De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi,"— Transcript van de presentatie:

1 Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi, Vervolgschoolcoach, Koninklijk Atheneum Antwerpen

2 Koninklijk Atheneum Antwerpen

3

4 Waar komen onze leerlingen vandaan?
Afghanistan Ghana Nederland Algerije Guinea Nederlandse Antillen Angola Hongkong Oekraïne Armenië Hongarije Pakistan Bangladesh Indië Polen België Irak Portugal Bolivië Iran Roemenië Bosnië-Herzegovina Ivoorkust Rusland Brazilië Joegoslavië Rwanda Bulgarije Kaapverdië Senegal Burundi Kameroen Servië China Kazachstan Sierra Leone Congo Kenia Somalië Costa Rica Kosovo Spanje Ecuador Libië Suriname El Salvador Macedonië Syrië Ethiopië Maleisië Togo Filipijnen Marokko Turkije Gambia Mongolië Wit-Rusland Georgië Montenegro Verenigde Staten

5 Waar komen onze leerlingen vandaan?
Totaal aantal leerlingen 604 leerlingen (90 nieuwkomers) Nationaliteit: 44 45,36% België 7,47% Afghanistan 6,38% Nederland 5,46% Spanje 4,01% Marokko Etnische herkomst: 58 32,06% Marokko 11,84% Turkije 8,93% Afghanistan 6,19% België 3,46 % Polen

6 Talenbeleid Atheneum Antwerpen
OKAN Taalthuis schakelklas maatklas taalscreening muiswerken taalmodules stuurgroepen

7 OKAN Taalthuis KA Antwerpen
Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers 1 jaar ‘taalbad’: leerlingen krijgen 30 uren per week les (varieert per OKAN-school) Sommige leerlingen stromen sneller door: sterke leerling, vooruitzicht, doel, leeftijd Werking Taalthuis : Instapperiode van 2 weken: testen voor niveaubepaling na 2 weken Nederlands op niveau (verspreid over verschillende vakken zoals PAV, ICT, …) Wiskunde en Frans op niveau Sport

8 Atlas Jongeren Voorlopig nog projectwerking, met steun van AMIF
Wij richten ons vooral op de jarige jongeren Schakelmoment We werken aanvullend op de OKAN-scholen atlas · integratie & inburgering Antwerpen

9 Wat doet Atlas jongeren?
Drie taken: Zomercursus maatschappelijke oriëntatie voor jongeren Trajectbegeleiding Lokaal afstemmen van het aanbod Resultaat? Geïntegreerde trajecten atlas · integratie & inburgering Antwerpen

10 Netoverschrijdende samenwerking tussen de Antwerpse OKAN-scholen
“een vruchtbare bodem”

11 LOP OKAN 10 Antwerpse OKAN-scholen + OKAN GO Technisch Atheneum Kapellen en OKAN Atheneum Lier Plenair werkoverleg: OKAN coördinatoren, Atlas Integratie & Inburgering en ad- hoc externe partners LOP OKAN directeurs Pedagogische Werkgroep OKAN (netoverschrijdend in Antwerpen) Netwerkdagen (OKAN-scholen, opleidingsverstrekkers, sociale partners,…) Overleg rond: leerlingenaantallen, inschrijf- en aanmeldprocedure, (…) en ‘uitdagende leerlingenprofielen’: 12-jarige jongeren, niet-begeleide jongeren, laag geschoolde jongeren en jarige jongeren (…)

12 Uitdagend leerlingenprofiel: 17-18-jarige leerlingen
Leeftijdscategorie: bijna of net meerderjarig Trager leertempo Onvoldoende schoolse vaardigheden, weinig schoolse achtergrond Meer Niet-Begeleide Minderjarigen Nood aan sterk uitgebouwde individuele trajecten (wiskunde, Frans, …) Multidisciplinaire problematiek (woning, verblijf, psychologische steun, logopedie, …) vraagt multidisciplinaire aanpak

13 Oplossingen binnen OKAN
Samenwerking met gespecialiseerde externe partners Werken via multidisciplinaire aanpak in de OKAN-school (eigen leerlingenbegeleiding, intensieve samenwerking met Solentra, logopedie, …) Flexibele organisatie en invulling van de leertrajecten binnen OKAN (parallelle wiskunde-groepen, veel individuele remediëring, aangepaste lesprogramma’s voor verschillende doorstroomprofielen, …)

14 Overlappende beleidsdomeinen
Uitdagingen bij het uitstippelen van vervolgtrajecten voor jarige AN Er rest hen maar weinig tijd voor een traject in het SO, integratie in de 3e graad secundair is zeer moeilijk. Heel ruime waaier aan vervolgtrajecten, vaak erg specifieke voorkennis nodig. Nood aan sterk uitgebouwde individuele trajecten in S.O. = niet evident Overlappende beleidsdomeinen Ook specifieke noden: b.v. aandeel niet begeleide jongeren is hoger Intensieve begeleiding en opvolging die veel jongeren nodig hebben, kan niet meer geboden worden in volwassenen-trajecten. Conclusie: ze dreigen tussen schip en wal te vallen atlas · integratie & inburgering Antwerpen

