Een BSO-klas in het Antwerpse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

De kinderen stellen zich graag aan u voor.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
QUIZ Film kinderarbeid.
Harry Potter en de Geheime Kamer
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
Tekst en illustraties gemaakt door: Jonas, Jonathan, Yannick, Janita, Silke en Veerle.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Levensvragen Over geluk…..
De (verknipte) jeugd van tegenwoordig.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Onderwijs en kinderarbeid
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Onderwijs in India. Carla valt op, Ze is goedlachs en luidruchtig. Carla vlucht weg, vertrouwt niemand en leeft op straat. Maar ze weet, dat het zo niet.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Onze 4 adoptiekinderen -Shrinath - Togon - Usha - Marcela SAC (Stichting Actie Calcutta) zet zich sinds 1968 in voor kansarme kinderen in India. Het doel.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Voortijdig schoolverlaten
De weg van de leerling met specifieke
Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Leerlingen van het RvEC helpen Shoma middels Buddy project!!
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 7+8 De hobby’s van Lotte en Sander.
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
Motiverende gespreksvoering
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Kinderarbeid..
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Reken je (niet) rijk.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Auteur Titel van de boek.
Liefde en relaties.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Britt Koopman Chanel Ebhulu
Raadseltjes familie.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Jij bent niet anders maar bijzonder!
Voorlichting: Jonge Mantelzorgers
De 18+ Doos Concept presentatie
Van thuiszitter naar werknemer
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Kato bruyneels, Lore Driessens
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Help want armoede is niet fijn.
Mijn presentatie over mijn familie
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Transcript van de presentatie:

Een BSO-klas in het Antwerpse Facebook weet raad http://www.classtools.net/FB/1921-HXGQ3S http://www.classtools.net/FB/1364-FfwrPa http://www.classtools.net/FB/1102-htZyLY

PETER, 15 jaar oudste van drie kinderen vader overleed toen Peter 7 jaar oud was. moeder is alleen gebleven, financieel moeilijk dyslexie, vrij onzeker, faalangstig gemotiveerd wil goede job om het gezin financieel te ondersteunen. ligt moeilijk in de groep: strever voor de enen superkritisch voor de anderen positieve voortrekker in de klas

YANNICK, 17 jaar 1A lat, 1A, 2TSO, 2TSO, 3BSO vader is alcoholverslaafd, moeder is constant ziek. zus: 3 jaar jonger zelfstandig, bereddert het huishouden financieel moeilijk heeft eigen stijl, positioneert zich in de klas, voelt zich niet minderwaardig. is gedreven om ‘er te komen’, doet gewoon zijn ding.

AHMED, 15 jaar zit op leeftijd, komt uit de B-stroom. spreekt goed Nederland, nog beter Antwerps. vierdegeneratiekind, vader: arbeider, moeder: huisvrouw. Wordt gestimuleerd om te studeren. 3 oudere broers in het hoger onderwijs. ‘macho-ke’, fikser, regelaar, stoer, sportief. wil vooruit komen, wil diploma en goede job.

THOMAS, 16 jaar heeft één jaar schoolse achterstand, komt uit B-stroom. ‘nakomerke’, broer werkt, heeft geld vader is weg, Thomas speelt thuis de baas impulsief en agressief in zijn reacties wordt vaak uitgedaagd, klas vindt dit cool denkt dat hij dom is: laag zelfbeeld dikwijls niet in orde voor school kan hard werken als hij gestimuleerd wordt

NAIMA, 16 jaar 1A, BVL, is één jaar uit de school verwijderd, nu opnieuw in 3 BSO oudste van 10 kinderen, moeder is opnieuw zwanger runt het huishouden, zorgt voor de kleintjes traditioneel gezin, vader zoekt partner verstandig, harde werker in de klas wil vooruit, wil verder studeren moeilijk, koppig, opstandig, agressief laat zich niet dwingen zet vaak de boel op stelten

TESSA, 16 jaar één jaar schoolse achterstand, 1A, BVL ouders gescheiden, woont bij moeder, maar krijgt weinig aandacht van moeder vriend (26) heeft dochtertje uit een eerste huwelijk. tessa is verstandig, harde werker, uitstekend in haar vak werkt elk weekend en iedere woensdag, doet dus weinig of niks voor school eist alle aandacht op in de klas, is dominant, kleineert medeleerlingen, wil altijd haar zin kan positieve voortrekker zijn of de boel compleet lamleggen gaat geregeld uit de bol

KAREN, 15 jaar komt uit B-stroom doorsnee gezin, jonger broertje ouders zijn vaak weg, kinderen zitten alleen karen is vaak eenzaam, zoekt aandacht, vaak op verkeerde plekken beste vriendin van Tessa vriend is 3 jaar ouder, ernstig drug- en alcoholpobleem ouders zijn ongerust, maar daar blijft het bij karen ontdekt net dat ze zwanger is

EKATHERINA, 18 jaar koerdische, Georgië, Moskou, België leven op de vlucht, altijd opnieuw aanpassen, grootvader zien vermoorden 1 oudere broer die studeert, 1 jonger zusje OKAN-klas wil vooruit, zoekt stabiliteit in haar leven werkt gratis in het weekend om haar Nederlands bij te schaven lessen volgen is moeilijk, begrijpt niet alles wordt gestimuleerd van thuis uit voelt zich niet goed in de klas

Consequenties voor het vak? Welke elementen neem je zeker mee bij het uitwerken van een lessenreeks voor deze klas?