1
School in zicht Startvergadering School in zicht Gent 17 oktober 2011
Agenda Planning School in zicht 2. Aandachtspunten voor de Openschooldagen Timing aanmeldingsprocedure School in zicht & voorrangsperiode niet- GOK-leerlingen Vragen? 3 3
1. Planning School in zicht April - oktober 2011: gesprekken directies & teamvergaderingen 23 deelnemende scholen in Brugse Poort Sluizeken-Tolhuis-Ham Rabot-Blaisantvest Bloemekenswijk Muide-Meulestede Sint-Amandsberg (boven N70) 2 scholen uit Sint-Amandsberg nemen niet deel 4 4
1. Planning School in zicht 5 5
1. Planning School in zicht 2. Oktober - november 2011: start communicatiecampagne naar ouders Website www.schoolinzicht.be/gent Algemene info over school in zicht Plannetje met alle scholen + info Data contactmomenten Inschrijvingen voor contactmomenten Folder: verspreid rond 7 november 2011 - Samen met folder CAR Alle kinderen van °2010 in projectgebied Via scholen, partners, openbare plaatsen 6 6
1. Planning School in zicht 7 7
1. Planning School in zicht 8 8
1. Planning School in zicht 3. Donderdag 1 december (De Centrale) & zaterdag 3 december 2011 (zaal Toreken): infoavonden Toelichting School in zicht Overzicht praktische info scholen Toelichting 3 periodes CAR Getuigenissen van ‘ervaren’ ouders Vragen, twijfels, … van ouders Scholen kunnen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden, wel inschrijven! Belangrijkst: ouders ontmoeten andere ouders 9 9
1. Planning School in zicht 4. Donderdag 8, vrijdag 9, dinsdag 13, maandag 19 december 2011: openschooldagen Ouders schrijven zich vooraf in via website Geven geschikte dag(en) en te bezoeken scholen door Krijgen via mail overzicht van juiste volgorde van schoolbezoeken Scholen krijgen overzicht van bezoekers Doel: ouders bundelen in kleine groepjes, aantal bezoekmomenten beperken voor scholen 10 10
1. Planning School in zicht 4. Donderdag 8, vrijdag 9, dinsdag 13, maandag 19 december 2011: openschooldagen Scholen leiden groepjes ouders rond Start bezoeken om 8u45, 10u45, 13u30 1,5 tot 2u per bezoek Focus: pedagogische visie en aanpak Klasbezoeken tijdens dagelijkse klaswerking Ouders geven feedback na schoolbezoeken 11 11
1. Planning School in zicht 4. Donderdag 8, vrijdag 9, dinsdag 13, maandag 19 december 2011: openschooldagen Indien (veel) inschrijvingen voor scholen met beperkt aantal plaatsen: Indien ouders veraf wonen, worden herinnerd aan afstandscriterium Ouders worden aangemoedigd ook andere scholen te bezoeken 12 12
1. Planning School in zicht 5. Zaterdag 3 januari 2012, Vredeshuis: terugkomavond Ouders wisselen indrukken en voorkeuren uit Van elke school kunnen ‘ervaren’ ouders aanwezig zijn Na terugkomavond: overzicht van geïnteresseerde ouders per school wordt aan betreffende ouders bezorgd School in zicht houdt overzicht van aantal plaatsen en interesse van ouders per school 14 14
1. Planning School in zicht 5. Vrijdag 13 januari 2012: bijkomende openschooldag Na start aanmeldingen, bijkomende openschooldag, voor ouders: Die scholen een tweede keer willen bezoeken Waarvan de partner de school wil bezoeken Die bijkomende scholen willen bezoeken, na positieve verhalen op terugkomavond Die niet eerder konden deelnemen aan School in zicht 15 15
2. Aandachtspunten voor openschooldagen Belangrijkste doelgroep: Ouders die school zoeken voor (oudste) kind van °2010 Doel van schoolbezoeken: Kwaliteit van het onderwijs tonen Focus op pedagogische aanpak en visie Visie concreet maken doorheen klasbezoeken Ouders zien dat ook andere ouders de school overwegen Ouders leren van elkaars vragen 16 16
2. Aandachtspunten voor openschooldagen Algemeen: Ouders zoeken meestal een school voor hun oudste kind (van °2010): Ouders zoeken voor het eerst een school Overschat hoogopgeleide ouders niet, maak toelichting zo concreet mogelijk Kinderen zijn vaak nog zeer klein Ouders zoeken een school op langere termijn: Voorkeur voor basisscholen Bezoek niet alleen kleuterklassen, minstens ook het eerste leerjaar 17 17
