Hoofdstuk 4 Narratieve verkenning van de vier evangeliën en achtergrondinformatie over Palestina in Jezus’ tijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Advertisements

M/V in de kerk 1 e themadienst. Volgorde • Hand. 15:28 “Het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht …” • Waar begin je? • Nieuwe bijbeluitleg? • Wegkruipen.
Het evangelie van Matteüs Een evangelie van kracht.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Jezus over het koninkrijk 1. Marcus 1: 14. Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde 15 Dit.
Hoe zit het met de kerk? & Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
Jezus leven volgens het Nieuwe Testament
Genezing: een gevoelig onderwerp met radicale uitersten:
Deel 3 Jezus Christus.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw.
…..overrompeld door verdriet
Godsdienst. Testament Oude testament Nieuwe testament.
De Heer is waarlijk opgestaan!
Verlangens van God.
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
Evangeliënkring Sliedrecht
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
12 feb Rotterdam. terugblik:  wat is 'evangelie'?  een goed-bericht!  wat is 'evangeliseren'?  een ander tot evangelist maken.  wat is de basis.
ALPHA Cursus Wie is Jezus?
18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door.
14de vd Tijd door het Jaar B Luisterend naar “Ad Faciem” van Buxtehude, eren we het geliefde gelaat van Jezus, verworpen door de mensen van Nazaret Regina.
Mahatma Gandhi,
Curieuze Kinderen Basis Levens Vragen 1.Begin: Wat is onze oorsprong? 2.Betekenis: Waarom leef ik? 3.Bestemming: Waar gaan we heen? 4.Bewustheid: Hoe.
De 4 Evangelien.
Les 9 voor 27 februari Veel veldslagen van de Grote Strijd vonden plaats gedurende de geboorte van de Christelijke Kerk. De eerste Christenen moesten.
Wat is zonde?! Hebr.4: Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
… DOOR LEVENDE CHRISTENEN Leerdienst evangelisatie - 2 LEEF HET DOOR! 1.God wil dat het doorgaat 2.door levende christenen 3.door een bewegende kerk Gods.
Mat 4:17 ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Mat 4:17.
Matteüs 28:18-20a Iedereen moet erkennen: Christus is Heer 1.
Lucas 24:44-48; Christus’ kerk in de startblokken: nieuwe opdrachten volgens Gods oude plan. 1 Start-zondag.
De Brug Nieuwkoop 29 mei 2016 Gert Visscher. " Ze loven God en staan in de gunst bij het hele volk."
Romeinen (4) WELKOM.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
De heilige Geest bedroeven
Jakobus (1).
Avondmaalsformulier 5 Christus gedenken
Het Evangelie naar JOHANNES studie 28 7 september 2017 Bodegraven.
Kerk 2025 Waar een Woord is, is een weg
Veertig dagen (1) 7 mei 2017 Den Haag.
Filippenzen 1:12-18 (16) F16 Christus verkondigen.
Blok I Jezus ontmoeten – toen
Het is tijd, Gods rijk komt aan! Dus: 1. Keer om; 2. Stap in; 3. Ga mee. Verkondigen = uitroepen Aangebroken (letterlijk: vervuld) Ook Johannes: “Het koninkrijk.
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
Les 6 Jezus geeft onverdiende liefde
Les 5 Om je heen kijken Wat doe ik hier vandaag?
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
De God van de Schriften.
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
De God van de Schriften.
MAKE LOVE – MAKE WAR Efeze 6:12
Kom Heilige Geest, vernieuw uw kerk, vernieuw mijn leven
DELEN.
Gezegend om recht te doen
Lopen over water n.a.v. Joh. 6:16-21
Johannes (1) WELKOM 1.
Hoofdstuk 5: Eigenheden en eigen accenten van elk evangelie
Geschriften van mensen, Woord van God
Het Evangelie naar JOHANNES studie maart 2018 Bodegraven.
Hoofdstuk 5: Eigenheden en eigen accenten van elk evangelie
broodkruimels van de tafel
Hoofd in de wolken; voeten in de klei
Jezus is een bijzondere Leermeester
Bianca Lataire Didachè, Leuven – 22 augustus 2018
Lijden met Christus, dat gaat niet
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Muziek: “Hosanna” van Dufay
De heilige evangelist Lucas, 2011, Marja Benschop-Smit
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Narratieve verkenning van de vier evangeliën en achtergrondinformatie over Palestina in Jezus’ tijd

Narratieve verkenning evangeliën Waar? Wanneer? Wie? Wat? Ontmoetingen/confrontaties met Jezus Woorden van Jezus Daden van Jezus Leesaanwijzingen van de evangelisten

