheid kunnen worden vastgesteld; de gebruiker moet beschikken over een betrouwbare elektronische identiteit.    Samenleving vraagt om een hoger betrouwbaarheidsniveau Digid nu Stork niveau 2 (2+) Niet meer afhankelijk van DigiD Diginotar Diverse DDoS aanvallen  één inlogvoorziening maakt kwetsbaar, nooit 100% garantie  Daarom multimiddelen strategie  Besluit om te gaan pilotten met alternatieven voor DigiD 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Inloggen met Idensys op het hoogste betrouwbaarheidsniveau mogelijk Waarom Idensys? Hoe werkt Idensys? Veiligheid en Privacy Inloggen met Idensys op het hoogste betrouwbaarheidsniveau mogelijk Multimiddelen strategie Idensys is een stelsel; geleverd door erkende leveranciers in netwerk Samenwerking tussen Publieke en Private partijen Gebaseerd op het stelsel eHerkenning Rollen door meerdere partijen ingevuld Keuzevrijheid van inlogmiddelen voor gebruikers Eén aansluiting voor dienstverleners Marktwerking Europa-proof; eIDAS compliant Door aansluiting op eHerkenning/Idensys voldoen aan de eIDAS eisen Gebruik in publiek- en straks ook bedrijfsdomein (eHerkenning & Idensys samen) 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Zo werkt Idensys Waarom Idensys? Hoe werkt Idensys? Burgers en consumenten kopen één of meerdere inlogmiddelen bij middelenuitgever Overheden en bedrijven sluiten hun online diensten aan via makelaar Middelen- uitgever Makelaar Afsprakenstelsel 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos 11

Wat doet Rotterdam en Waarom 5 pijlers in de visiebrief van Plasterk (dd. 23 mei 2013): Informatie moet online beschikbaar zijn Burgers kunnen alle (aan)vragen aan de overheid digitaal versturen en alle berichten van de overheid digitaal ontvangen Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid Inzage- en correctierecht voor burgers Informatieveiligheid en stelsel eID Resultaat: burgers en ondernemers kunnen in 2017 zaken die ze met de overheid doen digitaal afhandelen Resultaatverplichtingen in de Kadernotitie Dienstverlening: Voldoen aan de digitalisering ambitie uit het regeerakkoord. Vergroten gebruik digitale dienstverlening 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Wat doet Rotterdam en Waarom Bron: De staat van de digitale dienstverlening; Deloitte 2015 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Wat doet Rotterdam en waarom 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Wat doet Rotterdam en waarom 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Wat doet Rotterdam en waarom Onze makelaar = KPN Op Friends&Family basis worden 3 middelen in de pilot getest - Digidentity - KPN - Morpho testen: Het proces om het middel te verkrijgen Gebruikersvriendelijkheid van het middel Veiligheid van het middel Werking van het inlogproces per middel Werking van het inlogproces aan makelaarskant Werking van MijnLoket na inloggen 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Tot slot… ??? m.smit@rotterdam.nl 06-51246797

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot 12-11-2018 Veilig online inloggen: de digitale sleutelbos

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…

Tot slot…