Een BSO-klas in het Antwerpse Facebook weet raad http://www.classtools.net/FB/1921-HXGQ3S http://www.classtools.net/FB/1364-FfwrPa http://www.classtools.net/FB/1102-htZyLY
PETER, 15 jaar oudste van drie kinderen vader overleed toen Peter 7 jaar oud was. moeder is alleen gebleven, financieel moeilijk dyslexie, vrij onzeker, faalangstig gemotiveerd wil goede job om het gezin financieel te ondersteunen. ligt moeilijk in de groep: strever voor de enen superkritisch voor de anderen positieve voortrekker in de klas
YANNICK, 17 jaar 1A lat, 1A, 2TSO, 2TSO, 3BSO vader is alcoholverslaafd, moeder is constant ziek. zus: 3 jaar jonger zelfstandig, bereddert het huishouden financieel moeilijk heeft eigen stijl, positioneert zich in de klas, voelt zich niet minderwaardig. is gedreven om ‘er te komen’, doet gewoon zijn ding.
AHMED, 15 jaar zit op leeftijd, komt uit de B-stroom. spreekt goed Nederland, nog beter Antwerps. vierdegeneratiekind, vader: arbeider, moeder: huisvrouw. Wordt gestimuleerd om te studeren. 3 oudere broers in het hoger onderwijs. ‘macho-ke’, fikser, regelaar, stoer, sportief. wil vooruit komen, wil diploma en goede job.
THOMAS, 16 jaar heeft één jaar schoolse achterstand, komt uit B-stroom. ‘nakomerke’, broer werkt, heeft geld vader is weg, Thomas speelt thuis de baas impulsief en agressief in zijn reacties wordt vaak uitgedaagd, klas vindt dit cool denkt dat hij dom is: laag zelfbeeld dikwijls niet in orde voor school kan hard werken als hij gestimuleerd wordt
NAIMA, 16 jaar 1A, BVL, is één jaar uit de school verwijderd, nu opnieuw in 3 BSO oudste van 10 kinderen, moeder is opnieuw zwanger runt het huishouden, zorgt voor de kleintjes traditioneel gezin, vader zoekt partner verstandig, harde werker in de klas wil vooruit, wil verder studeren moeilijk, koppig, opstandig, agressief laat zich niet dwingen zet vaak de boel op stelten
TESSA, 16 jaar één jaar schoolse achterstand, 1A, BVL ouders gescheiden, woont bij moeder, maar krijgt weinig aandacht van moeder vriend (26) heeft dochtertje uit een eerste huwelijk. tessa is verstandig, harde werker, uitstekend in haar vak werkt elk weekend en iedere woensdag, doet dus weinig of niks voor school eist alle aandacht op in de klas, is dominant, kleineert medeleerlingen, wil altijd haar zin kan positieve voortrekker zijn of de boel compleet lamleggen gaat geregeld uit de bol
KAREN, 15 jaar komt uit B-stroom doorsnee gezin, jonger broertje ouders zijn vaak weg, kinderen zitten alleen karen is vaak eenzaam, zoekt aandacht, vaak op verkeerde plekken beste vriendin van Tessa vriend is 3 jaar ouder, ernstig drug- en alcoholpobleem ouders zijn ongerust, maar daar blijft het bij karen ontdekt net dat ze zwanger is
EKATHERINA, 18 jaar koerdische, Georgië, Moskou, België leven op de vlucht, altijd opnieuw aanpassen, grootvader zien vermoorden 1 oudere broer die studeert, 1 jonger zusje OKAN-klas wil vooruit, zoekt stabiliteit in haar leven werkt gratis in het weekend om haar Nederlands bij te schaven lessen volgen is moeilijk, begrijpt niet alles wordt gestimuleerd van thuis uit voelt zich niet goed in de klas
Consequenties voor het vak? Welke elementen neem je zeker mee bij het uitwerken van een lessenreeks voor deze klas?