Zalmproject De Masten - Kapellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Inter-provinciale studie detailhandel
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
EVC-project ‘Meet en weet wat je waard bent’
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
De school in Europa - Europa in de school
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Voortgezet Onderwijs Anderstaligen
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi,
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening
Infodag onderwijs Welkom!
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Inhoud en doelstelling
Uitstroomgesprekken.
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Zalmproject De Masten - Kapellen

Programma Probleemstelling Korte omschrijving van het zalmproject Doelstellingen van het zalmproject Methodiek Enkele casussen ter illustratie Successen Struikelblokken Tips aan het beleid

Probleemstelling Ongekwalificeerde uitstroom => jongere is drie maal benadeeld GEVOLG: benadeeld in de algemene mobiliteit op de arbeidsmarkt

Korte omschrijving van het zalmproject Een netoverschrijdend traject op één site Doel: door verregaande samenwerking de ongekwalificeerde uitstroom in het CLW ondervangen Bijkomend: project art.60

Doelstellingen van het zalmproject Leerplanafstemming Individuele trajecten faciliteren Disseminatie van de bevindingen

Methodiek Literatuurstudie Studie van de leerplannen & curriculum CLW en CVO Studie van concrete cases In kaart brengen van valkuilen en kansen Regelgeving

Enkele casussen ter illustratie Leerling A (Lassen) Leerling B (anderstalige nieuwkomer NT2) Leerling C (winkelbediende) Leerling D (hovenier) individuele opvolging door CLW en CVO

Successen Industriële schoonmaak leerling (synergie NT2/DBSO) Art-60 (samenwerking GO! en POA)

Struikelblokken Regelgeving Niveau & vrijstellingen o.b.v. EVC of (deel)certificaten Onvoldoende arbeids- en schoolse vaardigheden, problematische afwezigheden Begeleidingsmogelijkheden voor niet-leerplicht lln Doorstroom van informatie Doorstroom van lln/cursisten NT2+DBSO

Tips aan beleid : netoverschrijdend en onderwijsvorm-overschrijdend advies Nood aan Leerloopbaanbegeleider (netoverschrijdend) Advies op maat

Met dank aan Projectvoortgangsverslag Zalmproject door Lieve Smeyers en Pieter Depessemier (juni 2016) Werkgroep Zalmproject o.l.v. Bart Van Hecke, bestaande uit vertegenwoordigers van PTS Leren en Werken Kapellen (POA) en Spectrumschool Leren en werken Deurne (GO!), CVO Toekomstonderwijs (POA), CVO IVORAN (GO!), CVO Provincie Antwerpen

Contactgegevens Ingrid Scheldeman PTS Centrum Leren en Werken Nathalie Schacht GO! CV0-IVORAN Directeur P.Vandenhoudtsraat 8 2950 Kapellen M 0476 33 75 69 nathalie.schacht@ivoran.be Ingrid Scheldeman PTS Centrum Leren en Werken Coördinator campus Kapellen Kapelsestraat 222 A 2950 Kapellen M 0485 74 28 81 ingrid.scheldeman@provincieantwerpen.be