C. Daden van Jezus Terminologie: Synoptici: dynamis = machtige/krachtige daad → in Jezus’ machtige daden breekt het Rijk Gods door en wordt Satans macht gebroken Johannes: semeion = teken → Jezus’ daden verwijzen boven zichzelf uit naar Jezus’ identiteit als Zoon van God en nodigen uit tot geloof Voor de joodse overheden een aanstoot want verricht op sabbat ingegeven door Beëlzebul

C. Jezus’ bijzondere daden Genezing: herstel van fysieke gezondheid (ziekte, huidaandoening, fysieke beperking) Uitdrijving: onreine geesten/demonen verlaten de ‘bezetene’ Opwekking: een dode komt opnieuw tot leven ‘Natuurwonder’: buitengewone daden met voorwerpen en natuurelementen Zondenvergeving

Achtergrondinformatie bij Jezus’ wondere daden Zijn de wonderverhalen slechts mythische elementen met spirituele betekenis? De wonderverhalen zijn niet te begrijpen indien er geen historische werkelijkheid aan beantwoordt → In de ogen van Jezus’ tijdsgenoten (voor- en tegenstanders!) heeft Jezus wonderdaden verricht * voor hen waren de wonderen geen wetenschappelijk onverklaarbare mirakels die de natuurwet doorbreken * voor hen was een wonder een machtig ingrijpen van God dat de eeuwige, goddelijke ordening doorkruist en waarin God zichzelf te kennen geeft

Achtergrondinformatie bij Jezus’ wondere daden Evangeliën vertonen tendens om Jezus’ wondere daden aan te dikken → te duiden vanuit verrijzenisgeloof en legendevorming Wonderverhalen staan in de evangeliën nooit op zich: Ze maken de nabijheid van het Rijk Gods tastbaar Ze zijn tekenen van Jezus’ goddelijk zoonschap Ze getuigen van hoe Jezus omging met zieken en bezetenen

Achtergrondinformatie over ‘Satan en demonen’ Satan = Lucifer, Beliar, Belial, Beëlzebul, duivel aartsvijand van God Heer van het rijk der duisternis en vorst van de demonen Demonen: veroorzakers van lijden van buitenaf (huidaandoening, beperking) veroorzakers van lijden van binnenuit door iemand geheel in bezit te nemen (epilepsie, psychose) Jezus’ optreden als exorcist kadert binnen Jezus’ optreden tegen alle vormen van kwaad waaronder mensen gebukt gingen maakt integraal deel uit van Jezus’ verkondiging van het Rijk Gods in woorden en daden

D. De evangelisten als alwetende vertellers aan het woord staan buiten het verhaal weten alles van de ontknoping en de personages maken lezers deelachtig aan hun alwetendheid d.m.v. achtergrondinformatie, leeswenken, commentaartjes → spannend effect: lezers weten meer dan personages

D. De evangelisten als alwetende vertellers aan het woord Technieken: Genealogie Summarium (samenvattend bericht) Inleiding Overgang/bindtekst Parenthese: verteller richt zich ‘tussen haakjes’ rechtstreeks tot de lezers

Hoofdstuk 5: Eigenheden en eigen accenten van elk evangelie

Wie waren de evangelisten? Jacob Jordaens, De vier evangelisten (1625-1630, Louvre/Mechelen)

De evangelisten volgens de kerkelijke traditie Matteüs Marcus tollenaar, tolk van Petrus één van de twaalf Lucas Johannes arts, visser, gezel van Paulus één van de twaalf

De kerkelijke traditie: geen ‘feitenkennis’ over de identiteit van de evangelisten Op welke gegevens is ze gebaseerd: ? Speelden pseudo-epigrafische en/of apologetische motieven? Ze biedt geen verklaring voor de vele literaire overeenkomsten tussen Mt, Mc en Lc de onderlinge tegenstrijdigheden tussen de vier ‘getuigenissen’

Wie waren de evangelisten volgens de moderne Bijbelkritiek? We weten zo goed als niets over hun identiteit. Wat we over hen kunnen weten is wat ze in hun evangelie over zichzelf prijsgeven. = de redacteurs/auteurs/theologen verantwoordelijk voor de evangelieteksten die we toeschrijven aan de verder onbekende Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes

De moderne Bijbelkritiek over de literaire relatie tussen de evangeliën De Synoptici onderling De Synoptici en het Johannesevangelie

De Synoptici: de vaststellingen Opvallende literaire overeenkomsten in tekstmateriaal, volgorde van het tekstmateriaal en taalgebruik: 80% van Mc-tekst in Mt 65% van Mc-tekst in Lc → drievoudige traditie 220 verzen gemeenschappelijk aan Mt en Lc → tweevoudige traditie Tekstmateriaal zonder parallellen in ander evangelie → enkelvoudige traditie: Sondergut: SgMc; SgMt; SgLc