15 Samenwerking met opleidingsverstrekkers voor volwassenen
atlas · integratie & inburgering Antwerpen

16 Wie zijn de partners? Integratie & Inburgering: jongerenwerking?
VDAB: b.v. Grow2work CVO Centra voor basiseducatie Andere atlas · integratie & inburgering Antwerpen

17 Geïntegreerde trajecten
Wat: Nederlands + inhoudelijke vakken Samenwerking tussen leerplichtonderwijs en partners met een volwassenenaanbod Voorbeelden: BENO: basiseducatie na OKAN Opstap: voortraject tweedekansonderwijs) atlas · integratie & inburgering Antwerpen

18 BENO Samenwerking tussen: OKAN-scholen, CBE, CVO’s, Atlas, VDAB en Buurtsport Doelgroep: traaglerende jongvolwassen anderstalige nieuwkomers (‘profiel CBE’) Een +/- voltijds schooljaar aansluitend op OKAN + extra ondersteuning Lessen bij CBE in combinatie met beroepsgerichte modules in het volwassenenonderwijs Twee trajeccten: Huis-keuken Techniek atlas · integratie & inburgering Antwerpen

19 Inhoud BENO 540u Nederlands (CBE): 1.2 én uitbreiding – algemeen + woordenschat en instructies uit beroepsmodules 60u wiskunde (CBE) 30u ICT (CBE) 30u communicatie/sollicitatie (CBE) 63u Maatschappelijke oriëntatie (Atlas) 36u grow 2 work (VDAB) 15u arbeidsmarktcompetenties (VDAB) 2u per week sporten (Buurtsport) atlas · integratie & inburgering Antwerpen

20 Techniek i.s.m. CVO Encora
7 modules van 40 lestijden met deelcertificaat: Installaties (sanitair) Schilderwerk Metaal Ruwbouw Elektriciteit Lassen Houtbewerking + 90u VCA-opleiding (BE) atlas · integratie & inburgering Antwerpen

21 Huis-keuken i.s.m CVO Viva
Schoonmaken (60 LT) Wassen en strijken (20 LT) Verstellen (20 LT) Dagelijkse activiteiten (40 LT) Basis Koken (80 LT) Aangepast Koken (80 LT) Werkplekleren (40 LT) Elke module geeft deelcertificaat. Alle modules samen geven certificaat Huishoudhulp. Doel van dit traject is ook versterken en oriënteren. atlas · integratie & inburgering Antwerpen

22 Opstap i.s.m Toekomstonderwijs
Samenwerking tussen OKAN-scholen en Toekomstonderwijs. Geen formele betrokkenheid van Atlas Doelgroep: (bijna) volwassen AN die nog een diploma willen halen Schakeltraject tussen OKAN en TKO Een voltijdse semester + extra ondersteuning Doel: diploma halen via volwassenenonderwijs Aanvullende algemene vorming + beroepsgerichte opleiding ASO atlas · integratie & inburgering Antwerpen

23 Inhoud Opstap 12 u Nederlands (2 leerkrachten) 2 uur wiskunde
4 uur maatschappij 4 uur : ict en leren leren 2 uren openleercentrum : werken aan taken en nog remediëring Nederlands atlas · integratie & inburgering Antwerpen

24 Wat is de meerwaarde van een samenwerking met het volwassenenonderwijs?
Vervolgtraject op maat: aanbod is modulair georganiseerd Eventueel combinatie met NT2 Veel verschillende opties (meer dan in SO?) Klasgroepen met volwassenen

25 Wat zijn de uitdagingen?
Praktisch: kostprijs en afstand Meer (te veel?) verantwoordelijkheid bij de cursist Minder begeleiding en opvolging Doorstroom en opvolging ex-OKAN leerlingen: Rapporten van verschillende OKAN scholen bevatten uiteenlopende informatie Ontwikkelingsdoelen in OKAN (gericht op doorstroom leerplichtonderwijs) Rol vervolgschoolcoaches: in theorie enkel opvolging in het leerplichtonderwijs Uitwisseling informatie <-> privacy regels in het volwassenenonderwijs

26 Specifiek probleem: Nederlands in OKAN <-> NT2 in volwassenenonderwijs
Meer differentiëren in OKAN? Meer professionaliseren in OKAN? Europees referentiekader talen toepassen op OKAN? (zoals in o.a. Nederland) Onthaal- en screeningsperiode met rol voor moedertaal (zoals o.a. Zweden) Sneller theoretische of beroepsgerichte vakinhoud aanbieden in onthaaltraject (OKANS onderzoek)

27 Schakeltrajecten zijn een oplossing
Toepasbaarheid in andere provincies? Verschillende partners betrekken! Integratie & Inburgering OKAN-scholen Volwassenenonderwijs VDAB OCMW Jeugdwelzijn (b.v. LOI) ….. atlas · integratie & inburgering Antwerpen

28 Bedankt voor jullie aandacht.
Vragen?


Download ppt "Inspiratiedag GO! Samenwerking tussen het CVO en het leerplichtonderwijs 17, januari 2017 Lech Schelfout, Projectcoördinator Atlas Jongeren Charlotte Mbuyi,"

Verwante presentaties


Ads door Google