2. Aandachtspunten voor openschooldagen Ouders kijken naar een school vanuit kansrijke bril: Let op met uitsluitend zorgjargon! (zorg, taal, ondersteuning, … vs. differentiëren, aanbod op maat, contractwerk, …) Toon ook de mogelijkheden voor (taal)sterke kinderen Licht ook projectwerking, uitstappen, enz. toe Toon klassen, maar ook speelplaats, refter, turnzaal, enz. om schoolgebeuren zo concreet mogelijk te maken 18 18
2. Aandachtspunten voor openschooldagen Ouders verplichten naar pedagogische aanpak te kijken: In principe: rondleiding door directeur (Kanalen voor) ouderbetrokkenheid zijn belangrijk, maar is niet de eerste focus Ook praktische elementen zijn belangrijk: Info over voor- en naschoolse opvang, slaapklas, … Vragen over praktische aspecten ≠ gebrek aan inhoudelijke interesse 19 19
2. Openschooldagen praktisch Concrete invulling rondleiding is in te vullen door school zelf: powerpointpresentatie, rondetafelgesprek, volledige toelichting tijdens klasbezoeken, … ‘Ervaren’ ouders mogen eventueel aanwezig zijn bij rondleidingen Ouders bezoeken verschillende scholen per dag: Houd rekening met volgende rondleiding en verplaatsingstijd van ouders Scholen mogen info meegeven aan ouders 20 20
2. Openschooldagen praktisch Bij verschillende vestigingen worden geen gelijktijdige of aansluitende bezoeken gepland (tenzij vooraf besproken) Indien bezoek gepland op ‘oranje’ of ‘rood’ moment wordt school gecontacteerd Geboortejaar van kinderen van bezoekers worden vermeld op bezoekerslijst (tenzij °2010) Medewerkers School in zicht bezoeken mee de scholen, geven eventueel feedback 21 21
2. Openschooldagen praktisch Aanwezigheidslijsten, pijlen, enz. worden vooraf bezorgd Zorg dat ouders weten waar ze verwacht worden (zeker bij meerdere ingangen!) Houd rekening met speeltijden en middagpauzes bij planning rondleidingen (evt eerst klasbezoeken, daarna visie, enz) Bezoekers buiten openschooldagen kunnen aansluiten bij terugkomavond, enz. Ze kunnen aanmelden via website of mail 22 22
3. Drie periodes CAR 23 23
3. Drie periodes CAR School in zicht vraagt aantal vrije plaatsen op: 1. Na periode broers en zussen: Aantal plaatsen ingevuld door (niet-GOK)-broers en zussen Evt. at. vrije plaatsen niet-GOK-periode 2. Na aanmeldingsperiode niet-GOK: - Totaal aantal aanmeldingen & evt. at overblijvende vrije plaatsen niet-GOK 3. Na ‘open inschrijvingsperiode’ niet-GOK: - Totaal aantal aanmeldingen & evt. at overblijvende vrije plaatsen 24 24
4. School in zicht & voorrang niet-GOK Niet-GOK-voorrangsperiode is een belangrijk instrument voor School in zicht Toont dat scholen streven naar sociale mix Versterkt de mogelijkheid om samen te kiezen voor buurtscholen Stimuleert ouders een definitieve keuze te maken voor de open aanmeldingsprocedure voor scholen buiten de buurt 25 25
4. School in zicht & voorrang niet-GOK School in zicht is tegelijk voorstander van beperking van niet-GOK-voorrangsperiode op klasniveau: Vermijdt te groot magneeteffect van enkele scholen & verhoogt het aantal scholen met instroom Vermijdt dat buurtscholen volledig volzet zijn na voorrangsperiode, zodat ook GOK-leerlingen nog een kans maken 26 26
4. School in zicht & voorrang niet-GOK School in zicht vraagt scholen te overwegen de voorrang niet-GOK te beperken tot max. 50 procent 50 procent voorrang bouwt nog ‘reserve’ in voor uitschrijvingen na reguliere aanmeldingsperiode Enkel nodig indien na broers en zussen nog 50 procent vrije plaatsen Indien niet-GOK-leerlingen bij broers en zussen, mogelijk ook bij minder vrije plaatsen 27 27
we moeten ze voorbereiden op een leven in deze samenleving.” “We mogen onze leerlingen niet voorbereiden op een leven in deze buurt, we moeten ze voorbereiden op een leven in deze samenleving.” Patrick Meekers, directeur De Pijl 28 28
vzw School in zicht Lovelingstraat 62 2060 Antwerpen Tel: 03/270.38.04 marieke.smeyers@schoolinzicht.be kwinten.stevens@schoolinzicht.be Karolien.vandeput@schoolinzicht.be www.schoolinzicht.be 29 29