Hypothese: Tweebronnentheorie Mc drievoudige traditie Mt Lc

Hypothese: Tweebronnentheorie Mc Q drievoudige tweevoudige traditie traditie Mt Lc

Hypothese: Tweebronnentheorie Mc Q Sg Mt Sg Lc Mt Lc Enkelvoudige traditie

Literaire relatie tussen Joh en Syn Uiteenlopende posities met als uitersten: Joh kende Syn niet: literaire overeenkomsten zijn te wijten aan overeenkomsten in (mondelinge) tradities waarop ze gebaseerd zijn Joh kende Syn wel: Joh biedt een herlezing van Syn

1. Het Evangelie volgens Marcus

Mc: Auteur, bestemmelingen, plaats, datum Kenner van Grieks, Aramees (vertalingen) en Latijn (Latinismen) met joodse roots (verklaring joodse gebruiken) Weinig bekend met Palestijnse geografie Bestemmelingen niet-joden (joodse gebruiken worden verklaard) die geen Aramees kenden (vertaling) Christenen in bedreigde situatie (vervolging) Plaats: Rome? Datum: kort vóór of na 70 Chr.

Mc: Eigenheden narratief kader Eenvoudig lineair verhaal: Doop te Galilea – verkondiging te Galilea – op weg naar Jeruzalem – lijden, dood en verrijzenis te Jeruzalem Keerpunt: Mc 8,27-33 v. 27-30: Messiasbelijdenis van Petrus = concluderend hoogtepunt van deel I v. 31-33: eerste lijdensaankondiging + reactie Petrus = begin deel II Mc 16,1-8 als oorspronkelijke slot: enkel lege graf- verhaal, geen verhalen van verrijzenisverschijningen

Mc: Eigenheden verhaalstijl Vlot, levendig, volks, anekdotisch: Vooral verhalen over gebeurtenissen en daden van Jezus, relatief weinig woorden van Jezus → via verhalen te denken geven Stijlkenmerken: En; meteen/plots/onmiddellijk/toen Aandacht voor concrete details Dubbelheden Samenvattende berichten ABA-opbouw (sandwich-structuur)

Voorbeeld ABA-structuur: Mc 14,1-11 A. 14,1-2: joodse overheden zoeken een mogelijkheid om Jezus gevangen te nemen B. v. 3-9: een vrouw zalft Jezus ‘met het oog op zijn begrafenis’ A. 14,10-11: Judas smeedt een plan met de joodse overheden om Jezus over te leveren

Voorbeeld aandacht voor details Mc 14,3 Mt 26,7 Mc 14,3 Lc 7,37-38 kwam er een vrouw naar Hem toe met een albasten vaasje zeer dure balsem. Zij goot die uit over zijn hoofd terwijl Hij aan tafel lag. kwam er een vrouw met een albasten vaasje echte, zeer dure nardusbalsem. Zij brak het vaasje stuk en goot de inhoud over zijn hoofd uit. Zij nam een albasten vaasje met balsem mee 38 en ging schreiend achter Hem, bij zijn voeten, staan. […] Zij kuste ze keer op keer en zalfde ze met de balsem.

Mc: Jezus verkondigt het Rijk Gods vooral in ‘machtige daden’ Het Rijk Gods is nabij → Talrijke genezingen en uitdrijvingen De heerschappij van de duivel is voorbij → Demonuitdrijvingen + Mc 3,23-27 De scheidslijnen tussen rein en onrein zijn opgeheven: → Jezus heeft fysiek contact en tafelgemeenschap met onreinen + Mc 7,14-23 Jezus verzamelt een inclusieve gemeenschap rond zich: → Divers samengestelde groep leerlingen + o.a. Mc 3,33-35

Mc: Juist begrijpen wie Jezus Christus is Centrale vraag: ‘Wie is Jezus?’ → lezer ‘weet’ vanaf 1e regel: “Jezus Christus, Zoon van God” Messiasgeheim: Jezus dwingt hen die zijn goddelijke identiteit herkennen tot zwijgen Onbegrip van de leerlingen omtrent Jezus en zijn lijden functie: misverstanden omtrent Jezus vermijden → Jezus ≠ triomfalistische messias die Palestina van de Romeinen kwam bevrijden → Jezus = Gods lijdende dienaar

Mc: portret van een ‘menselijke’ Jezus Portret van Jezus vóór de verrijzenis en verheerlijking Mt en Lc corrigeren te menselijke trekjes van Marciaanse Jezusbeeld