De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening"— Transcript van de presentatie:

1 Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening
Hoe gaat VDAB om met jongeren in hun zoektocht naar werk? Hoe kijkt VDAB naar ongekwalificeerde uitstroom? Wat kan VDAB betekenen voor jongeren met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt?

2 Reguliere werking VDAB
VDAB samen sterk voor werk Sectorale dienstverlening Industrie Hout/Bouw en Transport/Logistiek Business Support, Retail en ICT Diensten aan personen en bedrijven Zorg en Onderwijs + NT2 en AMC Intensieve dienstverlening werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt

3 Intensieve dienstverlening
werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt inwerking / anderstaligen arbeidsbeperking / multiproblematiek sociale economie langdurige werkzoekenden (TWE, wijk-werken, …) welzijn dedicated 55+ detentie NEET -jongeren

4 “kwetsbare” jongeren Jongere gestopt met school zonder diploma owv geen motivatie meer en/of financiële redenen Jongere die na lange periode werkloosheid het dag- en nachtritme heeft verwisseld Jongere die ooit een dossier heeft gehad bij VDAB, maar die plots van de aardbodem is verdwenen Jongere die geen enkel idee heeft wat hij wil/kan doen (opleiding/werk) “hotel mama”: jongere die geen enkele druk voelt om aan het werk te gaan Doorverwijzing vanuit netwerk

5 Doel Drempel naar VDAB verlagen Vertrouwen in VDAB (her)winnen
Arbeidsmarktrijp maken, klaarstomen voor de reguliere sectorale werking 1 vast aanspreekpunt voor het netwerk Door warme overdracht vanuit de school of CLB willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk jongeren die de schoolbanken verlaten, de weg naar VDAB of partner vinden zodat we kort op de bal kunnen spelen.

6 Warme overdracht Door een gerichte warme overdracht van scholen en onderwijscentra naar VDAB willen we afhakende jongeren zo snel mogelijk op maat begeleiden naar de arbeidsmarkt en/of richting competentieversterking. We bekijken samen met de jongere de arbeidsmarktrealiteit. Wat zijn de mogelijkheden op de arbeidsmarkt indien de jongere nu stopt. Het is de doelstelling om de piste “onderwijs” niet direct uit te sluiten bij een warme overdracht maar door het voorleggen van de realiteit hopelijk jongeren te kunnen behouden binnen onderwijs.

7 Warme overdracht Buso: transitietrajecten GTB
tandemgesprekken einde schooljaar GTB-VDAB Leren & werken: lln hebben een dossier in “mijn loopbaan” bij uitval of uitstroom wordt projectlijn op naam van bemiddelaar VDAB gezet, graag ook de nodige feedback in deze lijn wegschrijven.

8 Warme overdracht Secundair onderwijs
Jongeren die dreigen uit te vallen Neem contact op met de werkwinkel waar de school of CLB gevestigd is Lijst contactpersonen VDAB Lijst contactpersonen GTB

9 Project Neet Not in Education, Employment or Training
13 centrumsteden (+ regio Mechelen en Vilvoorde) ongekwalificerende jongeren niet leerplichtige jongeren (18-24 jaar) niet gekend/ingeschreven bij VDAB niet aan het werk Actieplan “Samen tegen schooluitval” (actie 6): databanken tussen onderwijs en werk koppelen om zo een beter zicht te krijgen op de NEET-jongeren om hen verder te kunnen activeren/begeleiden naar opleiding of werk

10 OKAN onthaalklas anderstalige nieuwkomers
Anderstalige leerlingen die nieuw in ons land zijn leren er een jaar lang intensief Nederlands. Daarna stromen ze door naar een reguliere opleidingen of naar een opleiding bij VDAB. Project Grow2Work

11 Grow2Work: doelstelling
Jongeren oriënteren op mogelijkheden na hun OKAN: vervolg in deeltijds onderwijs beroepsspecifieke opleiding meteen richting werk Doel is bereikt als elke jongere na afloop kennis over zijn mogelijkheden heeft en een plan van aanpak.

12 Grow2Work: organisatie
Lessen tijdens het schooljaar in samenspraak met scholen 10 halve dagen, in groep, waarvan 2 halve dagen een bezoek aan een beroepsopleiding Individueel eindgesprek bij bemiddelaar VDAB om vervolgtraject te bespreken Kennismaking, jezelf voorstellen, studieverleden, opleidingsmogelijkheden in België, sectoren, beroepen, beroepsopleidingen/bezoek Eigenschappen, competenties en attitudes, CV maken en netwerkspel (spel over werk, attitudes …) Vacatures, studentenwerk + eigen traject

13 tool onderwijskiezer schoolverlatersdagen

14 Opdracht 1: warme overdracht
Wat versta jij onder warme overdracht? Good practices, tips, win-win situaties, meerwaarde, ... ⇨ gele post-it Wat verloopt er moeilijk, wat zijn werkpunten, zijn er belemmeringen op de werkvloer, opmerkingen, ... ⇨ roze post-it

15 Opdracht 2 : arbeidsidentiteit
Wat versta jij onder arbeidsidentiteit? Hoe kunnen we scholen / CLB’s en andere partners hierbij betrekken? Acties? ⇨ blauwe post-it

16 Vragen?


Download ppt "Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening"

Verwante presentaties


Ads door Google